شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیاحمد علی حسین فریجی 1 , قاسم رحیمی سرشبادرانی 2 , علی عطیه دخیل 3 , رسول نظری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، واحد اصفهان(خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی،اصفهان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - استادیارگروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بابل، بابل ،عراق
4 - دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه: ارتقاء, توسعهپایدار, پیامدها, راهبردها, ورزش همگانی.,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار میباشد. لذا در این پژوهش با بکارگیری رویکرد کیفی و مصاحبه با 19 تن از خبرگان با صلاحیت ورزش کشور عراق (اساتید دانشگاهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مربیان ورزش، مدیران ارشد وزارت ورزش و جوانان و روئسای فدراسیونهای ورزشی کشور عراق) به شناسایی راهبردهای ارتقا ورزش همگانی کشور عراق پرداخته شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود. همچنین براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه؛ محورهای پیوندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، قانونی و زیستمحیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق با دربرگیری 103 کدباز در امر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار نمایان شد. لذا با استناد به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با رعایت استاندادها در زیرساختهای ورزش، تدوین قانون اختصاص درصد مالیات شرکتها بصورت مستقیم به ورزش و تدوین قانون سهم ورزش از فروش عواید نفتی، میتوان شاهد ارتقا ورزش همگانی در کشور عراق بود.
The purpose of the current research is to identify the strategies for the promotion of Iraqi public sports based on sustainable development. Therefore, in this research, by using a qualitative approach and interviewing 19 Iraqi sports experts (university professors of physical education and sports sciences, sports coaches, senior managers of the Ministry of Sports and Youth, and heads of sports federations in Iraq) to identify strategies for promoting public sports. The country of Iraq was paid. The sampling method was purposeful and judgmental. Also, based on the results of qualitative data analysis from the interview; The axes of political, economic, social, technological, legal and environmental links on the promotion of public sports based on the sustainable development of Iraq were revealed by including 103 open codes in the identification of strategies for the promotion of public sports in Iraq based on sustainable development. Therefore, based on the results of the research, we can conclude that by following the standards in sports infrastructure, drafting the law on allocating the percentage of corporate taxes directly to sports and drafting the law on the share of sports from the sale of oil revenues, we can witness the promotion of public sports in Iraq.
1- Adib roshan, F., Talebpour, M., & peymanizad, H. (2018). Drawing the scenario of elite sports of Khorasan Razavi province in 1404 horizon. Sport Management and Development, 6(3), 168-186. (in persian)
2- Ahmed Ameen Altaee, R. (2023). Al-Mustaqbal Al mushriq Clubs rule in development the sports movement in Mosul (2003–2014). Dirasat Mosiliya, 16(67), 43-65.
3- Akhgar, A., Khodamoradpoor, M., Yektayar, M., & soltanpanah, H. (2023). Presentation a Paradigm Pattern for the Sustainable Development of Sport for All with a Socio-Cultural Approach. Strategic Studies on Youth and Sports, 22(59), 287-308. (in persian)
4- Auty, R. M., & Brown, K. (2021). An overview of approaches to sustainable development. Approaches to sustainable development, 3-17.
5- Campillo-Sánchez, J., Segarra-Vicens, E., Morales-Baños, V., & Díaz-Suárez, A. (2021). Sport and sustainable development goals in Spain. Sustainability, 13(6), 3505.
6- De Bock, T., Scheerder, J., Theeboom, M., De Clerck, T., Constandt, B., & Willem, A. (2023). Sport-for-All policies in sport federations: an institutional theory perspective. European Sport Management Quarterly, 23(5), 1328-1350.
7- Edrisi, H., Amirhosseini, E., & Hamidi, M. (2019). Designing a Participation Model for Disabled Athletes Involving Preventive and Preventing Factors. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 6(4), 11-26. (in persian)
8- Fadaam, A., Afroozeh, M. S., mohammadzadeh, Y., & Dastbarhagh, H. (2022). The role of sport in sustainable environmental development. Sport Management and Development, (), -. doi: 10.22124/jsmd.2022.21038.2632 (in persian)
9- Ghorbani, M. H., & Safari Jafarloo, H. R. (2021). The functions of Sport and Physical Education for Iran's Sustainable Development (A Grounded Theory model). Sport Management and Development, 10(1), 32-46. (in persian)
10- Hughes, D., Saw, R., Perera, N. K. P., Mooney, M., Wallett, A., Cooke, J., ... & Broderick, C. (2020). The Australian Institute of Sport framework for rebooting sport in a COVID-19 environment. Journal of science and medicine in sport, 23(7), 639-663.
11- Hussein, M. Z. (2022). The importance of strategic planning for sports clubs in the development of sports investment in Iraq. Sciences Journal Of Physical Education, 15(3).
