بررسی و الویتبندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی درایران با تاکید برنقش دفاتر ICT روستائی (مورد مطالعه: روستاهای استان قم)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانههادی عباسی کسبی 1 , ایرج سلطانی 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت گرایش آینده پژوهی پژوهشگاه شاخص پژوه
عهده دار مکاتبات
2 - عضوهیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه: فناوری اطلاعات و ارتباطات, شکاف دیجیتالی, دفاتر ICT روستایی, آموزش, تبلیغات, خدمات پستی, خدمات ارتباطی, خدمات بانکی, آگاهی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر با هدف بررسی و الویت بندی عوامل موثر برکاهش شکاف دیجیتالی در ایران با تاکید بر نقش دفاتر ICTروستائی با مقایسه روستاهای استان قم تنظیم شده است. روش این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مبتنی بر پرسش نامه از طریق کسب نظر از خبرگان موضوع میباشد. نمونه آماری شامل 200 نفر از کاربران دفاتر ICT روستایی بوده که با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. یافته های توصیفی نشان دهنده آن است که میزان شکاف دیجیتالی درحد متوسط (5/59) می باشد. مطابق یافته های تبینی بین شکاف دیجیتالی و متغیرهای آموزش (446/0- r = )، عملکرد دفاتر ICT روستایی (440/0-r =)، آگاهی (651/0-r = )، میزان استفاده روستاییان از خدمات ارتباطی (553/0- r = )، از خدمات بانکی (269/0 -r =)، از خدمات پستی (236/0-r = ) و میزان تبلیغات دفاترICT روستایی (420/0-r = ) رابطه معنادار و معکوسی وجود دارد. به عبارتی با افزایش میزان آگاهی، آموزش، تبلیغات، عملکرد دفاتر ICT روستایی و انواع خدمات آن میزان شکاف دیجیتالی کاهش مییابد و بالعکس.
The current article is set to study and prioritize effective elements on reducing digital gap in Iran with emphasizing on role of rural ICT offices comparing villages of Qom Province. The method of the survey was measuring and questioner-based information was collected by asking opinions of experts of the subject. Statistical samples include 200 persons of users of rural ICT offices chosen with cluster multi-phase method. Descriptive findings indicate that level of digital gap is average (59.5). According to manifested findings there is meaningful and opposite relation between digital gap and educational variables (r = -0/446), function of rural ICT offices (r = -0/440), knowledge (r = - o/651), level of villagers’ use of telecommunication services (r = -0/553), bank services (r = -0/269), postal services (r = -0/236) and level of adverts of rural ICT offices (r = -0/420).In other words, with increase of knowledge, education, advert, function of rural ICT offices and kinds of its services, digital gap level decreases and vice versa.