مطالعه الگوی پیشنهادی تولید تبلیغات تجاری در رادیو
محورهای موضوعی : ارتباطاتسید امیر یوسف فخار 1 , حسن خجسته باقرزاده 2 , علی اکبر رزمجو 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو، گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)،
2 - استاد، گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران
کلید واژه: تبلیغ, الگو, تبلیغات تجاری, تولید رادیویی,
چکیده مقاله :
تبلیغات تجاری از رایجترین پیامهای رسانههای جمعی میباشد؛ چنان که واکنشهای بسیاری را در انتقاد یا دفاع از خود برانگیخته است. اهمیت رسانه رادیو و تبلیغات تجاری و فقدان راهکاری برای چگونگی تعامل این دو، نیاز به الگویی برای این امر را نمایان میکند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی مطلوب برای تولید تبلیغات تجاری در رادیو، از روش نظریه داده بنیاد بهره برده است. جامعه آماری خبرگان حوزه پژوهش هستند که جمعی از آنها به شیوه نمونهگیری گلوله برفی انتخاب و به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته در پژوهش مشارکت کردند. دادههایی که از این راه به دست آمدند، بنا بر رویکرد اشتروس و کوربین طی سه مرحله کدگذاری، تجزیه و تحلیل شدند. مدل پارادایمی موجود در این رویکرد شامل مقوله محوری، شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها میباشد. یافتههای پژوهش، تولید تبلیغات تجاری رادیویی را به عنوان مقوله محوری نشان دادند و در ادامه شرایط علی در 6 محور، شرایط زمینهای در 3 محور، شرایط مداخلهگر در 3 محور، راهبردها در 5 محور و پیامدها نیز در 4 محور مقولهبندی شدند. این یافتهها بیانگر آن است که در تبلیغات تجاری رادیو بهرهگیری از گویندگان مطرح، تصویرسازی در ذهن افراد، برندسازی رادیویی، توجه به نوبت و زمان پخش و نوع شبکه و کانال از اولویت بیشتری برخوردار هستند.
Mass communication have the power to create false desires in audiences. Radio is one of them and its audio attribute makes it different from other mass communication media. One of the most common massages through these media is commercial advertisements, so much so they arose a lot of reactions in defense or criticism of them. The importance of this media and this massage and also the lack of a guideline for how these two should interact, show the need of a model for producing radio commercial advertisements. The purpose of this study was the same and because of that, it used Grounded Theory as the research method. Statistical Population were the Elites in the subject of the study and they participated via Snowball Sampling and Semi-structured interview. Data Analysis been done based on the three steps of Strauss and Corbin Approach which includes the Phenomenon, the Causal Conditions, the Strategies, the Intervening Conditions, the Context Conditions and the Results. The results of the study showed the producing commercial advertisements in radio as the Phenomenon and the Causal Conditions with 6 axies, the Strategies with 5, the Intervening Conditions with 3 axies, and the Context Conditions with 3 axies and the Results with 5 axies. This result showed that in producing commercial advertisements in radio using famous narrator, creating image in people’s mind, branding radio stations and considering time of broadcting and type of station have
Hamraz, V. & Ghanizadeh Seyedlar, F. (2014). “Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions”, Interdisciplinary Studies in Media and Culture, Vol. 4(1), PP. 107-139. [Persian]
Crisell, A. (1994). “Understanding radio”, UK: Routledge, PP. 1-8.
Dindar Farkoosh, F. & Heydarbeygi, A. (2011). “The Effect of Farsi Satellite Commercial Channels on Iranian Attitudes”, Media Studies, Vol. 6(12), PP. 203-218. [Persian]
Razzaghi, A. (2002). “Comments On Social Communication”, Iran: Peykan, P. 81. [Persian]
Noori Momrabadi, A., Barati, T. & Mirzaee, A. (2019). “The Desired Pattern for Production and Broadcast of Commercials in the Radios of Provincial Centers (Case Study: Persian Gulf Radio)”, Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, Vol. 2(5), PP. 137-172. [Persian]
Mennati, N.A. (2015). “CDA Study of Iran TV Advertisements Based on Women and Men Audience Types. M.A. Thesis”, Ardabil (Iran): Faculty of Literature and Foreign Languages University of Mohaghegh Ardabili. [Persian]
Hasi, M. (2012). “Recognition of Negative Effects of Commercial Advertisements and Presentation of Desirable Pattern Based on Survey of Payam Radio. M.A. Thesis”, Tehran (Iran): Faculty of Radio and Television Production I.R.I.B. University. [Persian]
Oakes, S. & North, A. (2011). “The Impact of Narrator Age Congruity on Responses to A Radio Advertisement”, Journal of Marketing Commuincations, Vol. 17(3), PP. 183-194.
Cantor, J. & Venus, P. (1980). “The Effect of Humor on Recall of a Radio Advertisement”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 24(1), PP. 13-22.
Khojasteh, H. (2002). “Sociology of Radio”, Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, PP. 100-101. [Persian]
Anvari, M. (2011). “Criticizing Symbolic Interaction Theory”, Ma’rifat, Vol. 1(167), PP. 153-171. [Persian]
Khojasteh, H. (2007). “Sociology of Radio and Media. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, P. 48. [Persian]
Rezayi Nour, J., Shah Hosseini, M. & Khosravi, S. (2014). “Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Group”, Journal of Technology Development Management, Vol. 2(1), PP. 79-104. [Persian]
Danaeifard, H. & Emami, S. (2007). “Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory”, Strategic Management Thought, Vol. 1(2), PP. 69-97. [Persian]
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). “Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques”, USA: SAGE Publications, Inc, PP. 153-156.
Tabrizi, M. (2016). “Qualitative Research Methods in Definition Paradigm”, Iran: Etela’at, P. 148. [Persian]
Seyed-Javadin, S., Hassan Gholipour, T. & Astaraki, S. (2016). “Investigating the Impact of Happiness on Administrative Health with the Mediating Effect Quality of Work Life”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, Vol. 5(2), PP. 1-24. [Persian]
Abili, K., Mostafavi, Z. & Narenji Thani, F. (2018). “Identifying the Competencies of Teacher Assistants, the Process of Online Learning- Teaching: A Qualitative Research”, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resource, Vol. 5(16), PP. 1-20. [Persian]
Flick, U. (2006). “An Introduction to Qualitative Research”, USA: SAGE Publications, Inc, P. 420.
_||_
Hamraz, V. & Ghanizadeh Seyedlar, F. (2014). “Educational Radio Programming in Iran: Requisites and Functions”, Interdisciplinary Studies in Media and Culture, Vol. 4(1), PP. 107-139. [Persian]
Crisell, A. (1994). “Understanding radio”, UK: Routledge, PP. 1-8.
Dindar Farkoosh, F. & Heydarbeygi, A. (2011). “The Effect of Farsi Satellite Commercial Channels on Iranian Attitudes”, Media Studies, Vol. 6(12), PP. 203-218. [Persian]
Razzaghi, A. (2002). “Comments On Social Communication”, Iran: Peykan, P. 81. [Persian]
Noori Momrabadi, A., Barati, T. & Mirzaee, A. (2019). “The Desired Pattern for Production and Broadcast of Commercials in the Radios of Provincial Centers (Case Study: Persian Gulf Radio)”, Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media, Vol. 2(5), PP. 137-172. [Persian]
Mennati, N.A. (2015). “CDA Study of Iran TV Advertisements Based on Women and Men Audience Types. M.A. Thesis”, Ardabil (Iran): Faculty of Literature and Foreign Languages University of Mohaghegh Ardabili. [Persian]
Hasi, M. (2012). “Recognition of Negative Effects of Commercial Advertisements and Presentation of Desirable Pattern Based on Survey of Payam Radio. M.A. Thesis”, Tehran (Iran): Faculty of Radio and Television Production I.R.I.B. University. [Persian]
Oakes, S. & North, A. (2011). “The Impact of Narrator Age Congruity on Responses to A Radio Advertisement”, Journal of Marketing Commuincations, Vol. 17(3), PP. 183-194.