12- Jalili, A., & Jafari, M. (2021). "Success or failure in wealth creation" This is the main story.\Strategic Goal Setting in Climate Change. Iran Nature, 6(3), 142-142. (in persian)
13- jorkesh, S., & nazari, R. (2020). Codification of Influential Factor Scenarios for Iranian Elderly Sport Implementing Scenario Wizard. Sport Management and Development, 9(3), 2-15. (in persian)
14- Khodadadi, M. R., Badri Azarin, Y., & Djahangiri, M. (2021). Providing a Model for convergence of organizational behavior human resource of Sports organizations in the service supply chain in sport for all with fuzzy cognitive maps (FCM’s). Organizational Behavior Management in Sport Studies, 8(2), 11-26. (in persian)
15- Lindsey, I., & Chapman, T. (2017). Enhancing the contribution of sport to the sustainable development goals. Commonwealth Secretariat.
16- Mazza, B., & Russo, G. (2022). Italian Sport Policies for the Sustainable Development. In International Perspectives on Sport for Sustainable Development (pp. 205-224). Cham: Springer International Publishing.
17- Mohammadi, M. M., & Ghofrani, M. (2017). Designing and formulation of Baluchestan’s indigenous traditional sports development strategies. Sport Management and Development, 6(2), 189-204. (in persian)
18- Mondalizadeh, Z., Ehsani, M., Kozechian, H., & Honari, H. (2021). Sport Sustainable Development; Concepts, Barriers, and Proposals. Sport Management and Development, 10(1), 1-10.Ahmed Ameen Altaee, R. (2023). Al-Mustaqbal Al mushriq Clubs rule in development the sports movement in Mosul (2003–2014). Dirasat Mosiliya, 16(67), 43-65. (in persian)
19- Motameni, A., Hemati, A., & Moradi, H. (2014). Identifying and prioritizing the barriers for women's sports activities. Sport Management Studies, 6(24), 111-130. (in persian)
20- Razavi, S. M. H., Ghare, M. A., Hosseini, S. E., & Talaie, R. (2018). Analysis of Behavioral Factors of Strategic and Operational Plans of Public Sports in Iran. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 5(2), 91-100. (in persian)
21- Sapkota, J. B., & Neupane, P. (2021). Sport for development and peace (SDP) organisations and the sustainable development goals (SDGs) of Nepal. Global Social Welfare, 8, 47-58.
22- Sherry, E., Osborne, A., & Nicholson, M. (2016). Images of sports women: A review. Sex Roles, 74(7-8), 299-309.
23- Young, H. (2022). Using Sport as a Tool for Sustainable Development: International Organizations and Sustainability.
24- Zorba, E. (2012). The perception of sport for all in the world and in Turkey. The Online Journal of Recreation and Sport, 1(4), 21.
Journal of Innovation in Sports Management Volume 3, Issue 3, Autumn 2024 https://jism.srbiau.ac.ir |
|
Identifying Strategies to Promote Iraq's Sport for all based on Sustainable Development
Ahmed Ali Hussein Furaiji | PhD student in Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Ghasem Rahimi Sereshbaderani1 | Assistant Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Ali Atiyah Dakheel | Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Babol University, Babol, Iraq |
Rasool Nazari | Associate Professor of Sports Management, Faculty of Sports Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran |
Abstract
The purpose of the current research is to identify the strategies for the promotion of Iraqi public sports based on sustainable development. Therefore, in this research, by using a qualitative approach and interviewing 19 Iraqi sports experts (university professors of physical education and sports sciences, sports coaches, senior managers of the Ministry of Sports and Youth, and heads of sports federations in Iraq) to identify strategies for promoting public sports. The country of Iraq was paid. The sampling method was purposeful and judgmental. Also, based on the results of qualitative data analysis from the interview; The axes of political, economic, social, technological, legal and environmental links on the promotion of public sports based on the sustainable development of Iraq were revealed by including 103 open codes in the identification of strategies for the promotion of public sports in Iraq based on sustainable development. Therefore, based on the results of the research, we can conclude that by following the standards in sports infrastructure, drafting the law on allocating the percentage of corporate taxes directly to sports and drafting the law on the share of sports from the sale of oil revenues, we can witness the promotion of public sports in Iraq.
Key words: Promotion, Sustainable Development, Consequences, Strategies, Sport for all.
[1] * Corresponding Author: E-mail: ghasemrahimi192@gmail.com
How to Cite: Furaiji A. A. H, Rahimi Sereshbaderani G, Dakheel A. A, Nazari R. Identifying Strategies to Promote Iraq's Sport for all based on Sustainable Development, Journal of Innovation in Sports Management, 2024; 3(3):103-116.
شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار
احمد علی حسین فریجی | دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان) دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران |
قاسم رحیمی سرشبادرانی 1 | استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران |
علی عطیه دخیل | استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بابل، بابل، عراق |
رسول نظری | دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران |
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار میباشد. لذا در این پژوهش با بکارگیری رویکرد کیفی و مصاحبه با 19 تن از خبرگان با صلاحیت ورزش کشور عراق (اساتید دانشگاهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مربیان ورزش، مديران ارشد وزارت ورزش و جوانان و روئسای فدراسیونهاي ورزشی کشور عراق) به شناسایی راهبردهای ارتقا ورزش همگانی کشور عراق پرداخته شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود. همچنین براساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه؛ محورهای پیوندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، تکنولوژی، قانونی و زیستمحیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق با دربرگیری 103 کدباز در امر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار نمایان شد. لذا با استناد به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با رعایت استاندادها در زیرساختهای ورزش، تدوین قانون اختصاص درصد مالیات شرکتها بصورت مستقیم به ورزش و تدوین قانون سهم ورزش از فروش عواید نفتی، میتوان شاهد ارتقا ورزش همگانی در کشور عراق بود.
واژههای کلیدی: ارتقاء، توسعهپایدار، پیامدها، راهبردها، ورزش همگانی.
[1] * نویسنده مسئول: E-mail: ghasemrahimi192@gmail.com
فریجی احمد علی حسین، رحیمی سرشبادرانی قاسم، دخیل علی عطیه، نظری رسول، شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار ، فصلنامه نوآوری در مدیریت ورزشی، پاییز 1403، 3(3): 103-116.
مقدمه
سیاست ارتقا ورزش اولین گام طراحی سیاست ورزش هر کشوری میباشد (محمدی و غفرانی، 1396) و مفهوم ارتقا ورزش از سوی اندیشمندان به مثابه سیاست ورزشی قلمداد گردیده است و همینطور مفهوم آن را مشتمل بر ساختارها سیستمها، فرصتها و فرایندهایی میدانند که اقشار مختلف جامعه را قادر میسازد تا در گروهها و طبقات مختلف در ورزش و تفریحات شرکت نموده و عملکرد خود را تا سطح دلخواه گسترش دهند (ظهیر حسین1، 2022)، بیتردید، پیریزي یک جامعه سالم و بانشاط در گرو سلامت روحی و جسمی اعضاي جامعه و مرهون تلاش نیروهاي انسانی سالم، کارآمد و فکور میباشد. اگرفرض بر این باشد که بخش مهم زمان فراغت را افراد به ورزش کردن میگذرانند، میتوان ورزشهاي همگانی را به عنوان بخشی از اوقات فراغت مورد بررسی قرار داد؛ در نتیجه تمامی تحولات در مورد جایگاه تعریف اوقات فراغت و مؤلفههاي تاثیرگذار بر آن، همچون کار و زندگی روزمره بر ورزشهاي همگانی، نیز وارد است (دی بوک و همکاران2، 2023). نشر و گسترش یافتههاي علمی، رشد فرهنگ و آگاهی روزافزون مردم از تاثیرات ورزش در تندرستی موجب روي آوردن عموم مردم به فعالیتهاي بدنی و ظهور پدیدهاي به نام ورزش همگانی شده است (ادیب روشن و همکاران، 1398). ورزش همگانی از دیدگاه کمیتۀ بین المللی المپیک، فعالیتی است که قدرت و برتري را به انسان باز میگرداند و موجبات رشد و گسترش سلامتی، آمادگی و احساس خوب بودن را به وسیلۀ فعالیتهاي ورزشی به مردمی که میتوانند به آن عادت کنند، در هر سن، جنس، نگرش، شرایط اقتصادي و فرهنگی محلی یا منطقهاي فراهم میآورد (نظری و جورکش، 1399). در حال حاضر، افراد خیلی کمی تغذیه سالم دارند و در فعالیت بدنی منظمی مشارکت میکنند. به عبارت دیگر، عده زیادي بیتحرك هستند که بخشی از این بیتحرکی ناشی از تکنولوژي مدرن است که فعالیت بدنی افراد را کاهش داده و سبک زندگی فعال و پویایی سابق افراد را با سبک زندگی بی تحرك جایگزین کرده است. این بی تحرکی گرایش به همهگیر شدن