سواد رسانه ای و آگاهی از آسیب های شبکه های اجتماعی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهحسن مقدس زاده 1 , هاجر صفاهیه 2
1 - عضو هیئت علمی گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات
2 - عضو هیئت علمی گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع/ مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم فناوری
کلید واژه: سواد رسانه ای, شبکه های اجتماعی, مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری, پایگاه استنادی علوم جهان اسلام, آسیب های شبکه های اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش سنجش رابطه بین مهارتهای سواد رسانهای با آگاهی نسبت به آسیبهای شبکههای اجتماعی بوده است. روش پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته بوده است. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از کلیه کارکنان مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (160 نفر) که به روش نمونهگیری تصادفی ساده و براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 113 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که در مجموع میزان سواد رسانهای کارکنان مورد بررسی بالاتر از حد متوسط بوده است. بین میزان سواد رسانهای کارکنان با میزان استفاده آنها از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود داشته است. همچنین رابطه مثبت و معناداری بین میزان سواد رسانهای و آگاهی کارکنان مورد بررسی نسبت به آسیبهای شبکههای اجتماعی (فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و فردی- روانی) وجود داشته است. در دنیای دیجیتالی و اطلاعاتی امروز مجهز بودن افراد به مهارتها و سوادهای جدید از جمله سواد رسانهای از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و افراد باید برای فراگیری این مهارتها اقدام نمایند؛ تا بتوانند با استفاده از معیارهای مناسب به ارزیابی شبکههای اجتماعی و اخبار و اطلاعات مندرج در آنها پرداخته و اطلاعات صحیح و کارآمد را برای تصمیمگیریهای خود مورد استفاده قرار دهند.
The main objective of the study was to investigate the relationship between media literacy and awareness of the social network damages of Regional Information Center of Science and Technology (RICeST) and Islamic World Science Citation Center (ISC). Due to the nature of the study descriptive- correlation survey method has been used. For data collection two researcher made questionnaire has been used. The populations of the study indicate all staffs of RICeST and ISC including 160 persons that based on simple random sampling and with use of Krejcie and Morgan table, 113 persons were selected as the sample population. Results showed that the media literacy skills of respondents has been higher than average. There is a positive and significant relationship between media literacy skills and their use of social networks. Also there is a positive and significant relationship between staff’s media literacy and their awareness of the social network damages (cultural, social, family and mental-individual). In today's digital and informational world, the ability of people to have access to new skills and new literacies, such as media literacy, is of particular importance. They need to learn these skills so that they can use the appropriate criteria to evaluate social networks and the news and information contained therein, and use accurate and effective information for their decisions.
_||_