Cantor, J. & Venus, P. (1980). “The Effect of Humor on Recall of a Radio Advertisement”, Journal of Broadcasting & Electronic Media, Vol. 24(1), PP. 13-22.
Khojasteh, H. (2002). “Sociology of Radio”, Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, PP. 100-101. [Persian]
Anvari, M. (2011). “Criticizing Symbolic Interaction Theory”, Ma’rifat, Vol. 1(167), PP. 153-171. [Persian]
Khojasteh, H. (2007). “Sociology of Radio and Media. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda, P. 48. [Persian]
Rezayi Nour, J., Shah Hosseini, M. & Khosravi, S. (2014). “Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Group”, Journal of Technology Development Management, Vol. 2(1), PP. 79-104. [Persian]
Danaeifard, H. & Emami, S. (2007). “Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory”, Strategic Management Thought, Vol. 1(2), PP. 69-97. [Persian]
Strauss, A. & Corbin, J. (1998). “Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques”, USA: SAGE Publications, Inc, PP. 153-156.
Tabrizi, M. (2016). “Qualitative Research Methods in Definition Paradigm”, Iran: Etela’at, P. 148. [Persian]
Seyed-Javadin, S., Hassan Gholipour, T. & Astaraki, S. (2016). “Investigating the Impact of Happiness on Administrative Health with the Mediating Effect Quality of Work Life”, Organizational Behaviour Studies Quarterly, Vol. 5(2), PP. 1-24. [Persian]
Abili, K., Mostafavi, Z. & Narenji Thani, F. (2018). “Identifying the Competencies of Teacher Assistants, the Process of Online Learning- Teaching: A Qualitative Research”, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resource, Vol. 5(16), PP. 1-20. [Persian]
Flick, U. (2006). “An Introduction to Qualitative Research”, USA: SAGE Publications, Inc, P. 420.
چکيده
تبليغات تجاري از رايجترين پيامهاي رسانههاي جمعي ميباشد؛ چنان که واکنشهاي بسياري را در انتقاد يا دفاع از خود برانگيخته است. اهميت رسانه راديو و تبليغات تجاري و فقدان راهکاري براي چگونگي تعامل اين دو، نياز به الگويي براي اين امر را نمايان ميکند. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگويي مطلوب براي توليد تبليغات تجاري در راديو، از روش نظريه دادهبنياد بهره برده است. جامعه آماري خبرگان حوزه پژوهش هستند که جمعي از آنها بهشيوه نمونهگيري گلوله برفي انتخاب و بهوسيله مصاحبه نيمهساختاريافته در پژوهش مشارکت کردند. دادههايي که از اين راه بهدست آمدند، بنا بر رويکرد اشتروس و کوربين طي سه مرحله کدگذاري، تجزيه و تحليل شدند. مدل پارادايمي موجود در اين رويکرد شامل مقوله محوري، شرايط علي، زمينهاي، مداخلهگر، راهبردها و پيامدها ميباشد. يافتههاي پژوهش، توليد تبليغات تجاري راديويي را بهعنوان مقوله محوري نشان دادند و در ادامه شرايط علي در 6 محور، شرايط زمينهاي در 3 محور، شرايط مداخلهگر در 3 محور، راهبردها در 5 محور و پيامدها نيز در 4 محور مقولهبندي شدند. اين يافتهها بيانگر آن است كه در تبليغات تجاري راديو بهرهگيري از گويندگان مطرح، تصويرسازي در ذهن افراد، برندسازي راديويي، توجه به نوبت و زمان پخش و نوع شبکه و کانال از اولويت بيشتري برخوردار هستند.
واژههاي کليدي: الگو، تبليغ، تبليغات تجاري، توليد راديويي
مقدمه
راديو رسانه قدرتمندي است که با گذشتن از صعبالعبورترين مسيرها و حتي مرزهاي جغرافيايي، توانايي نفوذ در جوامع مختلف را دارد.(1) ويژگي منحصربفرد اين رسانه، شنيداري بودن است، رمزهاي آن شامل صحبت، موسيقي، صداها و سکوت هستند. ديدارينبودن راديو، متعلقات ديگر آن را هم دگرگون کرده؛ طوري که ماهيت زبان، طنزها و استفاده مخاطب از آن با ديگر رسانهها متفاوت است.(2) از طرف ديگر، تبليغات تجاري يکي از رايجترين پيامهاي رسانههاي ارتباط جمعي بوده که در وجوه مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي محملي براي نشر نظرات مختلف گرديده و به علت نفوذ بالايش افکار صاحبنظران را به خود مشغول کرده است. اين افکار در دو گروه خلاصه ميشوند: يک گروه آن را مورد انتقاد قرار داده چون با سوقدادن جامعه به مصرف هرچه بيشتر، موجب اقتدار نظام سرمايهداري ميشود. ديگري از آن دفاع کرده چرا که در تعادل اقتصاد آزاد موثر است. با اين حال عليرغم اختلاف اين دو گروه در عرصه نظري، در عرصه کاربردي، تبليغات تجاري آنچنان رايج است که تمام انواع و اقسام رسانهها، از نوشتاري گرفته تا ديداري و شنيداري، از رسانههاي جديد تا قديميتر، همگي عرصهاي براي ارائه اين تبليغات هستند.(3) تعامل چنين رسانه و پيامي نيازمند تاملي جدي است به اين دليل که ممکن است حاصل کار ايجاد آرزوهاي کاذب و سلب توانايي بازانديشي در مخاطب باشد.(4) با وجود اين، وضعيت فعلي تبليغات تجاري راديويي در ايران چندان مطلوب نيست؛ معمولا در ايستگاههاي راديويي زيرمجموعه معاونت صداي جمهوري اسلامي تنها کانال صوتي تبليغات تجاري که براي تلويزيون توليد شده، عرضه ميگردد. نامطلوب بودن اين شرايط بهعلت غفلت از ظرفيتهاي زيباييشناسانه منحصربفرد راديو، اثرگذاري ضعيفتر بر پايگاه مخاطبان آن و گاها ويژگيهاي نابههنجار فرهنگي است که تبليغات تلويزيوني دارد. علل متعددي را ميتوان براي اين وضعيت برشمرد که از مهمترين آنها فقدان الگويي براي توليد تبليغات تجاري راديويي است. بنابراين هدف اصلي اين پژوهش ارائه الگويي مطلوب براي توليد تبليغات تجاري در راديو بوده و پرسش اصلي آن: «چگونگي الگوي مطلوب توليد تبليغات تجاري راديويي؟» ميباشد.