دارد (هاگس3 و همکاران، 2020). ورزش همگانی، یکی از مهمترین پدیدههاي اجتماعی و فرهنگی نیمه دوم قرن بیستم است که از بروز مشکلات سلامتی که در اثر فعالیت فیزیکی کمتر، استرس شدید ناشی از کار فیزیکی و روانی، بیگانگی از جامعه و بزهکاري جوانان به وجود میآید، جلوگیري میکند (رضوی و همکاران، 1397)، به عقیده زوربا4 (2012) اولین اقدام جهت توسعه ورزش همگانی، شناسایی روابط و اولویتهاي تمام پارامترهاي مربوط از قبیل توسعه فرهنگ ورزشی، آموزش ورزشی، موفقیت، سازمان، اقتصاد ورزش، بهداشت عمومی و غیره میباشد. شناخت این پتانسیلها و محدودیتهاي ورزشی همگانی میتواند تأثیر سازندهاي بر برنامهریزي مناسب و رفع مشکلات داشته باشد. بر اساس شواهد علمی و رسانهای، مهمترین پارادایم ورزش همگانی در سطح بین الملل مربوط به مباحث توسعه پایدار ورزش همگانی است (لیندسی5 و چاپمن، 2017). این رویکرد در کشور ما در چند سال اخیر با همایشهایی مانند سمینار بینالمللی ورزش6، رسانه7، سمپوزیوم بینالمللی8، همایش ملی علوم ورزشی همگانی جدیتر پیگیری شد. با این وجود هنوز توسعه پایدار در ورزش همگانی کشور به صورت یک برنامه رسمی و مشخص دنبال نمیشود. تحقیقات علمی یکی از روشهایی است که سبب افزایش توجهات محیطی و نهادی به موضوع توسعه پایدار ورزش همگانی میشود و پژوهش حاضر نیز در این راستا تعریف شده است.
توسعه پایدار، مفهومی است که توجه روزافزونی را در تحقیقات امروزی به خود معطوف کرده است، همچنین از طرفی مبحث توسعه پایدار با تأکید بر مفهوم پایدارسازی و مبتنی بر نیازهای یکپارچه جهت بهبود رفاه انسانی با تأکید بر کاهش تخریب محیطی نیز در نظر گرفته شده است (جلیلی و جعفری، 1400). در این رابطه، کلمه پایداری در توسعه به معنی تعادل بین سلامتی اقتصادی، عدالت اجتماعی و قابلیت انعطافپذیری است که چشماندازی طولانی مدت را تدوین میکند و فرصتهایی را برای راه حلهای برد-برد فراهم میآورد (آتی و برون9، 2021). اگر توسعه ورزش از دید پایداری تعریف شود، میتوان گفت که توسعه پایدار ورزش به مثابه رشد مستمر و بلندمدت شاخصهای محوری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، نهادی و زیست محیطی مانند منابع پایدار، داوطلبی ورزشی، ورزش سبز است (لیندسی و چاپمن، 2017). از منظری دیگر، توسعه پایدار ورزش را میتوان نوعی مداخله اجتماعی دانست که به دنبال ایجاد فرصتهایی برای مشارکت ورزشی همگانی در تمام طول عمر است، به طور مثال در برخی کشورها از قبیل انگلستان منظور از برنامههای توسعهای برای ورزش، توسعه پایدار ورزش است، چرا که این برنامهها، توسعه را در تمامی ابعاد (اقتصادی، اجتماعی، محیطی) در نظر گرفته است (قربانی و صفری، 1400). این برنامهها، اهدافی مانند عدالت اجتماعی، توسعه جامعه، امنیت اجتماعی، عملکردِ برابر، بهبود سلامتی، انسجام اجتماعی، کنترل اجتماعی، توانمندسازی و موفقیت در ورزش، توسعه شغلی، توسعه فردی، توانبخشی، تفویض اختیار، خود مختاری، عملکرد اخلاقی، کار گروهی، یادگیری و اجرای توأمان را برای ورزش انگلستان هدفگذاری کردهاند. به صورت کلی توسعه پایدار ورزش به قابلیت استمرار و تداوم برنامههای توسعه ورزش برمیگردد (شری10 و همکاران ،2016)، در نتیجه تلاشهایی برای تأکید همزمان بر هر دو جنبه صورت گرفته است. در ورزش همگانی، لازم است که توسعه پایدار مهمترین هدف از فرایند مدیریت و توسعه باشد زیرا با ویژگیهای ذاتی نقش و وضعیت ورزش همگانی تناسب بیشتری نیز دارد. بر اساس اصول بنیاد ورزش دلایل متعددی جهت توسعه پایدار ورزش همگانی وجود دارد (مازا و روسو11، 2022). از یک طرف ورزش بخش مهمی از زندگی اجتماعی است که سبب توسعه مهارتهای رهبری و فرصت بروز خلاقیتها میگردد و به دوستی و نزدیکی جامعه کمک میکند و از طرف دیگر شرکت در فعالیتهای ورزشی باعث افزایش سطح بهداشت عمومی و جلوگیری از بروز بیماریها و نیز درگیر شدن بیشتر آحاد جامعه در یک زندگی پرتحرك میشود، این بنیاد ورزش را یک وسیله برای بهبود وضعیت ورزش همگانی میداند. موارد مذکور جزو شاخصهای اصلی توسعه پایدار هستند (اخگر و همکاران، 1402).
