نقش رسانههای تخصصی حوزه حمل و نقل در توسعه گردشگری ملی
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهاکبر نصراللهی 1 , فرزانه شریفی 2 , محمدرضا حقیقی 3
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عهده دار مکاتبات
3 - دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: رسانههای تخصصی, حمل و نقل, توسعه گردشگری,
چکیده مقاله :
پدیده گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی یکی از اشتغال زاترین صنایع دنیا محسوب می شود. صنعت گردشگری بزرگترین و متنوعترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساختها میدانند. صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز مینامند. گذر از عصر صنعتی به دوران طلایی عصر اطلاعات فضایی جوامع اطلاعاتی را با تغییر روبه رو کرده است. با توجه به پتانسیل های فراوان گردشگری و امکانات بیشمار تکنیکی، فنی و نیروی انسانی فراوان در ایران باید از این موج و فرصت های حاصله از تحول اطلاعاتی در تغییرات فناوری گردشگری استفاده کنیم. در این مقاله نقش کلیه رسانه های داخلی که به صورت کاملاً تخصصی بر حوزه حمل و نقل متمرکز می باشند در توسعه صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به جامعه آماری نسبتاً محدودی که رسانه های مزبور داشته اند، نتایج به دست آمده از عدم برخورداری این رسانه ها از جذابیت بصری و شاخصه های رسانه فعال حاکی است که در نتیجه نشان می دهد شمار مخاطبان این رسانه ها و میزان اثرگذاری آن ها در تشویق مخاطبان به گردشگری پایین و اندک می باشد.
Tourism phenomenon as a social phenomenon is one of the world industries that improve the situations for finding jobs. The tourism industry is considered the biggest and most renowned in the world. Many countries have this dynamic industry as the main source of income, employment, private sector development and infrastructure development. The tourism industry today is so important in economic and social development that economists also call that the invisible export. From the industrial age to the information age that is the golden age of the information societies we are faced with change. Given the huge potential of tourism and numerous technical facilities, technical and human resources are abundant in Iran and opportunities resulting from this wave of change in information technology changes our tourism. In this article the role of all domestic media that are highly specialized in the field of transport are focused on the development of the tourism industry is examined and given the relatively small population that had the media, the results of lack of visual appeal and characteristics of active media outlets suggest that the result shows the audience of the media and the impact on the audience that cause less tourism in Iran.