پيشينه پژوهش
الف. داخلي
پژوهش نوري ممرآبادي با عنوان «الگوي مطلوب توليد و پخش آگهيهاي بازرگاني در شبکههاي مراکز استانها(مطالعه موردي: صداي خليج فارس)»، بهدنبال ارائه الگوي بر اساس قواعد و ضوابط صداوسيما و مقايسه اين الگو با تبليغات تجاري مرکز خليج فارس است. نتايج پژوهش نشان ميدهد که شاخصهاي الگوي مطلوب توليد تبليغات تجاري در صداي استانها در دو گروه ساختاري و محتوايي قرار ميگيرد. بخش ساختاری عبارت است از شاخصهاي گويندگي(شامل صدا و لحن گوينده) و شاخصهاي توليدي(شامل جاذبههاي تبليغاتي، توجه به مولفههاي بومي، مشخصههاي کالا، قالبهاي راديويي، نحوه و کيفيت اجرا، نحوه انتقال و فراگيري پيام و درنظرگرفتن افراد نابينا). بخش محتوايي عبارت است از شاخصهاي مرکز نظارت و ارزيابي(شامل توجه به اصول شرعي، ديني و اخلاقي، توجه به اصول فرهنگي و عرفي، حمايت از کالاهاي ايراني و توجه به حوزه خانواده و سلامت)، شاخصهاي اداره کل بازرگاني(شامل مطابقت داشتن قوانين تجاري و بازرگاني، اصلاح الگوي مصرف، ايجاد رقابت سالم، توجه به اقتصاد مقاومتي، حمايت از کارآفريني، حمايت از مخترعين و ارتقاي سطح فرهنگ)، شاخصهاي کارشناسان مرکز نظارت و ارزيابي(شامل توجه به تصميمات شورا، نظارت بر برنامههاي مشارکتي، بازبيني آگهيهاي توليد مراکز، بازاريابي براي آگهيها و کمشدن وابستگي سازمان به آگهي) و شاخصهاي مجامع نظارتي سازمان(شامل شوراي نظارت بر آگهيهاي بازرگاني، کارشناسان اداره کل بازرگاني، کارشناسان مرکز نظارت و ارزيابي و ناظران و ارزيابان مراکز). در مقايسه اين الگو با تبليغات توليد شده در مرکز خليج فارس مشخص شد که بسياري از شاخص رعايت نشده.(5) منتي پژوهش «بررسي انتقادي تبليغات تجاري تلويزيوني ايران بر اساس نوع مخاطب زن و مرد» را عرضه کرده که از لحاظ موضوعي در پرداختن به تبليغات تجاري و رسانه با پژوهش قبلي مشابه و از لحاظ عدم ارائه الگو، تمرکز بر تلويزيون و جنسيت مخاطب، با آن متفاوت است. نتايج پژوهش بيانگر اين است که در تبليغات تلويزيوني از صورتهاي زباني نظير شعر، ضربالمثل، استعاره، تکرار، کنايه، بزرگنمايي، جناس و غيره براي جلب توجه مخاطب به کالاي تبليغي و انتقال مفهوم استفاده ميگردد. همچنين با برانگيختن برخي ويژگيهاي جنسيتي مختص به جنس زن نظير زيبايي، آراستگي، کدبانوگري و مدگرايي و برخي ويژگيهاي جنسيتي خاص جنس مرد نظير تناسب اندام، کسب مقبوليت بيشتر در محيط کاري، تأکيد بر نقش تأمينکنندگي مرد، مخاطب را به خريد محصول ترغيب مينمايد. از ديگر يافتههاي پژوهش اينکه به دليل وجود تفاوتهاي جنسيتي در جامعه، ايدئولوژيهاي بهکار رفته در تبليغات براي مخاطبان زن و مرد متفاوت است و با ارزيابي عناصر زباني شامل ويژگيهاي نحوي، آوايي، معنايي و عناصر فرازباني شامل ايدئولوژي و پيام نهفته در تبليغ، لحن، صدا و طرز بيان موجود در تبليغات تجاري شناسايي ميشود و نتيجه آن بهصورت توصيفي ارائه شده.(6) آخرين مورد، حاسي با عنوان «آسيبشناسي آگهيهاي تجاري و ارائه الگوي مطلوب با مطالعه موردي راديو پيام سه ماهه چهارم 1387» ميباشد. نتايج اين پژوهش حاکي از آن است که بهطور کلي بسياري از آگهيهاي راديو رنگ و بويي يکسان دارند و علمکردهای موفق يا ناموفق از سوي سايرين در آگهيها تقليد ميشوند. همچنين ويژگيهاي الگوي مطلوب عبارت است از: هدف تبليغ، عنوان مناسب، جملهبندي کوتاه و کلمات ساده، زبان محاورهاي، تعيين مخاطب هدف، ايجاد تصوير ذهني در شنونده، زمانبندي 10-20 ثانيهاي يا 20-30 ثانيهاي، ذکر نام محصول، گوينده مناسب و استفاده از ابزار راديويي(صدا، موسيقي و افکت).(7)
ب. خارجي
اوکس1 و نورث2 در مقالهاي با عنوان «تاثیر انطباق سنی راوی بر بازخورد به یک تبلیغ رادیویی3» که در مجله ارتباطات بازاریابی4 منتشر شد، تاثير صداي راوي تبليغات را بررسی کردند؛ آن هم در شرايطي که سن راوی با سنی که مخاطب با دريافت صدايش حدس زده يکسان باشد. نتايج نشاندهنده اين بود که تصوير ذهني دريافت شده بهواسطه صداي راوي جوان نزد شنوندههاي زير 29 سال مدرنتر، مد روزتر، وسوسهکنندهتر براي درخواست پذيرش، رضايتبخشتر و هيجانانگيزتر از تصوير ذهني دريافت شده بواسطه صداي راوي مسن بود؛ البته اين نتيجه نزد شنوندههاي بالاي 29 سال متضاد بود.(8) کانتور5 و پت ونوس6 هم در مقالهاي عنوان «تاثیر طنز بر یادآوری یک تبلیغ رادیویی7» در مجله پخش فراگیر و رسانههای الکترونیک 8 ارائه کردند، در پي پاسخ به اين پرسش بود که آيا طنز تاثير تقويتکنندهاي بر يادآوري تبليغات تجاري دارد؛ خصوصا يادآوري پيام اصلي آن در مورد محصولي خاص. نتايج حاکي از آن بود که تبليغ طنز نسبت به تبليغ جدي، خندهدارتر تشخيص داده شد، مشارکتکنندگان مرد در مقايسه با مشارکتکنندگان زن، تبليغ تجاري را خندهدارتر تشخيص دادند و همچنين ميزان يادآوري موضوع تبليغ، در حالت جدي نسبت به حالت طنز بالاتر بود.(9) هر دو پژوهش خارجي از اين لحاظ که در پي شناخت تاثير مولفهاي خاص از تبليغات راديويي بر مخاطب هستند، به يکديگر شباهت دارند اما همين ويژگي، سبب تمايز آنها با پژوهشهاي داخلي ميشود که محدود به مولفهاي خاص نيستند و يا به دنبال سنجش اثرگذاري آن مولفه خاص بر مخاطب نميباشند.