بر اساس شواهد رسانهای و علمی در حال حاضر ورزش همگانی در کشور با چالشهای اساسی از جمله بی جهت بودن روند توسعه و بی ارتباط بودن آن با ویژگیهای ذاتی مردم مواجه است (موتمنی و همکاران، 1393). از سوی دیگر وابستگی بسیاری از ابعاد ورزش همگانی به سایر بخشهای بالادستی و همسطح خود در حوزه مردمی، موجب ضعف پیوندهای پسین این بخش شده است که کمترین تأثیر آن ضعیف ماندن بخش مشارکت مردم در ورزش و امکانات و خدمات مربوط به آن است، از این روی، بخش ورزش همگانی به لحاظ تأمین منابع توسعه اولیه، بیشتر برونگرا و به لحاظ عرضه دستاوردها و رویدادها، بیشتر درونگرا است. در همین راستا پارادایم حاکم و روند حرکت جهانی در توسعه ورزش همگانی نشان میدهد که در کشورهای پیشرفته صنعتی تمرکز بر توسعه ورزش همگانی به صورت سیستماتیک و مبتنی بر نوآوری در چهارچوب علمی و آینده نگرانه هستند (خدادای و همکاران، 1400). بنابراین فراهم نمودن محیط مناسب مشارکت ورزشی در کنار جذب پشتوانه فرهنگی، حمایت اجتماعی، سرمایهگذاری اقتصادی و توجه باید در اولویت اقدامات و مطالبات توسعه ورزش همگانی قرار بگیرد. دستیابی به چنین ساختاری نیازمند داشتن الگوهای مدیریتی و ساختاری نظامند است که این پژوهش برآن تمرکز دارد. از موضوعات اساسي مدنظر سياستگذاران در عصر حاضر زندگي صنعتي و سبك زندگي ناشي از صنعتي شدن و ورود تكنولوژي و به خصوص صنايع الكترونيكي و مخابراتي باعث گردیده تا جوامع امروزي، حركت (جنب و جوش) به حداقل رسیده و باعث افزايش بيماريها و مرگ و مير زودرس و افزايش هزينههاي درماني و زيان اقتصادي كشورها گردیده است (ادریسی و همکاران، 1398). از اینرو ورزش همگانی چالش مهمی برای دولتهاست؛ زیرا که از یک سو منافع آن موجب ترغیب سیاستگذاران به توسعه آن شده است و از سوی دیگر به دلیل وجود وجود مخاطبان زیاد با نیازهای متفاوت نسبت به گذشته و علاقمندی آنها باعث گردیده دولتها هنوز نتوانند بین گرایشهای مردم و راهبردهای تنگ شده توازن ایجاد نمایند، درنهایت برای هماهنگ شدن با این تحولات محیطی، مدلهای مدیریت و توسعه به مدیران نهادها و سازمانهای کمک میکند تا آن بینش فکری مناسبی از آینده داشته باشند و روند حرکت ساختارهای تحت امر خود را ترسیم کنند، سپس با اتخاذ و اجرای فرآیند برنامهریزی، همواره خود را برای متحول شدن به منظور سازگاری با دگرگونیهای محیطی آماده نگه دارند (ساپکوتا و نوپان12، 2021). بر اساس این دیدگاه و با اتکا به تفکر سیستمی و کل نگر، چنانچه ورزش همگانی عراق به عنوان یک نظام نهادی و سیستم اجتماعی و در درون سیستمهای بزرگتری همچون نظام ورزش کشور در نظر گرفته شود، عملکرد سازمانهای ورزشی و دستیابی به اهداف توسعه در این زمینه، همزمان از عواملی گوناگون در سطوحی مختلف تأثیر میپذیرد. همان گونه که در بالا اشاره شد عوامل مختلفی بر توسعه ورزش همگانی تاثیر گذار هستند، با توجه به اهمیت این موضوع در کشور عراق با حدود چهل میلیون نفر جمعیت و سی و ششمین کشور پرجمعیت جهان و مساحت تقریبی پنج هزار کیلومتر مربع در رده پنجاه و هشتمین کشور پهناور جهان نیز تاکنون طرحها و برنامههای مختلفی برای توسعه ورزش همگانی ارائه شده، که به نظر میرسد برنامهریزیهای صورت گرفته در این زمینه تاکنون موفق نبوده و ورزش همگانی عراق با چالشهاي اساسی رو به رو است، همچنین باتوجه به اهمیت ورزش همگانی و ارتباط آن با هویت ملی و به استناد قابلیت های جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و به ویژه انسانی عراق، مطالعات انجام شده در حوزه توسعه ورزش در کشور عراق بسیار محدود بوده و جهت گیري هاي مشخصی در این زمینه وجود ندارد و برنامهریزیهای صورت گرفته تاکنون موفق نبودهاند به همچنین جهت با شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق بر اساس توسعه پایدار میپردازیم.
