نگرش به جهانیشدن و هویت دینی دانشجویان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهعزیزالله تاجیک اسماعیلی 1 , سمیه تاجیک اسماعیلی 2
1 - -
2 - عهدهدار مکاتبات
کلید واژه: جهانیشدن, هویت دینی, دانشجویان, نگرش,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین رخدادهای عصر جدید، جهانیشدن است که در سایه آن بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی انسانها دچار تحولات اساسی شده است. یکی از مهمترین ابعادی که تحت تأثیر این پدیده جهان گستر قرار گرفته، هویت دینی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان به پدیده جهانیشدن و رابطه آن با هویت دینی آنان است. بدین منظور از میان کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در کلیه مقاطع و رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی داده ها نشان داد که نمره میانگین هویت دینی دانشجویان60.3 است. این مقدار به معنی وجود احساس هویت نسبتاً مثبت اما ضعیف است، به این معنی که دانشجویان از احساس هویت دینی چندان قوی برخوردار نیستند هر چند این احساس در آنان منفی هم نیست. بالاترین نمره مربوط به هویت اعتقادی است که نمره دانشجویان 19.5یعنی بین دو حد قوی و بسیار قوی است. در نقطه مقابل پایینترین نمره مربوط به هویت اخلاقی است که نمره میانگین آن 62.2 می باشد. رابطه کلی بین نگرش به جهانیشدن با هویت دینی، مثبت و معنی دار است (0.000 p≤). به بیان دیگر میتوان گفت افرادی که هویت دینی مثبت دارند دارای نگرش مثبت به جهانیشدن نیز هستند.
One of the most challenging issues of the modern world is the phenomenon of globalization, which has left impact on various aspects of individuals’ personal and social life. People’s religious identity is among the many factors being influenced by this issue. The current study aimed to explore the way students perceived globalization and its relationship to their religious identity. Three hundred and eighty four male and female university students at islamic azad university in tehran participated in the study. The results revealed a mean score of 3.6 for religious identity, indicating that the students had positive but relatively weak perception of religious identity. This means that the students’ religious identity is rather low though not negative. The highest score of 5.19 was obtained for students’ belief identity showing the point between strong and very strong in the scale. In contrast while the lowest score of 2.62 was recorded for moral identity. It was concluded that there is a positive meaningful relationship between students’ perceived religious identity and their view of globalization; implying that individuals with positive religious identity also view the issue of globalization as positively.