تحلیل تماتیک سبک زندگی در بازی رایانهای سیمز
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهبهروز مینایی 1 , محمدعلی سید حسینی 2
1 - عضو هیئتعلمی دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی کامپیوتر
2 - عهده دار مکاتبات
کلید واژه: سبک زندگی, بازیهای رایانهای, مصرف, سیمز, شبیهسازی,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی سبک زندگی شبیهسازی شده (وانمایی شده) در بازی رایانهای پرفروش سیمز 3 اختصاص دارد. هدف از این پژوهش، شناسایی الگوی شبیهسازی شده از زندگی، در این بازی رایانهای است که در ژانر شبیه سازی ساخته شده است. با توجه به تفاوتی که در ماهیت بازیهای رایانهای (نوعی از رسانههای تعاملی) نسبت به رسانههای جمعی وجود دارد، از ترکیب دو روش کیفی مشاهده مشارکتی و تحلیل تماتیک برای رسیدن به هدف تحقیق بهره گرفته شده است. یافتهها در این بررسی حکایت از آن دارد که سیمز 3، شبیهسازی از سبک زندگی مصرفی است که مصرف در آن بیش از آنکه ارزش کاربردی و ارزش مبادلهای داشته باشد، ارزش نشانهای دارد.
This Article studies a simulated lifestyle in “The SIMS 3” which is one of the best seller computer games. The Research’s aim is identifying simulated model of life in this video game which was developed in Simulation genre. According to differences which exist in the nature of digital games (a type of interactive media) and mass media, in this article two qualitative methods were used to approach research’s aim. The two qualitative methods were “participant observation” and “thematic analysis”. The article argues that “The SIMS 3” is a simulation of consumption-oriented lifestyle in which consumption has more semiotic value than it’s functional and exchangeable values.