روش
پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش
به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادهها13 است. مشارکتکنندگان پژوهش را 19 نفر از خبرگان و متخصصان ورزش عراق (اساتید دانشگاهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مربیان ورزش، مديران ارشد وزارت ورزش و جوانان و روئسای فدراسیونهاي ورزشی کشور عراق) تشکیل دادند. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بود. در گزینش نمونههای آماری از افرادی استفاده شد که با موضوع مورد مطالعه پژوهش ارتباط مستقیمی داشتند. به نوعی تجربه کاری و علمی افراد شرکتکننده، رضایت کامل آنان از مشارکت در فرایند مصاحبه و توانایی آنان در انجام مصاحبه و بیانکردن مطالب، شرایط ورود و انتخاب نمونهها بود. همچنین معیار خروج شرکتکنندگان از پژوهش حاضر، نداشتن تمایل و انگیزه کافی به ادامه مشارکت با پژوهشگران و نبود اطلاعات مناسب در زمینه موضوعی پژوهش حاضر بود. همچنین بهمنظور رعایتکردن اصول و ضوابط اخلاقی در پژوهش حاضر؛ در مرحله اول اهداف و ضرورت انجام پژوهش قبل از آغاز مصاحبهها برای مصاحبهشوندگان در پژوهش توضیح داده شد. در ادامه تمامی شرکتکنندگان در پژوهش حاضر با رضایت شخصی و آشنایی اولیه با موضوع مورد مطالعه پژوهش در آن شرکت کردند. همچنین پیش از آغاز تمامی مصاحبهها از افراد شرکتکننده اجازه گرفته شد تا تمامی مراحل انجام مصاحبه به صورت کامل توسط تلفن همراه ضبط شود و در همین زمینه چنانچه در انجام مصاحبهای، شرکتکنندگان اجازه ضبط فرایند مصاحبه را به پژوهشگران ندادند؛ این اجازه از آنان گرفته شد که جریان مصاحبه به صورت کامل و به وسیله قلم بر روی کاغذ نوشته شود. بدین منظور از 19 مصاحبهای که با شرکتکنندگان در پژوهش انجام گرفت، تعداد 17 مصاحبه با اجازه مصاحبهشوندگان به صورت کامل ضبط و تعداد 2 مصاحبه نیز با اجازهی آنان به وسیلهی قلم بر روی کاغذ نوشته شد. همچنین به شرکتکنندگان در پژوهش اجازه داده شد تا هر زمان از فرایند مصاحبه که تمایل داشتند از ادامه آن انصراف دهند. علیرغم بیان این موضوع، هیچکدام از مصاحبهشوندگان در زمان انجام مصاحبه انصراف ندادند و همهی مصاحبهها با موفقیت انجام شد. لازم به ذکر است که همهی مصاحبهها با گرفتن تعیین وقت قبلی از شرکتکنندگان و در موقعیتی خارج از تجمع جمعیت، بدون دخالت و همکاری دیگران انجام گرفت.
در نهایت مصاحبهها به صورت نیمهساختاریافته و تا اشباع نظری (مصاحبه شماره 15) انجام شد. پس از پایان هر مصاحبه، مصاحبهها به صورت کامل تایپ شدند و کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرم افزار مکسکیودا1 2020 صورت گرفت. مطابق با نظریه استراس و کوربین (1998)، ضمن تعیین پدیدهمحوری، کدها و مقالات استخراج شده در راهبردها جایگذاری شدند و با کدگذاری انتخابی ارتباط بین این عوامل تعیین شد. چهار معیار (مقبولیت، انتقالپذیری، تاییدپذیری و قابلیت اطمینان) برای پژوهش کیفی میباشد و معيارهايش با چهار معيار متعارف در پژوهش کمي (روايي دروني و بيروني، پايايي و عينيت) پیوند داده شدهاند، که این چهار معیار در پژوهش حاضر بررسی و تایید شدند (گوبا و لینکن، 1994). بدین منظور برای اعتبار از منابع موجود، ارسال متن مصاحبه، کدهای استخراجشده برای برخی از شرکتکنندگان در پژوهش ارسال و از نظرات آنان استفاده شد. به منظور انتقالپذیری، از طریق مستندسازی برای دیگر محققین، گزارش جمعیتشناختی، تجربه نمونهها و گزارش محیط پژوهش استفاده شد. به منظور قابلیت اعتماد، از درصد توافق بین دوکدگذار استفاده شد و درصد توافق طبق جدول زیر 86% گزارش شد.