مباني نظري پژوهش
نظريههاي يادگيري رفتاري: اين نظريات بر تاثير عوامل محيطي بر فرآيند يادگيري تاکيد دارد و آن را نتيجه پاسخ فرد به انگيزههايي ميداند که از عوامل محيطي برآمده است. يادگيري فعاليتي ناآگاهانه بوده و آنکه در حال يادگيري(مصرفکننده) معمولا نميداند اين امر چه زماني محقق ميشود. رابرتسون9(1970) باور داشت برای مصرفکننده هنگام خريد کالايی، هر خريد همانند يک خريد جديد و يک يادگيري جديد است و تلاش ذهني بسياري میطلبد جز اين که آموختهها و تجربيات پيشين به او کمک کنند. مسئله يادگيري مصرفکننده در بازاريابی هم حاثر اهميت است. بازاريابها، يادگيري را وسيله آموزش تصميمگيريهاي سادهتري میبينند که منجر به خريد محصول مورد نظر ميشود.(10)
نظريههاي شناختي يادگيري: برخلاف مورد قبل، اين نظريهها تاکيد دارند که يادگيري نتيجه فرايندي ذهني است؛ اگرچه هر دو بر اصل بازخورد متکي هستند. در نظريههاي رفتاري بازتاب بازخورد، پاسخهاي ويژه موجود در سيستم پاداش را تقويت ميکند اما در نظريههاي شناختي، مردم بنا بر نيازها، ارزشها و باورهاي خودشان رفتار ميکنند و بازتاب آثار و نتايج آن باعث ميشود که تغييرات لازم وجود آيد. کارگزاران تبليغات با درک چگونگي يادگيري، چنان تبليغ میکنند که يادگيري مطالب مورد نظر را به حداکثر میرسانند؛ يادگيري باورها و ارزشها ميتواند منجر به تغيير رفتار مصرفکننده شود. آنها گاهي از نظريههاي رفتاري استفاده ميکنند و با شرطيسازي و تکرار، مخاطبان را مجبور به خريد ميکنند. گاهي هم به کمک نظريههاي شناختي مسيرهاي مورد نظر را براي حل مسئلهاي که در ذهن مخاطب وجود داشته يا به وجود آوردهاند، آموزش ميدهند و به اين وسيله کالاي توليد شده را به فروش ميرسانند(10).
نظريه کنش متقابل نمادين: بر جزئيات ارتباط و استفاده از آن براي فهم ارتباط توجه دارد؛ طرف ارتباط میتواند با افراد، اشياي فيزيکي، اشياي اجتماعي(مانند گروهها و سازمانها) و اشياي انتزاعي(مانند مفاهيم اخلاقي، اسطورهاي و جز اينها) باشد. پيامها و معاني در ارتباطات ميانفردي با ادا، حالت چهره، حرکت بدن و گفتوگو از طريق نمادها، خصوصا زبان منتقل ميشود. دقت در کنش متقابل اجتماعي و فراگردهاي ارتباطات اجتماعي و الگوهاي آنها پرسشهايي را برميانگيزد، مثلا اين که چرا مردم با اشخاص خاص ارتباط برقرار ميکنند؟ يا اين که چطور پيوندهاي گروههاي اجتماعي نسبت به هم گسترش يافته يا سست ميشود؟ نظريه کنش متقابل نمادين، نمادهاي معنادار مشترک با ديگران را به ما ميآموزد و به اين وسيله خواهيم توانست از «خود»مان، خودي «وانمودي» به ديگران ارائه کنيم(11).
نظريه شناخت ايدئولوژي: ايدئولوژي را مجموعهاي جاري از اعمالي تعريف ميکند که همه طبقات در آن مشارکت دارند؛ نه صرفا اعمال و افکار طبقه حاکم. مشارکت همه طبقات در اين اعمال، تعلق آنها به منافع يک طبقه را نفی نمیکند زيرا هنوز هم در راستاي منفعت طبقه حاکم هستند. منظور از مشارکت همه طبقات اين است که ايدئولوژي بسيار موثرتر از درک ديدگاهي اقتصادي سابق است؛ چرا که ايدئولوژي از درون عمل ميکند و نه از بيرون. هنگامي در غرب، زن لباس نيمه-برهنه ميپوشد، عملي ايدئولوژيک در چهارچوب نظام مردسالارانه انجام داده؛ بنابراين ارزش زن به جذاب دانستهشدن از نظر مردان است و او خود را زير سلطه مرد قرار ميدهد. به باور آلتوسر10، هر ارتباطي کسي را مخاطب ميسازد و در اين راستا آنان را در رابطه اجتماعي قرار ميدهد و هر ارتباطي درخواستي از مخاطبش دارد، يا به تعبير آلتوسر به ما خوشآمد ميگويد؛ اين خطرناکترين عمل ايدئولوژي است. در مثال، زن با پوشيدن آن لباس به ايدئولوژي مردسالارانه خوشآمد ميگويد. نظريات ايدئولوژيک بر اين امر تأکيد دارند که تمامي ارتباطات و معاني بعدي اجتماعي و سياسي دارند و نميتوانند خارج از بافت اجتماعيشان درک شوند. در مورد تبليغات تجاري هم اين مسئله صدق ميکند، اين که درخواست تبليغات از مخاطبش ميتواند او را در مقوله ايدئولوژيکي قرار دهد که با مقوله اجتماعي واقعي او تفاوت دارد.(12)
روش پژوهش
اين پژوهش از نوع کيفي، اکتشافي و کاربردي است. از آنجايي تلاش در جهت دستيابي به مدلي مفهومي و نه استفاده از نظريات موجود بوده، از روش نظريه دادهبنياد و رويکرد نظاممند متعلق به اشتروس11 و کوربين12 استفاده شد. اين رويکرد سه مرحله مطالعات مقدماتي، مطالعات اصلي و اقدامات تکميلي را شامل ميشود. در مرحله مقدماتي، تلاش اصلي در فهم و احصاي مسئله پژوهش با راهنمايي پرسش پژوهشگر بود. در مرحله اصلي، کدگذاري باز، محوري و انتخابي انجام شد. در اقدامات تکميلي هم بعنوان آخرين مرحله، جمعبندي، ارائه نظريه، نگارش خط اصلي داستان و اعتبارسنجي صورت گرفت. در شکل شماره 1 مراحل انجام پژوهش نشان داده شده است.
شکل 1. مراحل و فعاليتهاي انجام پژوهش حاضر(13) |
همانطور که اشاره شد، کدگذاريها خود سه مرحله دارند:
کدگذاري باز: در ابتدا متن مصاحبهها چندين بار مورد تحليل قرار گرفت تا به مرور از نشانههاي موجود در آن مفاهيم متعددي استخراج شد. سپس بر اساس شباهتها و تفاوتهاي مفاهيم، مقولاتي شکل گرفت که دربرگيرنده آنها بود.
کدگذاري محوري: در ادامه دادهها مجددا مورد بررسي قرار گرفتند تا سرنخهايي از ارتباط مقولات با هم و چگونگي اين ارتباط بهدست آيد. مقوله محوري بهعنوان پديدهاي که مرکز مسئله و فرآيند مورد پژوهش است، انتخاب شد.(14) سپس رابطه آن با ساير مقولات در موارد زير بررسي گرديد:
شرايط علي: اين شرايط معين ميکند که علت يا علتهاي واکنش سوژهها به پديده خاصي چه ميباشد.(15)
شرايط زمينهاي: مجموعه عواملي هستند که اوضاع و احوال خاصي را ايجاد ميکنند و افراد با کنشها و تعاملاتشان به آنها پاسخ ميدهند؛ اين مجموعه متعلق به زمان و مکان خاصي اند.(15)
شرايط مداخلهگر: مولفههايي که وضعيتي را ميسازند که اين وضعيت تاثيري مثبت يا منفي، تقويتکننده يا تضعيفکننده بر يک يا چند عامل ميگذارد. به تعبيري ميتوان گفت شرايط مداخلهگر و ميانجي بر اتخاذ راهبردها و کنشها اثرگذارند.(16)
راهبردها: چگونگي مديريت توسط افراد در مواجهه با مسائل؛ به عبارت ديگر راهبردها تدابير و راهحلهايي هستند که متناسب با شرايط و امکانات توسط کنشگر براي تحقق پديده مورد نظرش بهکار گرفته ميشوند.(15)
پيامدها: افراد يا گروهها با کنش يا عدم کنش خود، وقتي که با مسئلهاي مواجه ميشوند منجر به بروز پيامدهايي ميشوند که برخي ناخواسته اند و برخي خواسته.(15)
کدگذاري انتخابي: در انتها انتخاب پديده محوري و تعيين نوع رابطه آن با ساير مقولات، قطعي شد و خلاهاي موجود رفع و مقولات نيز تقويت گرديد.
