نقش سواد رسانهای با میانجیگری سرمایه اجتماعی در روابط خانوادگی (مطالعه موردی: مددجویان 14 تا 18 سال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی استان تهران)
محورهای موضوعی : ارتباطاتسیدابوالفضل پرپنچی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2 , لیلا نیرومند 3 , نازنین ملکیان 4
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: نوجوانان تحت حمایت کمیته امداد, روابط خانوادگی, سرمایه اجتماعی, کلید واژه: سواد رسانه ای,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش سواد رسانهای با میانجیگری سرمایه اجتماعی در روابط خانوادگی بود که به روش توصیفی - همبستگی و طرح معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش، تمامی فرزندان دختر و پسر 14 تا 18 سال مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) استان تهران در سال 1401 میباشد. حجم نمونه مورد مطالعه 400 نفر از جامعه مذکور بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهها بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی بر روابط خانوادگی تأثیر دارد. سواد رسانهای بر روابط خانوادگی و همچنین بر سرمایه اجتماعی تأثیردارد و در نهایت نتایج پژوهش نشان داد، سرمایه اجتماعی در رابطه بین سواد رسانهای و روابط خانوادگی تأثیر غیرمستقیم داشته است.
The purpose of the present study was to determine the role of media literacy through the mediation of social capital in family relationships, which was done by descriptive-correlation method and structural equation design. The statistical population of the research is all male and female children between 14 and 18 years of age who were supported by Imam Khomeini Relief Committee (RA) of Tehran province in 1401. The sample size of the study was 400 people from the mentioned community who were selected by random one-stage cluster sampling method. Content validity was checked by qualitative method and reliability by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient for questionnaires. The results of the research showed that social capital has an effect on family relationships. Media literacy affects family relationships as well as social capital, and finally, the research results showed that social capital has an indirect effect on the relationship between media literacy and family relationships.
_||_