= درصد پایایی
درنهایت به منظور تاییدپذیری پژوهش، از نظرات چندنفر از اساتید گروه مدیریت ورزشی که خارج از فرایند مصاحبهها بودند استفاده گردید و نظرات آنان اعمال گردید.
یافتهها
نتایج حاصل از مصاحبات صورت گرفته در غالب کدهای باز، محوری و گزینشی در جدول ذیل قابل مشاهده است:
[1] Zuhair Hussein
[2] De Bock et al
[3] Hughes et al
[4] Zorba
[5] Lindsey, I., & Darby, P
[6] International sports seminar
[7] Media
[8] International Symposium
[9] Auty, R. M., & Brown, K
[10] Sherry et al
[11] Mazza, B., & Russo, G
[12] Sapkota, J. B., & Neupane, P
[13] Grounded Theory
جدول 1- نتایج بررسی پایایی دو کدگذار
شماره مصاحبه | تعداد کل کدها | تعداد توافقات | تعداد عدم توافقات | درصد پایایی |
3 | 26 | 12 | 5 | 31/92% |
6 | 28 | 13 | 6 | 85/92% |
12 | 30 | 14 | 6 | 33/93% |
کل | 84 | 39 | 19 | 86/92% |
جدول 2. کدهای باز و کدبندی محوری1
کد گذاری اولیه | کد گذاری محوری | کد گذاری نظری | |
---|---|---|---|
دیدگاه جنسیتی در خصوص ورزش | پیوندهای سیاسی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | راهبردها | |
P4, P19 | ارتباط موثر با مراکز ورزش همگانی دنیا | ||
P2,p4,p18 | تهیه برنامه راهبردی و ارائه مدل برای توسعه پایدار ورزش همگانی | ||
P12,p14,p12 , p4,p1 | لحاظ كردن علايق، سلايق و نيازهاي واقعي مردم در برنامههاو سياستگذاريهاي ورزشي | ||
P5,p4,p1 | ارتقای دیدگاه ورزش همگانی در بین سیاسیون | ||
P7,p14,p18 | هدف گذاري بلند مدت سازماني سازمان ورزش | ||
P5,p8,p7 | حذف مدیران سیاسی از ورزش | ||
P1,p4,p7 | ديدگاه اقتصادى و درآمدزا به ورزش همگانی | پیوندهای اقتصادی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | |
P2,p5,p9 | بالا بودن هزینههای درمان | ||
P5,p8,p1 | تاکید پزشکان بر نقش ورزش در پیشگیری از بیمارهای خاص | ||
P1,p8,p3 | کم هزینه شدن ورزش همگانی | ||
P11,p13,p17 | ارائه تسهيلات مورد نياز براي حضور اقشار كم درآمد در ورزش همگاني | ||
P16,p14,p8 | پرداخت یارانههای غیرمستقیم به باشگاههای ورزشی | ||
P12,p14,p18 | مقرون به صرفه شدن فعالیت ورزشی برای باشگاهها | ||
P12,p4,p7 | ایجاد انگيزه ى لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي | ||
P8,p9,p10 | نيل به اهداف سازماني با سود دهي بالا در جامعه | ||
P10,p13,p18 | استفاده بهینه از مسابقات ورزشی و کسب درآمد | ||
P3,p15,p13 | توجه به حامیان ورزشی و اسپانسرها | ||
P15,p14,p7 | افزایش میزان اعتبار و سرمایه گذاری در ورزش همگانی | ||
P8,p6,p9 | نشاط درجامعه عراق | پیوندهای اجتماعی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | |
P5,p7,p8 | بازدهی در زمان کار | ||
P5,p4,p8 | توجه به هویت فردی و اجتماعی | ||
P10,p15,p15 | رواج فرهنگ تحرک | ||
P2,p4,p8 | دور بودن از محیط ناسالم | ||
P16,p14,p8 | ایجاد روابط دوستانه ورزشی | ||
P12,p14,p18 | کاهش آسیب پذیری اجتماعی | ||
P12,p4,p7 | بهبود جایگاه اجتماعی واسطه ی احراز مقامهای ورزشی | ||
P8,p9,p10 | رعایت هنجارهای اجتماعی در ورزش | ||
P12,p14,p12 , p4,p1 | عملکرد مناسب اوقات فراغت | ||
P2,p4,p8 | مورد تمجید و شویق قرار گرفتن به عملکردهای ورزشی | ||
P5,p4,p1 | شکل گیری هویت جمعی در فرد | ||