جامعه اين پژوهش خبرگان حوزه رسانه، راديو و تبليغات تجاري هستند. شيوه نمونهگيري از نوع غيرتصادفي و بهصورت نمونهگيری هدفمند و معيار اندازه نمونه هم، کفايت تئوريک است که منظور از آن عدم دستيابي به شاخص يا سازهاي جديد در مصاحبه با نخبگان ميباشد.(17) به اين ترتيب، نمونههاي اين پژوهش گروهي از مديران راديو، اساتيد دانشگاهي در حوزه رسانه و تبليغات تجاري و همچنين برنامهسازان باسابقه راديو هستند که تا تعداد 10 نفر به کفايت تئوريک رسيدند. مشخصات آنها در جدول شماره 1 آمده است.
جدول 1 در اينجا وارد شود
ابزار جمعآوري داده نيز، مصاحبه نيمهساختاريافته از طريق تماس تلفني، پست الکترونيک، نرمافزارهاي پيامرسان و شبکههاي اجتماعي بود. انتخـاب مصاحبه نيمهساختاريافته به اين دليل بود که علاوه بر تبادل نظرها، هدايت بحث در راستاي رسيدن به اهداف پژوهش را ممکن میکرد.(18) مصاحبهها بر اساس پرسشهاي زير که در راستاي پرسش اصلي پژوهش طراحي شدند، انجام گرديد:
- علتها و استلزامات توليد تبليغات تجاري مطلوب در راديو کدامند؟
- چه شرايط زمينهاي در توليد تبليغات تجاري مطلوب در راديوي کشور نقش دارند؟
- مداخلهگرهاي توليد تبليغات تجاري مطلوب در راديو کدامند؟
- چه راهبردهايي بايد براي توليد تبليغات تجاري مطلوب در راديو بهکار گرفته شود؟
- توليد تبليغات تجاري مطلوب در راديو، چه پيامدهايي براي راديوي کشور دارد؟
ليـنكلن و گوبـا(1985) معيارهای سنجش پژوهشهای كيفـــي را در شش مورد مطرح نمودند که عبارتند از اعتمادپذيري13، باورپذيري14، اطمينانپذيری15، انتقالپذيري16 و تصديقپذيري17.(19) جهت انطباق پژوهش حاضر با معيارهای يادشده به پيادهسازي مصاحبهها و تحليل مستمر و همزمان لحاظ نمودن دادههای جديد اقدام شد. همچنين كدگـذاري مصاحبهها از طريق خبرگان روش نظريه دادهبنياد بررسی شد تا از درسـتي آنها و ســليقهاي نبــودن دريافت پژوهشگر از مصاحبهها اطمينان حاصل شود. برای افزايش اعتمادپذيری نيز نتايج تحليل به مصاحبهشوندهها نشان داده شد تا مورد تاييد قرار گيرد. لازم به ذکر است ساماندهی و تحليل متن مصاحبهها بهوسيله نرمافزار مکسکيودا18 انجام گرفت.
يافتههاي پژوهش
§ مقوله محوري
«توليد تبليغات تجاري راديويي» مقوله محوري الگو است. افزون بر اينکه موضوع و پرسش پژوهش، خود نشانگر محوري بودن اين مقوله است، هنگام بررسي دادهها نيز به کرات نشانههايي دال بر آن مشاهده ميشد. در ضمن ارتباط دادن مقوله «توليد تبليغات تجاري» به ساير مقولات و سازگاري آن در اين موقعيت نيز، محوري بودن آن را تاييد کرد.
§ شرايط علي
مصاحبهشوندگان در پاسخ به پرسش اول مصاحبه که از شرايط علي «توليد تبليغات تجاري در راديو» ميپرسيد، موارد متعددي را تشريح کردند. براي نمونه، مصاحبهشونده شماره 1 توضيح ميدهد که:
«در راديو مثل هر رسانه ديگري بايد به عوامل علي چون گستردگي سيگنالهاي راديويي در سطح کشور توجه شود؛ اينکه ايستگاه پخشکننده تبليغات استاني، سراسري يا بينالمللي است.»
مصاحبهشونده شماره 2 اظهار ميکند:
«نوبت پخش و ساعت آن اهميت بالايي در توليد و چگونگي تبليغات تجاري دارد. تبليغي که در نوبت عصرگاهي(ساعت 16-18) پخش ميشود، به گوش مخاطبان بيشتري میرسد؛ بنابراين کالا يا خدمات مورد تبليغ و چگونگي ترغيب مخاطب، جنبه عموميتري پيدا ميکند.»
مصاحبهشونده شماره 5 اضافه ميکند:
«از رايجترين بازارهای کار براي گويندگان و مجريان مطرح، تبليغات تجاري است. حضور اين نيروي متخصص در رسانه يا کارگزاري باعث تمايل براي توليد تبليغات ميشود که اين خود افزايش درآمد براي سازمان مربوطه را بههمراه دارد. البته حضور اين متخصصان گويندگي يا اجرا، در بهبود کيفيت تبليغات و جذب مخاطب نيز موثر است.»
جدول 2 در اينجا وارد شود
§ شرايط زمينهاي
مصاحبهشوندگان در پاسخ به پرسش دوم مصاحبه که از شرايط زمينهاي «توليد تبليغات تجاري در راديو» ميپرسيد، موارد متعددي را نام برده و توضيح دادند. در اين رابطه مصاحبهشونده شماره 1 ميگويد:
«استراتژي مديريتي شبکه مهمترين عامل زمينهاي در رابطه با تبليغات تجاري است. براي درک اهميت آن کافي است تبليغات توليدي در سالهاي گذشته را بررسي کنيد تا دريابيد فاقد رويکرد و نگاه منسجم در رابطه با کالا، تبليغات، رسانه و مخاطب اند چرا که در طول اين زمان تغييرات متعدد و گاها متضادي در مديريت راديو رخ داده است.»
مصاحبهشونده شماره 3 اضافه ميکند:
«فرض کنيد راديو جوان تبليغي تجاري براي لوازمالتحرير مدرسه پخش کند؛ آيا چنين تبليغي موفقآميز خواهد بود؟ خير، چون مخاطبان شبکه با تبليغات سازگار نيستند. فلذا نوع مخاطبان شبکه خصوصا رده سني آنها شرايط خاصي را براي تبليغات تجاري در راديو ايجاد ميکند.»
مصاحبهشونده 9 بيان ميدارد:
«شبکهاي با تاريخ و قدمت بيشتر، نسبت به شبکهاي نوپا هويت منحصربهفردتري را دارا است. اين هويت يا برند شبکه، استفاده از عناصر راديويي و نوع برنامهسازي(از جمله برنامه تبليغاتي) را تحت تاثير قرار ميدهد.»
جدول 3 در اينجا وارد شود
§ شرايط مداخلهگر
مصاحبهشوندگان در پاسخ به پرسش سوم مصاحبه که از شرايط مداخلهگر «توليد تبليغات تجاري در راديو» ميپرسيد، به موارد متعددي اشاره کردند. از جمله مصاحبهشونده شماره 4، که ميگويد:
«شايد مديريت راهبردي شبکه ايجاب کند که ايستگاه در شرايط محدوديت مالي، نسبت به پذيرش توليد و پخش تبليغات موضع سهلانگارانهتری اتخاذ کند يا برعکس سختگيرانه برخورد کند.»
