بررسی رابطه خشونت تلویزیونی با خشونت واقعی در میان کودکان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
کلید واژه: برنامه های خشونت آمیز, خشونت تلویزیونی, خشونت واقعی, کودکان,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف بررسی رابطه بین تماشای تلویزیون و خشونت کودکان از دیدگاه مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی صورت یافتهاست. از جمله مهمترین نظریات مطالعه شده می توان به نظریه کاشت اشاره کرد و در مجموع برخی از نظریات به تأثیرات مثبتخشونت تلویزیونی و برخی به اثرات منفی خشونت تلویزیونی پرداختند. از طرف دیگر برخی تأثیرات تلویزیون را مستقیم، آنی وعمیق و برخی غیرمستقیم و سطحی دانسته اند. این مقاله به روش کیو انجام شده است که تکنیک گردآوری داده ها در آن پرسشنامهجداول مربوط به میزان توافق گویه ها و SPSS می باشد. حجم نمونه برابر با 50 نفر می باشد. در نهایت از طریق نرم افزار کوانل ویکطرفه به عنوان یافته های این تحقیق تنظیم شد. مهمترین نتایج به دست آمده از t و آزمون Z میزان اختلاف گویه ها از طریق نمرهاین پژوهش به شرح زیر می باشد:- مربیان مدارس بیشتر از مشاوران کلینیکی بر این باورند که تلویزیون نقشی قوی، گسترده و مستقیم در خشونت تلویزیونی دارد.- مشاوران کلینیکی بر خلاف مربیان مدارس اعتقادی به نقش تحصیلات خانواده در میزان تأثیرپذیری کودکان از خشونتتلویزیونی ندارند.- مربیان مدارس و مشاوران کلینیکی هر دو موافقند که کودکانی که در خانواده های پرتنش زندگی می کنند، بیشتر از دیگرکودکان از خشونت تلویزیونی تأثیر می پذیرند.