ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمحمد حسین ساعی 1 , علی خلجی 2 , جواد صادقی 3
1 - استادیار، گروه ارتباطات، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما
2 - کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما
3 - کارشناس ارشد مدیریت رسانه، دانشگاه صدا و سیما
کلید واژه: هیجان, خبرگزاری صدا و سیما, تحلیل مضمون, هیجانات اجتماعی, مدیریت هیجانات اجتماعی,
چکیده مقاله :
هیجانات اجتماعی میتوانند مثبت یا منفی باشند، هیجانات اجتماعی منفی در حالت شدید خود میتوانند زمینهساز بحران اجتماعی شوند. سازمان صدا و سیما به خاطر تعهداتش به جامعه و پوشش رسانهای خود میتواند نقش مهمی در مدیریت این هیجانات داشته باشد. پوشش خبری رویدادهای هیجان برانگیز، مرحله کلیدی در مدیریت اینگونه هیجانات است. در این زمینه خبرگزاری صدا و سیما به عنوان هسته مرکزی سازمان در بخش اطلاعرسانی محسوب میشود. هدف اصلی پژوهش ارائه راهکارهای عملیاتی برای خبرگزاری صدا و سیما در مدیریت هیجانات اجتماعی منفی است. این پژوهش، با استفاده از روش کیفی و بهرهگرفتن از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته به انجام رسید. پس از مصاحبه با 19 نفر از کارشناسان که با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند؛ دادههای پژوهش گردآوری و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیودی ای نسخه 10، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی دستهبندی شدند. پس از احصای مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر، نگاره شبکه مضامین ترسیم شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که برای مدیریت هیجانات اجتماعی منفی، اقدامات برونسازمانی و درونسازمانی لازم است. اقدامات برونسازمانی در سه دسته: تدوین و تصویب قوانین، تعامل با سایر نهادها و ایجاد تشکلهای جدید قرار میگیرند. راهکارهای درونسازمانی نیز مربوط به سه بازه زمانی قبل از ایجاد، حین بروز و پس از فرونشستن هیجانات اجتماعی منفی میباشند که از مهمترین آنها شفافسازی خطوط قرمز، آموزش سواد رسانهای به مخاطبان، پرهیز از رویکرد سکوت رسانهای، انتشار قطرهچکانی اطلاعات در موضوعات حساسیت برانگیز، قطع سیر واگیری هیجان و ایجاد آرشیو محتوایی است.
The IRIB Organization can play an important role in managing these emotions because of its commitment to the society and its media coverage. The news coverage of exciting events is the key to managing such emotions. In this regard, the IRIB News Agency is considered as the core of the organization in the information sector. The main purpose of this research is Providing IRIB News Agency with Functional Solutions for Management of Negative Social Emotions. This study was conducted with a qualitative method and semi-structured interviewing technique. After having face-to-face interviews with 19 experts who were selected through purposive and snowball sampling, the research data were collected and thematic analysis method was used to analyze the data. The collected data were categorized into three stages of open coding, axial coding and selective coding using MAXQDA software version 10. The thematic network diagram was drawn after specifying the basic themes, organizing themes and comprehensive themes. The results of the research show that external and internal organizations must take action in order to manage negative emotions. The outsourcing takes place in three categories: the elaboration and approval of laws, interaction with other institutions and the creation of new organizations. Intra-organizational strategies also relate to three time periods. Before, during and after negative emotional subsidence. The most important ones are redrawing red lines, teaching media literacy to audiences, avoiding the silent media approach, disseminating information on sensitive topics, cutting off the emotional disturbance and creating content archives.
اسملسر، نیل. (1381). "تئوری رفتار جمعی"، (مترجم: عماد افروغ و رضا دژاکام). تهران: دواوین.
افتخاری، اصغر. (1387). "مدیریت رسانهای بحران"، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، صص. 31-55.
الیاسی، محمدحسین. (1380). "تحلیل روانشناختی رفتارهای جمعی اعتراضآمیز"، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
بیرو، آلن. (1366). "فرهنگ علوم اجتماعی"، (مترجم: باقر ساروخانی) تهران: کیهان.
پارسا، محمد. (1376). "روانشناسی انگیزش و هیجان"، تهران: انتشارات سخن.
خداپناهی، محمدکریم. (1376). "انگیزش و هیجان"، تهران: سمت.
