الگوی تولید محتوا در شبکههای اجتماعی مجازی بر اساس رفتارشناسی کاربران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهتقوی کولیوند 1 , مژده ربانی 2 , نجمه سدرپوشان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - استادیار، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, تولید محتوا, الگو, رفتارشناسی کاربران,
چکیده مقاله :
بر اساس یافتههای به دست آمده ویژگیهای شخصیتی و رفتاری افراد بر میزان توجه آنها به شبکههای اجتماعی تأثیرگذار است. لذا چنانچه بتوان متناسب با این ویژگیها و تفاوتها محتوا تولید نمود، میتوان امیدوار بود تأثیر بیشتری بر آنها گذاشته و زمینه شکوفایی آنها را فراهم کرد. در این تحقیق به روش میکس متد(کمی-کیفی)، ضمن بررسی میزان و چگونگی حضور کاربران در شبکههای اجتماعی از طریق پرسشنامه و در عین حال با مصاحبه از صاحبنظران و روانشناسان و تحلیل آنها به روش گرندد تئوری، الگوی تولید محتوای شبکههای اجتماعی بر اساس رفتارشناسی کاربران ترسیم شده است. مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از: شبکههای اجتماعی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام با 34، 26 و 22 درصد بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص دادهاند. موضوعات اجتماعی، آموزشی و فرهنگی با 23، 19 و 15 درصد بیشترین موضوعات مورد علاقه مخاطبین هستند. قالب محتوایی ویدئو با 39 درصد بیشتر از سایر قالبهای محتوایی نظر مخاطبین را جلب میکند. الگوی تولید محتوا در تحقیق حاضر به شکل مدل پارادایمی نمایش داده شده است. در مدل پارادایمی ارتباط عواملی موجب به وجود آوردن پدیده محوری شده و برای آن پدیده راهبردهایی ارائه میشود که در نهایت اجرای آنها پیامدهای مطلوبی را در پی خواهد داشت. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت با در نظر گرفتن ویژگیهای رفتاری و شخصیتی افراد میتوان محتوای مناسب برای شبکههای اجتماعی تولید کرد و بدین وصف تأثیر بیشتری بر کاربران گذاشته و هدفمندی شبکههای اجتماعی را افزایش داد.
According to achievements, people personality traits and behavior effect to their noticing to social networks. So one of the reasons that networks have different effects to different people, is people differences of personality and behavior. Therefore, if content can be produced based on the attribute of personality, could be hopeful to be more affective and provide the base to flourish. Goal: Offering a pattern of online social network producing data based on the ethology of users. Material and method: In this research with mixed method, the level of using networks is gained by questionnaires and conceptual model is figured by interviewing experts in psychology. Research achievement: The most important achievements of this research are: Whats app, telegram and Instagram by 34, 26 and 22 percent are the most attractive networks to use. Social, educational and cultural subjects by 23, 19 and 15 percent are the most popular subjects. Video by 39 percent is the most attractive content. In this research, the ideal pattern of producing content is showing as a paradigmatic model. In this model the relation between some items creates pivotal phenomenon and some strategies are offered, which can create ideal conclusions. By noticing to people personality traits, can produce applicative content in social networks and effect users MOR
_||_