مصاحبهشونده شماره 8 ميافزايد:
«همانطور که يک شبکه راديويي در طول روز ميزان تبليغات متفاوتي پخش ميکند، در طول عمر خود نيز ميزان تبليغات متفاوتي دريافت کند. بنابراين برنامهريزي کوتاهمدت در پخش تبليغات تجاري تعادلي ايجاد ميکند تا در دوران رونق، مخاطب از افزايش تبليغات ناراضي نشود.»
مصاحبهشونده شماره 10 بيان ميکند:
«علاوه بر موضوعاتي که مرتبط به شبکههاي راديويي هستند، ويژگيهاي تبليغاتدهندهها نيز نقش مهمي دارد؛ خصوصا اعتبار يک موسسه در پذيرش درخواست تبليغ او و چگونگي توليد آن.»
جدول شماره 4 در اينجا وارد شود
§ راهبردها
مصاحبهشوندگان در پاسخ به پرسش چهارم مصاحبه که از راهبردهاي «توليد تبليغات تجاري در راديو» ميپرسيد، موارد متعددي را تشريح کردند. براي نمونه، مصاحبهشونده شماره 2 اظهار ميدارد که:
«افزايش شنوندگان به افزايش تبليغات تجاري ميانجامد و سپس افزايش درآمد. جذب نيروی بيشتر و امکانات بهتر را بههمراه دارد. پس افزايش شنوندگان راهبردي ضروري است؛ بهترين نوع شنونده هم شنونده فعال ميباشد.»
مصاحبهشونده 6 ميگويد:
«مشخصا رشد مخاطب حاصل برنامههاي جذاب است. مثلا برنامههاي پرسشوپاسخ که ارتباط دوطرفهاي بين مخاطب و برنامه ايجاد ميکنند. به توليدات و تدارکات سنگين نيازی نيست بلکه موردی مثل برنامه پزشکي هم کارايي دارد؛ البته بايد تذکر داد که بهکارگيري خلاقيت حتي در اين قالب ساده هم ضروری است.»
مصاحبهشونده 9 بيان ميدارد:
«راديو ميتواند از قاعدهاي که به تلويزيون کمک کرد، استفاده کند. عصر جديد، از برنامههاي پرمخاطب تلويزيون، در ژانر يا گونه برنامهسازي استعداديابي قرار دارد. راديو هم ميتواند از ژانرهاي موفق بينالمللي براي جذب مخاطب بهره برد.»
جدول 5 در اينجا وارد شود
§ پيامدها
مصاحبهشوندگان در پاسخ به پرسش پنجم مصاحبه که از پيامدهاي «توليد تبليغات تجاري در راديو» ميپرسيد، توضيحاتي ارائه کردند. از جمله مصاحبهشونده شماره 6 که ميگويد:
«در سطح کلان تبليغات مطلوب افزايش مصرف، توليد و اشتغالزايي را در پی دارد. در سطحي خرد پيامدها در سه طرف خواهد بود؛ افزايش فروش محصول يا خدمت مورد تبليغ، رضايت مشتري از محصول و رسانه و در آخر افزايش درآمد راديو.»
مصاحبهشونده 7 بيان ميدارد:
«با تبليغات تجاري مطلوب، شنونده بهعنوان مصرفکننده بالقوه به درستي راهنمايي ميشود و بهعنوان مخاطب فعال از رسانه رضايت پيدا ميکند و ممکن به جمع شنوندههاي ثابت آن برنامه يا حتي ايستگاه تبديل شود.»
مصاحبهشونده 10 اضافه ميکند:
«در سپهر رسانهای-تبليغاتي، راديو جزء اولويتها نيست اما توليد تبليغات تجاري که مسائل ذکر شده را رعايت کند، بر فروش محصولات و رضايت مصرفکننده اثر میگذارد. اينگونه راديو دوباره جايگاه و مقام خود را بهدست آورد.»
جدول 6 در اينجا وارد شود
بحث و نتيجهگيري
راديو رسانهاي بانفوذ و تبليغات تجاري يکي از رايجترين پيامهاي رسانهاي است. تعامل اين دو با هم توجهي جدي را میطلبد؛ زيرا نتيجه نهايي ممکن است تاثيرات نامطلوبي براي رسانه، مخاطب و موضوع تبليغات تجاري داشته باشد. با وجود اين، وضعيت فعلي تبليغات تجاري در راديو مطلوب نيست؛ تبليغات پخش شده عموما کانال صوتي تبليغات تلويزيوني هستند. از دلايل آن فقدان الگويي مطلوب براي توليد تبليغات تجاري راديويي است. پژوهش حاضر براي رفع اين فقدان پرسشي مطرح کرده: «الگوي مطلوب توليد تبليغات تجاري راديويي چگونه است؟». پاسخ حاصله که در قالب خط داستاني تنظيم شده به اين قرار است: توليد تبليغات تجاري در راديو يا تبليغات تجاري راديويي، پديده محوري اين پژوهش بوده و وسعت ارتباط شبکههاي راديويي، نوع برنامههاي راديويي، توجه به نيازهاي جامعه، نوع شبکه و کانال، گويندگي و نوع گويش در تبليغات و تصويرسازي در ذهن مخاطب عللي هستند که تبليغات تجاري در راديو را شکل ميدهند. از طرفی با بهکاربستن راهبردهايي چون افزايش شنوندگان فعال، توضيحات در رابطه با محصول تجاري، استفاده از گويندگان مطرح، برندسازي راديويي و تبليغات در برنامههاي پرطرفدار ميتوان به پيامدهاي مطلوبي همانند افزايش تاثيرگذاري تبليغات تجاري، افزايش درآمد راديو، افزايش رضايت مشتري از برند تبليغشده و در نهايت افزايش شنوندگان راديو اميدوار بود. بايد خاطر نشان کرد که در کاربست راهبردها، مديريت استراتژيک تبليغات، نوع فعاليتها و مخاطبان شبکه و همچنين برنامههاي مديريتي بلندمدت و کوتاه مدت اثرگذار است و بايد با آنها سازگاري ايجاد شود.
در نظريه غالب چارچوب نظري يعني کنش متقابل نمادين، تعامل افراد با اشياي فيزيکي، اجتماعي، انتزاعي يا افراد ديگر بهواسطه نمادها تاکيد شد. در راهبردهاي پژوهش حاضر نيز، مقوله «استفاده از گويندگان مطرح» در اين رابطه قابل بررسي است؛ خاصبودن و تناسب صدا که در زيرمقوله «استفاده از گويندگاني با صداي خاص و متناسب با محصول» اشاره شد، تصوير و معناي متمايزي با ديگر تبليغات تجاري را در ذهن مخاطب ميسازد و ممکن است اين هويت متمايز محصول، علاقه او را برانگيزد. زيرمقوله «استفاده از هنرپيشهها و بازيگران معروف» براي مخاطب به معنای تاييد شدن محصول توسط سلبريتي مورد علاقهشان است و ممکن است آنها نيز به تقليد از سلبريتيها تصميم به خريد بگيرند. زيرمقوله «استفاده از گويندگان آشنا» باعث ميشود مخاطب تبليغات تجاري و محصول يا خدمت مورد تبليغ را معتبر بداند زيرا صداي آشنايي درباره آن توضيح ميدهد. يافتههاي پژوهش در رابطه با نظريه يادگيري رفتاري هم قابل بررسي است. در اين نظريه تاکيد بر يادگيري مصرفکننده بالقوه راجع به محصول است که راهبرد «توضيحات در رابطه با محصول تجاري» چنين کارکردي را نشان میدهد. همچنين در اين نظريه اشاره شد که مخاطب امکان بررسي همه محصولات موجود در بازار را ندارد و بايد وجود محصول را به اطلاع او رساند؛ اين مرحله را که بايد مقدم بر مرحله يادگيري دانست، در راهبرد «تبليغات در برنامههاي پرطرفدار» مورد تاکيد قرار داده است.