خواجهئیان، داتیس. و اعظمی، امیر. (1389). "تأثیر رسانهها در کنترل هیجانهای اجتماعی با پرورش هوش هیجانی"، تهران: علوم اجتماعی.
دادرس مقدم، شکوفه. (1395). "بررسی نقش شبکه اجتماعی (تلگرام) در سازماندهی هیجانات اجتماعی: از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کاربر تلگرام) در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم تهران"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره.
سعد، علی. (1391). "بررسی نقش رسانههای جمعی در سازماندهی هیجانات اجتماعی"، دانشگاه علامه طباطبایی.
سورین، ورنر جوزف. و تانکارد، جیمز. (1381). "نظریههای ارتباطات"، (مترجم: علیرضا دهقان). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
شایانمهر، علیرضا. (1377). "دایره المعارف تطبیق علوم اجتماعی"، تهران: کیهان.
شریفی، رضا. (1388). "بررسی ابعاد روانشناختی خشونتگرایی جمعیت اغتشاشگر و روشهای تأثیرگذاری بر آن"، مطالعات بسیج، شماره 45.
صلواتیان، سیاوش. و روشندل، طاهر. (1389). "طراحی مدل نقش رسانههای جمعی در مدیریت مرحله پیش از بحران"، علوم مدیریت ایران، 111-89.
عابدی جعفری، حسن. و همکاران. (1390). "تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی"، اندیشه مدیریت راهبردی. سال 5، شماره 2، شماره پیایی 10.
علی اکبرزاده، مصیب. (1394). "عملکرد صدا و سیما در برابر جریانسازی خبری رسانهها از دو رویداد فوت مرتضی پاشایی و اسیدپاشی اصفهان"، پایاننامه کارشناسیارشد روزنامهنگاری، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه صدا و سیما.
کاظمی، یحیی.، برماس، حامد. و آذر خرداد، فاطمه. (1388). "بررسی تأثیر آموزشهای مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانشآموزان مقطع راهنمایی"، اندیشههای نوین تربیتی، صص. 123-103.
گنجی، حمزه. (1382). "روانشناسی عمومی"، تهران: ساوالان.
معتمدنژاد، کاظم. (1391). "وسایل ارتباط جمعی"، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
مک کوایل، دنیس. (1388). "درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی"، (ترجمه: پرویز اجلالی) تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
مهدیزاده، سیدمحمد. (1393). "نظریههای رسانه (اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی)"، تهران: همشهری.
نقیبالسادات، سیدرضا. (1389). "تهدیدهای رسانههای غرب و نقش بسیج در رفع تهدیدها"، مطالعات بسیج، شماره 48.
هاشمی، شهناز. (1393). "تأثیر گزارشهای خبری خشونتبار تلویزیونی بر هیجانات"، مجله جهانی رسانه، صص. 176-195.
ویمر، راجر دی. و دومینیک، جوزف آر. (1384). "تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه: کاووس سیدامامی، تهران: مرکز تحقیقات"، مطالعات و سنجش برنامهای صدا وسیما - سروش، چاپ اول.
_||_
Braun, V. & Clarke, V. (2006). “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative research in psychology, 3(2), PP. 77-101.
Jasper, J.M. (2011). “Emotions and social movements: Twenty years of theory and research”, Annual review of sociology, 37, PP. 285-303.
Jiang, Y. (2014). “Reversed agenda-setting effects’ in China Case studies of Weibo trending topics and the effects on state-owned media in China”, Journal of International Communication, 20(2), PP. 168-183.
Li, X., Peng, Q., Sun, Z., Chai, L. & Wang, Y. (2017). “Predicting social emotions from readers’ perspective”, IEEE Transactions on Affective Computing, 10(2), PP. 255-264.
Ragas, M.W., Tran, H.L. & Martin, J.A. (2014). “Media-induced or search-driven? A study of online agenda-setting effects during the BP oil disaster”, Journalism Studies, 15(1), PP. 48-63.
Turner, Jonathan H. (1999). “Toward A General Sociological Theory of Emotions”, Journal for the Social Behavior, PP. 62-139.
Van Kleef, G.A., De Dreu, C.K. & Manstead, A.S. (2010). “An interpersonal approach to emotion in social decision making: The emotions as social information model”, In Advances in experimental social psychology (Vol. 42, PP. 45-96). Academic Press.