بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزشهای ادبیات کودکان و نوجوانان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - عهدهدار مکاتبات
2 - -
کلید واژه: رسانه تلویزیون, ارزشها, هنجارها, رفتارهای کودکان و نوجوانان,
چکیده مقاله :
امروزه رسانهها بهعنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزشهای فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی هستند. یکى از مسائلى که از دیرباز، توجه اندیشمندان حوزههاى گوناگون علوم انسانى را به خود جلب کرده و موجب قلم فرسایى این اندیشمندان شده، مسئله رابطه رسانهها با کودک و نوجوان است.هدف کلیپژوهش حاضر بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزشهای ادبیات کودکان و نوجوانان شهر زنجان بوده است. گروه نمونه این پژوهش که با روش پیمایشی انجام شده است، 384 نفر از کودکان و نوجوانان (174 دختر و 210 پسر) 7 تا 12 سال زنجانی بودهاند. حجم نمونه بر اساس فرمول جامعه نامتناهی 384 نفر تعیین و نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش صوری تأیید و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ برای محک قابلیت اطمینان پرسشنامه با ضریب 0.91 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شده است و شاخصهای آمار توصیفی و همچنین شاخص های آمار استنباطی ارائه شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین میزان تماشای تلویزیون و نقش اطلاعاتی و آموزشی آن و نقش آن در شناخت هویت فرهنگی و رفتار در خرید (مانند کتابهایی که منتقلکننده فرهنگ ایرانی هستند، کالاهای ایرانی مانند اسباببازیهایی که هویت ایرانی دارند و...)، برای کودکان و نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد.
Nowadays, the media as one of the main instruments of transferring and promoting of cultural and social values has an important role in the behavior of children and teenagers and in changing their social behavior. One of the issues which has attracted the attention of scholars and caused to writings of these scholars is the issue of “the relationship of media with the children and teenagers”. The general goal of this study is investigating the role of television in strengthening the values of children's and Teenagers’ literature in Zanjan. The sample group of this study were 384 children and teenagers (174 female and 210 male)in the range of 7 to 12 years old. The sample size was determined according to the infinite sample of 384 personns and the sampling was done randomly. The data collection instrument was a questionnaire which was designed by the researcher. Validity of the questionnaire was verified by using the formal methods. And the reliability to test the reliability of the questionnaire was obtained by using Cronbach's alpha coefficient of 0.91. To analyze the collected data, it is used from SPSS software and suitable descriptive and inferential statistical methods and descriptive and inferential statistics were also presented. The findings of this study show that there is a meaningful relationship between watching TV and its informational and educational role and its role in recognizing the cultural identity and purchasing behavior (like books that are transferring the Iranian culture, Iranian goods like the toys that have Iranian identity and …) of the children and teenagers.