مقايسه نتايج با پيشينه پژوهشي نشاندهنده آن است که نتايج اوکس و نورتون و همچنين کانتور و ونوس شباهتي با پژوهش حاضر ندارند چرا که تاثير يک مولفهاي خاص بر مخاطب در تبليغات تجاري راديويي را سنجيده اند در حالي که اين پژوهش الگوي مطلوبي از توليد تبليغات تجاري ارائه داده است. پژوهش منتي در توجه کردن به عناصر فرازباني با اين پژوهش مشترک است؛ اگرچه وي تحليل اين عناصر را در فهم پيام پنهان و ايدئولوژيک تبليغات تجاري ضروري دانسته اما پژوهش حاضر «استفاده از گويندگان مطرح» که داراي صدايي آشنا، خاص و يا متناسب با نوع محصول مورد تبليغ هستند را از جمله راهبردهاي توليد تبليغات تجاري در راديو عنوان کرده است. در پژوهش حاسي، «تعيين مخاطب هدف»، «ايجاد تصوير ذهني در شنونده» و «گوينده مناسب» جزء مولفههاي الگوي مطلوب معرفي شدند؛ در پژوهش حاضر هم «بازه سني مخاطبان شبکه» از جمله شرايط زمينهاي، «تصويرسازي در ذهن مخاطب» از جمله شرايط علي، «استفاده از گويندگان مطرح» از جمله راهبردها محسوب شدند. نوري ممرآبادي نيز الگويي مطلوب براي توليد تبليغات تجاري راديوي استانها ارائه کرده بود که در شاخصهاي ساختاري آن «صدا و لحن گوينده» و «مشخصههاي کالا» و در شاخصهاي محتوايي آن «توجه به اصول شرعي، ديني و اخلاقي» و «حمايت از کارآفريني» جزء الگوي مطلوب معرفي شده بود. در پژوهش حاضر نيز «استفاده از گويندگان مطرح» و «توضيحات در رابطه با محصول تجاري» از جمله راهبردها و «توجه به نيازهاي جامعه» از جمله شرايط علي آورده شده اند؛ «تبليغات با محتواي صادقانه» و «توجه به اولويتهاي مورد نياز جامعه» دو مورد از مفاهيم «توجه به نيازهاي جامعه» ميباشد.
براي پژوهشهاي آتي، پيشنهاد ميشود که کوششي مشابه در شهرها و مراکز ديگر انجام شود(اين کار امکان سنجيدن جامعيت نتايج پژوهش را فراهم ميکند)، پژوهشي مشابه در حوزهاي تخصصي انجام شود(براي مثال، بررسي ابعاد و الگوي مطلوب محصولات تجاري در راديو ورزش) و يا پژوهشي با موضوع شناسايي ابعاد تبليغات تجاري، برندسازي راديويي يا نحوه تبليغات تجاري(با تکنيک دلفي، مصاحبه کانوني و غيره).
در انتهاي اين بخش، مدل مفهومي حاصل از پژوهش ارائه ميشود:
شکل 2. الگوي پيشنهادي براي توليد تبليغات تجاري راديويي |
[1] Oakes
[2] North
[3] The impact of narrator age congruity on responses to a radio advertisement
[4] Journal of Marketing Commuincations
[5] Cantor
[6] Venus
[7] The effect of humor on recall of a radio advertisement
[8] Journal of Broadcasting & Electronic Media
[9] Robertson
[10] Althusser
[11] Strauss
[12] Corbin
[13] Trustworthiness
[14] Credibility
[15] Dependability
[16] Transferability
[17] Confirmability
[18] MAXQDA
منابع
2. Crisell, A. Understanding radio. UK: Routledge: 1994: 1-8.
3. Dindar Farkoosh F, Heydarbeygi A. The Effect Of Farsi Satellite Commercial Channels On Iranian Attitudes. Media Studies 2011: 6(12): 203-218. [Persian]
4. Razzaghi, A. Comments On Social Communication. Iran: Peykan: 2002: 81. [Persian]
5. Noori Momrabadi A. Barati T. Mirzaee A. The Desired Pattern for Production and Broadcast of Commercials in the Radios of Provincial Centers (Case Study: Persian Gulf Radio). Journal of Interdisciplinary Studies in Communication and Media 2019: 2(5): 137-172. [Persian]
6. Mennati N. A CDA Study of Iran TV Advertisements Based On Women And Men Audience Types. M.A. Thesis. Ardabil (Iran): Faculty of Literature and Foreign Languages University of Mohaghegh Ardabili: 2015. [Persian]
7. Hasi M. Recognition Of Negative Effects Of Commercial Advertisements And Presentation Of Desirable Pattern Based On Survey Of Payam Radio. M.A. Thesis. Tehran (Iran): Faculty of Radio and Television Production I.R.I.B. University: 2012. [Persian]
8. Oakes S. North A. The Impact Of Narrator Age Congruity On Responses To A Radio Advertisement. Journal of Marketing Commuincations 2011: 17(3): 183-194.
9. Cantor J. Venus P. The Effect Of Humor On Recall Of A Radio Advertisement. Journal of Broadcasting & Electronic Media 1980: 24(1): 13-22.
10. Khojasteh, H. Sociology Of Radio. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda: 2002: 100-101. [Persian]
11. Anvari M. Criticizing Symbolic Interaction Theory. Ma’rifat 2011: 1(167): 153-171. [Persian]
12. Khojasteh, H. Sociology Of Radio And Media. Iran: Edare Kole Tahghigh va Tose’eye Seda: 2007: 48. [Persian]
13. Rezayi Nour J. Shah Hosseini M. Khosravi S. Development of a Conceptual Model Based on Effective Factors of Knowledge Management System Implementation in Hamkaran System Partners Group. Journal of Technology Development Management 2014: 2(1): 79-104. [Persian]
14. Danaeifard H. Emami S. Strategies of Qualitative Research: A Reflection on Grounded Theory. Strategic Management Thought 2007: 1(2): 69-97. [Persian]
15. Strauss A. Corbin J. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. USA: SAGE Publications, Inc: 1998: 153-156.
