بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهآیدین سلام زاده 1 , مهدی تاج پور 2 , الهه حسینی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری، کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
کلید واژه: صنایع خلاق, شبکه های اجتماعی مجازی, رسانه, قصد کارآفرینانه,
چکیده مقاله :
کارآفرینی رسانه ای یکی از موضوعات جدیدی است که اخیرا مورد توجه علاقه مندان حوزه کارآفرینی، رسانه و مدیریت قرار گرفته است. این حوزه به بررسی موضوعات مرتبط با حوزه بازارهای رسانه ای و کارآفرینان فعال در این حوزه پرداخته و موضوعاتی بسیار تاثیر گذار را مطرح می نماید. در این میان، شبکه های اجتماعی مجازی نقش پررنگی در توسعه کارآفرینی ریسانه ای داشته و بستری مساعد را برای افراد مستعد فراهم می آورد. اما به منظور بررسی دقیق تر تاثیر این شبکه ها می بایست تاثیر اجزای مختلف آنها را سنجید. لذا، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر قصد کارآفرینانه می پردازد. بدین منظور، مدل کندوی عسل به عنوان چارچوب نظری تحقیق مد نظر قرار گرفته است. جامعه مورد بررسی این تحقیق شامل کسب و کارهای حوزه صنایع خلاق بوده و 236 پرسشنامه توسط آنها تکمیل شده است. روش تحقیق کمی بوده و از نرم افزارSmart PLS برای تحلیل استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که مولفههای شبکه اجتماعی شامل هویت، حضور، به اشتراکگذاری، شهرت، گروهها، روابط و گفتگو، تاثیر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینانه دارد. یافته های تحقیق می تواند مورد استفاده سیاستگزاران و فعالان حوزه رسانه قرار گرفته و منجر به توسعه قصد کارآفرینی در سطح جامعه شود.
Media Entrepreneurship is a novel topic that has recently drawn the attention of scholars in the filed of entrepreneurship, media, and management. This domain investigates the topics related to media markets and entrepreneurs who are active in these markets, as well as a series of issues which are significantly influential. The role of social networks in development of entrepreneurship is of paramount importance, and these social networks pave the way for individuals who could potentially be entrepreneurs in the society. But, in order to investigate the effect of these social networks in more details one should measure the various dimensions of social networks. Thus, in this research we investigate the impact of social networks on entrepreneurial intentions. To do so, we used the bee house model as the theoretical framework. The research population includes firms in creative industries, and 236 questionnaires were filled. The research method was quantitative and Smart PLS was used to analyze the data. The results showed that identity, presence, sharing, fame, groups, relations and conversation positively affected entrepreneurial intention of respondents. Findings of the research could be used by policymakers and practitioners in the field of media, and promote the level of entrepreneurial attention in the society.
_||_