تحلیل گفتمان انتقادی فیلم مرد پولادین با تکیه بر مباحث متافیزیکی پاردایم ترنس مدرنیسم
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمهدی یعقوبی 1 , علی اکبر فرهنگی 2 , سید جمال الدین طبیبی 3
1 - دانشکده مدیریت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
2 - مدیر گروه مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - مدیرگروه مدیریت خدمات بهداشتی ودرمانی (ارشد و دکتری )
کلید واژه: متافیزیک, پارادایم ترنس مدرنیسم, فیلم مرد پولادین, تحلیل گفتمان انتقادی,
چکیده مقاله :
در قرن بیست و یکم سینما به عنوان هنر هفتم همچنان نقشی تاثیرگذار در انتقال پیام ایفا می کند. همنشینی پارادایم های علمی و هنر سبب مشارکت این دو در روند تولید محتوی و انتقال مفاهیمی گشته که ارتباطی چند سویه با هر دو زمینه دارند. در این میان پیوند سینما با پارادایم های غالب در هر دوره زمانی به مثابه منبع تولید محتوی کارا با قابلیتهای ویژه در تولید و بازنمایی مفاهیم، مورد توجه همگان واقع شده و مخاطبان بسیاری را مجذوب خویش ساخته است. در این پژوهش، نگارنده به دنبال بازنمایی نشانه های متافیزیکی پارادایم جدید ترنس مدرنیسم در فیلم "مرد پولادین" ساخته زک اسنایدر می باشد. در این راستا جستجوی عناصر متافیزیکی و کشف لایه های معنایی و ایدئولوژیک پنهانی در فیلم، با استناد به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف با رویکرد پدام صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش برای جمع آوری مفاهیم متافیزیکی پارادایم ترنس مدرن توصیفی-تحلیلی بوده است. نگارنده با تحلیل گفتمان فیلم به این نتیجه رسید که گفتمان متافیزیکی بازنمایی شده در فیلم مرد پولادین نمایانگر گفتمان پارادایم جدید ترنس مدرن است. البته شیوه های گفتمانی مثل اسطوره، منجی، آینده، بیانگر بخش از گفتمان حاکم بر فیلم است که نمی توان آنها را گفتمان های حاکم دانست. یافته های تحقیق بیان گر مهم ترین عوامل تأثیرگذار مربوط به بوجود آمدن عرصه ای جدیدی در هزاره سوم برای بشر با رویکرد پارادایم ترنس مدرن و تاثیر آن بر سینمای هالیوود می باشد.
In the twenty-first century, cinema, as the seventh art, continues to play an important role in transmitting the message. The combination of scientific and art paradigms has contributed to their participation in the process of content creation and the transfer of concepts that have a multi-faceted relationship with both fields. In the meantime, cinematic linkage with dominant paradigms at any time as a source of productive content with special capabilities in the production and presentation of concepts has become popular and has attracted many audiences. In this research, the author seeks to represent the metaphysical signs of the new Trans-modernism paradigm in Zack Snyder's "Man of the Paladin". In this regard, the search for metaphysical elements and the discovery of hidden semantic and ideological layers in the film, based on the theory of critical discourse analysis of Freclough, has been carried out with the approach of PADM. The methodology used to collect the metaphysical concepts of the modern trans-modern paradigm is descriptive-analytic. By analyzing the discourse of the film, the author concluded that the metaphysical discourse featured in Steel Man film represents the discourse of the new modern Trance paradigm. Of course, discursive practices such as mythology, savior, future represent a part of the ruling discourse that can not be regarded as ruling discourse. The findings of the research reveal the most important factors affecting the emergence of a new field in the third millennium for human beings with the Trans-modernism Paradigm approach and its impact on Hollywood cinema
_||_