ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - دانشجو
کلید واژه: واژگان کلیدی: آموزشهای فنی و حرفهای, اشتغالزایی, فنی و حرفهای استان تهران.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. جامعه پژوهش در بخش کیفی عبارت بودند از اساتید، متخصصان و خبرگان در این حوزه و در بخش کمی عبارت بودند از خبرگان و صاحبنظران، متخصصین و افراد آگاه. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 22 نفر و در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد هشت مولفه در تبیین الگوی مناسب برای ارائه مدل ارتقای اشتغالزایی در آموزشهای فنی و حرفهای استان تهران؛ نقش دارند که عبارتند از: مولفه مالی و فیزیکی، منابع انسانی، آموزش و یادگیری، علمی و نوآوری، تربیت اقتصادی و اجتماعی، مدیریت و ارزیابی، مشاوره تحصیلی، و در نهایت پرورش جسمی، روحی و روانی. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
The aim of the current research was to present a model for promoting employment in technical and vocational education in Tehran province. The research method was a mixed qualitative method based on grounded theory and structural equations model based on quantitative method. The research community in the qualitative part consisted of professors, specialists and experts in this field and in the quantitative part it consisted of experts and experts, experts and knowledgeable people. The number of samples in the qualitative section, which was selected purposefully, was 22, and in the quantitative section, 344 were selected using the Cochran formula. The research tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. Analyzing the collected data, in the qualitative part by Delphi method and through coding (open, central and selective) using MAXQDA software and in the quantitative part by two descriptive and inferential methods using SPSS 16 and Smart software. Pls done. The results showed that there are eight components in explaining the appropriate model for providing a model for promoting employment creation in technical and vocational education in Tehran province; There are roles that include: financial and physical components, human resources, education and learning, scientific and innovation, economic and social education, management and evaluation, academic counseling, and finally physical, mental and psychological education. To check the fit of the model, check X2, R and RS; It was discussed that the existence of low X2 and the ratio of chi-2 to the degree of freedom is less than three,