بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهافشین محمدی 1 , علیرضا تلخابی علیشاه 2 , کبری لشکری 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تهران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند تهران،
کلید واژه: نوآوری, خلاقیت, کارآفرینی, مدیران,
چکیده مقاله :
هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران است. نمونۀ آماری اینپژوهش را 93 نفر از مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران واحد های دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران ، وزارتخانه ها ،سازمانها و ادارات دولتی و غیر دولتی سازمان های شهر تهران که در سال 1391 در این مراکز مشغول به کار می باشند، تشکیل می-دهند.در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است و ابزار اندازهگیری این پژوهش را آزمون 17 سوالی سنجشصفات کارآفرینی مدیران بر حسب دیدگاه 5 عاملی لامپ کین ودس و میشل هیت ساخته شده استتشکیل میدهد . دراین پرسشنامهپنج بعداز صفات کارآفرینان شامل نوآوری، ریسک پذیری ، رفتاراثرگذار ، استراتژی مبتنی بر رقابت و استقلال مورد ارزیابیدارد.پرسشنامه مورد استفاده به وسیلۀ مقیاس لیکرت کاملا" مخالفم، مخالفم، تاحدودی موافقم، موافقم و کاملا"موافقم) درجه بندی گردیده است. اعتبار پرسشنامه بر پایۀ آلفای کرونباخ برای تمامی مواد پرسشنامه ( 17 سؤال) کارآفرینی مدیران برابر با 0/855 دست آمد. که این میزان بیانگر هماهنگی درونی پرسشنامه در حد قابل قبولی است. همچنین در برآورد روایی پرسشنامه مشخص گردید کهتمامی سؤالها، همبستگی معناداری با کل تست دارند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از جدول فراوانی و جدول توافقی مجذور کای تحت نرمافزار Spss استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین مولفه های نوآوری ، ریسک پذیری ، استراتژی مبتنی بر رقابت واستقلال و جنسیت با کارآفرینی وجود دارد اما بین مولفه رفتار اثرگذار و سابقه کاری با کارآفرینی رابطه معنیداری وجود ندارد.
The overall objective of this study was to investigate the factors influencing entrepreneurial managers, public relationsagencies in Tehran.The statistical sample consisted of 93 managers, public relations agencies in TehranIslamic Azad University of Tehran-based units, ministries, non-governmental organizations and government departments andagencies in Tehran in 1391 working in the centers are up.The descriptive survey research method was used. Measuring devices tested consisted of 17 questions based on thecharacteristics of entrepreneurial managers view 5 Factor is made by Lamp and Michael Caine Heath Vds .The questionnaire included five post-traits entrepreneurs, innovation, risk-taking, ftarasrgzar strategy is based on competitionand independence is assessed by Likert scale used .prsshnamh completely "disagree, disagree, somewhat agree, agree,totally" agree) was determined. Reliability based on Cronbach's alpha for each of the questionnaire (17 questions) was 0/855of entrepreneurial managers. This increase reflects the internal consistency of the questionnaire is quite acceptable. Inestimating the validity was determined that all of the questions, there was a significant correlation with the total test. Toanalyze the data, frequency tables and correspondence tables were analyzed by Spss software.Findings showed a significant positive correlation between Components of innovation , risk , strategy based on race andgender entrepreneurship and independence between the components of an effective and experienced there but there is nomeaningful relationship with the entrepreneur.