16. Tabrizi M. Qualitative Research Methods In Definition Paradigm. Iran: Etela’at: 2016: 148. [Persian]
17. Seyed-Javadin S. Hassan Gholipour T. Astaraki S. Investigating the Impact of Happiness on Administrative Health With the Mediating Effect Quality of Work Life. Organizational Behaviour Studies Quarterly 2016: 5(2): 1-24. [Persian]
18. Abili K. Mostafavi Z. Narenji Thani F. Identifying The Competencies Of Teacher Assistants The Process Of Online Learning- Teaching: A Qualitative Research. Quarterly Journal Of Training & Development of Human Resource 2018: 5(16): 1-20. [Persian]
19. Flick, U. An Introduction to Qualitative Research. USA: SAGE Publications, Inc: 2006: 420.
ضمائم
| سطح تحصيلات | سمت | سابقه |
1 | دکتري | استاد دانشگاه | 22 سال |
2 | دکتري | استاد دانشگاه | 20 سال |
3 | دکتري | استاد دانشگاه | 28 سال |
4 | دکتري | استاد دانشگاه | 8 سال |
5 | کارشناسي ارشد | کارشناس رسانه | 32 سال |
6 | کارشناسي ارشد | مدير راديو | 16 سال |
7 | دکتري | استاد دانشگاه | 9 سال |
8 | دکتري | استاد دانشگاه | 26 سال |
9 | دکتري | مدير راديو | 24 سال |
10 | کارشناسي | کارمند باتجربه | 4 سال |
جدول 1. مشخصات نمونهها |
| مقولات | مفاهيم | |||
شرايط علي |
وسعت ارتباط شبکههاي راديويي | گستردگي سيگنالهاي راديويي در سطح استاني | |||
گستردگي سيگنالهاي راديويي در سطح کشوري | |||||
گستردگي سيگنالهاي راديويي در سطح بينالمللي | |||||
دسترسي سيگنالها در مناطق دور از دسترس | |||||
امکان انتقال پيام به طور 24 ساعته | |||||
تبليغات قبل از شروع مسابقات محبوب | |||||
تبليغات در ساعات اوليه صبح | |||||
تبليغات در ساعات 16 الي 18 با شنودگان زياد | |||||
نوع برنامههاي راديويي | تبليغات تجاري قبل از مسابقات ورزشي | ||||
تبليغات تجاري قبل از مسابقات تلفني | |||||
تبليغات تجاري قبل از نمايشهاي راديويي | |||||
تبليغات تجاري ميان برنامه محبوب | |||||
تبليغات تجاري قبل از برنامههاي زنده | |||||
تبليغات تجاري قبل از برنامههاي مناسبتي | |||||
تناسب برنامه و محصول تبليغي | |||||
توجه به نيازهاي جامعه | تبليغات بر اساس نوع جمعيت شنونده | ||||
تبليغات با محتواي صادقانه | |||||
تبليغات با بهکارگيري اعضاي جامعه هدف | |||||
توجه به اولويتهاي مورد نياز جامعه | |||||
نوع شبکه و کانال | کانالهاي راديويي با شنوندگان بالا | ||||
کانالهاي راديويي با مجريان برتر | |||||
کانالهاي راديويي با برنامههاي خاص | |||||
گويندگي و نوع گويش در تبليغات | گويندگان برتر در تبليغات تجاري | ||||
گويشهاي محلي در تبليغات تجاري مراکز استانها | |||||
هنرمندان شاخص و بازيگران براي تبليغات تجاري سراسري | |||||
تصويرسازي در ذهن افراد | استفاده از تکنيکهاي تصويرسازي براي شنوندگان | ||||
تبليغات با توصيف محصول به صورت دقيق | |||||
شرح محصول از طريق مشخصههاي ظاهري | |||||
شرح محصول و نشان تجاري از نقطه نظر کارايي | |||||
شرح محصول از نقطه نظر محل تامين و عرضه | |||||
شرح تمايز محصول از ساير محصولات مشابه | |||||
ايجاد تصويري روشن از بستهبنديهاي محصول | |||||
جدول 2. شرايط علي
| |||||
شرايط زمينهاي |
مديريت استراتژيک تبليغات تجاري | مشخصسازي استراتژي شبکه راديويي | |||
دستهبندي تبليغات تجاري بر اساس جامعه هدف | |||||
پذيرش تبليغات تجاري در خصوص کالاهاي ضروريتر | |||||
برند شبکه در طول سالهاي گذشته و استقبال از آن(ميزان محبوبيت) | |||||
تاريخچه قبول تبليغات تجاري | |||||
نوع فعاليتهاي شبکه | فعاليتهاي تک منظوره همچون شبکه ورزش يا موسيقي | ||||
فعاليتهاي چند منظوره همچون سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و ورزشي | |||||
سياستهاي قبول يا عدم قبول تبليغات | |||||
بازه سني مخاطبان شبکه | شبکههاي راديويي مخصوص جوانان | ||||
شبکههاي راديويي مخصوص رانندگان(اطلاعرساني مسيرها) | |||||
ساير شبکههاي راديويي (عمومي) | |||||
جدول 3. شرايط زمينهاي |
شرايط مداخلهگر |
برنامهريزيهاي بلندمدت | پايبندي به برنامههاي بلندمدت |
سازگاري با استراتژي نشانهاي تجاري | ||
رعايت اصول تبليغات و استانداردهاي آن | ||
برنامهريزيهاي کوتاهمدت | پايبندي به برنامههاي کوتاهمدت | |
سازگاري با استراتژي نشانهاي تجاري | ||
ايجاد تعادل در ميزان پخش تبليغات | ||
مديريت راهبردي تبليغات | اعتبار موسسات تبليغاتدهنده | |
بستن قراردادهاي بلند مدت براي راديو | ||
سختگيري يا سهلانگاري در پذيرش بنا بر وضعيت سازمان | ||
تکرار تبليغات و ازدستنرفتن جذابيت نام تجاري براي شنوندگان | ||
جدول 4. شرايط مداخلهگر |
راهبردها |
افزايش شنوندگان فعال | تلاش براي حفظ شنوندگان ثابت راديو |
برگزاري مسابقات و اهداي جوايز | ||
خلاقيت و نوآوري در ساخت محتوا | ||
حمايت از برنامههاي پرمخاطب | ||
برنامههاي داراي ارتباط دو طرفه | ||
استفاده از گونههاي برنامهسازي موفق در جهان | ||
برگزاري مسابقات با جوايز ارزنده | ||
توضيحات در رابطه با محصول تجاري | معرفي کامل محصولات تجاري تبليغ شده | |
بيان کارويژه خاص محصول و نحوه استفاده از آن | ||
بيان استانداردهاي نام و نشان تجاري | ||
بيان برتري محصول نسبت به رقبا | ||
استفاده از گويندگان مطرح | استفاده از گويندگان باتجربه | |
استفاده از گويندگاني با صداي خاص و متناسب با محصول | ||
استفاده از هنرپيشهها و بازيگران معروف | ||
استفاده از گويندگان آشنا | ||
برندسازي راديويي | آشنا نمودن بيشتر مردم با شبکههاي راديويي | |
هويت پيداکردن خاص هر شبکه | ||
تمايل کسبوکارهاي به استفاده از راديو بهجاي پخش موسيقي در محيط کسبوکار | ||
تبليغات در برنامههاي پرطرفدار | تبليغات در بين مسابقات ورزشي به خصوص فوتبال | |
تبليغات قبل از شروع برنامههاي پرمخاطب | ||
جدول 5. راهبردها |
پيامدها | افزايش تاثيرگذاري تبليغات تجاري | رغبت شنوندگان به خريد محصول تبليغشده |
معرفي محصول از طرف شنوندگان به ساير افراد | ||
تقويت وفاداري به نشان تجاري تبليغشده | ||
افزايش درآمد راديو | بازشناسي توانايي تجاري رسانه راديو | |
افزايش سفارش تبليغات تجاري از سوي موسسات | ||
درخواست تبليغات تجاري غيرمستقيم که گرانتر است | ||
افزايش رضايت مشتري از برند تبليغشده | صحت ادعاهاي موجود در تبليغات در مورد کالاي خريداري شده | |
فعال دانستن موسسه توليدکننده محصول يا ارائهدهنده خدمات | ||
نوآور دانستن موسسه توليدکننده محصول يا ارائهدهنده خدمات | ||
افزايش شنوندگان راديو | راهنمايي شنوندگان در خريد محصولات مورد نياز | |
صحت ادعاهاي موجود در تبليغات در مورد کالاي خريداري شده | ||
آگاهي از محصولات حوزهاي خاص از طريق برنامهاي خاص | ||
جدول 6. پيامدها |