آسیب شناسی برنامه رادیویی سلام ساوالان از دیدگاه مخاطبان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استادیارگروه علوم ارتباطات، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: مخاطب, مصرف خانواده, آسیب شناسی, شادکامی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف آسیب شناسی برنامه رادیویی سلام ساوالان از دیدگاه مخاطبان به منظور ارائه راهکارهایی برای جذب مخاطب بیشتر انجام شد. روش این تحقیق توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی شهروندان بالای 18 سال شهر اردبیل بودند که از بین آنها 384 نفر به عنوان نمونه و با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه در پنج بعد میزان جذب مخاطب، مصرف خانواده، هویت دینی، هویت ملی و شادکامی گردآوری شد. روایی صوری محتوایی با استفاده از نظر متخصصان مشخص شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده های تحقیق پس از گرداوری با استفاده از نرم افزار Spss و با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که جذب مخاطب در برنامه سلام ساوالان 68% است. عملکرد برنامه سلام ساوالان در اصلاح سبک زندگی مخاطبان متوسط به پایین، در تقویت هویت دینی متوسط به بالا، در تقویت هویت ملی متوسط به پایین و در ایجاد شادی و شادکامی در مخاطبان متوسط به بالا بوده است. آسیب شناسی برنامه سلام ساوالان نشان می دهد که ایجاد شادکامی در مخاطبان دارای بیشترین اهمیت بوده و نقطه قوت برنامه محسوب می شود و کاهش مصرف خانواده برای برنامه سلام ساوالان دارای پایین ترین اهمیت بوده و نقطه ضعف برنامه محسوب می شود. در رتبه های دوم از نظر اهمیت، هویت دینی و در رتبه سوم هویت ملی قرار دارد.
This study pathology radio program Hello Savalan and solutions were used to attract more audiences. This research method is descriptive – survey. The study consisted of cetizen of Ardabil, among which 384 were selected by Cochran. The data were collected using the five dimensions of the audience, taking family, religious identity, national identity and happiness. Content validity was determined using the expertise and reliability using Cronbach's alpha coefficient . . After gathering research data analysis using software Spss and one-sample t-test and Friedman test. The results indicated that 68% of the audience has attracted Salam Savalan. Salam Savalan lifestyle modification program performance in audience average to low, medium and high strengthen religious identity, in strengthening national identity and create joy and happiness in the average to low average audience is up. Salam Savalan's pathology suggests that create happiness in the audience was of the utmost importance and strength of the program And reduce the consumption of households with the lowest importance and is a point of weakness program. In second place in terms of importance, religious identity and national identity are in third place. Proposals in this regard was presented. In second place in terms of importance, religious identity and national identity are in third place. Proposals in this regard was presented.
_||_