P7,p14,p18 | افزایش توانایی روابط دوستانه با هم تیمیها و همسالان | ||
P5,p8,p7 | دستيابي به پيشرفت و عملکرد متعاليو بهره وری | ||
P1,p4,p7 | حذف دیدگاه جنسیتی در خصوص ورزش | ||
P2,p5,p9 | تشکيل گروههاي تعاملي در جامعه | ||
p12 , p4,p1 | اضافه شدن ورزش به سبد خانوار | ||
P2,p4,p8 | جذبههای بصری | ||
P1,p8,p3 | بهبود رفاه اجتماعی مردم | ||
P11,p13,p17 | توسعه حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی | ||
P16,p14,p8 | ترغيب به تيم سازي و مشارکت مردم در کارهاي تيمي و مشارکتی در ورزش | ||
P12,p14,p18 | اشاعه فرهنگ مشارکت و همبستگی | ||
P12,p4,p7 | بهبود جایگاه فرد در خانواده به واسطه انجام فعالیتهای ورزشی مستمر | ||
P8,p9,p10 | چهره سازی و الگو سازی فعالان حوزه ورزش همگانی | ||
P5,p8,p7 | تفکر زیرساختی به ورزش همگانی | پیوندهای تکنولوژی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | |
P1,p4,p7 | تبلیغات گسترده در رسانهها برای ورزش | ||
P2,p5,p9 | بهره گیری از فناوری روزامد برای آموزش مربوط به ورزش همگانی | ||
p12 , p4,p1 | سامانه ى ارتباطى با ادارات آموزش پرورش، شهرداری و دانشگاه | ||
P2,p4,p8 | سامانه ى ارتباطى قوی بین سازمان و فدراسیونها | ||
P1,p8,p3 | دنبال کردن بهترين راهکارها و رويهها به منظور سازگاري با تغييرات | ||
P11,p13,p17 | ایجاد روحیه ورزشکاری در بین مردم از طریق رسانه و نهادهای ورزشی | ||
P16,p14,p8 | انجام کارهاي خلاقانه توسط مشارکت کنندگان | ||
P2,p4,p8 | ارزش آفريني از طريق به کارگيري دانش در مشارکت کنندگان | ||
P10,p15,p15 | بهرهگیری از فنآوريهاي نو درآموزش و ترويج ورزش همگانی | ||
P2,p4,p8 | به روز شدن تجهیزات و زیرساختها در اماکن عمومی | ||
P16,p14,p8 | برگزاري کارگاههاي آموزشي دانش افزايي از طریق رسانه | ||
P12,p14,p18 | آموزشهاي رسانه ای در زمينه دسترسي به اطلاعات مشارکت کنندگان | ||
P12,p4,p7 | پوشش خبری و پخش برنامههایی از ورزش همگانی حتی در دورترین نقاط کشور که اتفاق میافتد | ||
P2,p4,p8 | ساخت برنامهها باتوجه به نیاز مخاطبان | ||
P4, P19 | توجه به ورزش بانوان و محدودیت در نمایش رسانه ای آن | ||
P2,p4,p18 | فاصله زیاد پوشش رویدادهای ورزش حرفه ای و ورزش قهرمانی با ورزش همگانی | ||
P12,p14,p12 , p4,p1 | بهبود سرعت و کيفيت ارتباطات مشارکت کنندگان | پیوندهای قانونی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | |
P5,p4,p1 | دسترسی ارزان ،همگان به فضاهای ورزشی | ||
P7,p14,p18 | پایه گذاری فعالیت بدنی در مدارس | ||
P5,p8,p7 | برگزاری برخی مسابقات همگانی به مناسبتهای مختلف | ||
P1,p4,p7 | امکان زمینه سازی فعالیتهای سرمایه گذاری بخشهای غیردولتی | ||
P2,p5,p9 | ارائه برنامههای تشویقی برای کارکنان دولت برای انجام ورزش همگانی | ||
P5,p8,p1 | برنامه ریزی برای ورزش افراد دارای محدودیت، شرایط و بیماریهای خاص | ||
P2,p4,p8 | ارتقای مهارتهای زندگی در کانونهای ورزش همگانی | ||
P4, P19 | بهره گرفتن از نیروهای متخصص و کارشناس | ||
P2,p4,p18 | انتصاب مدیران شایسته و متخصص در مناسب ورزش در سازمان | ||
P12,p14,p12 , p4,p1 | مدیریت واحد و سیاست یکسان در ورزش همگانی | ||
P5,p4,p1 | ایجاد پایگاههای ورزش صبحگاهی در فضاهای سبز و اماکن ورزشی | ||
P7,p14,p18 | اعطاي موافقت اصولی بصورت سهل و آسان براي احداث اماکن ورزشی بخش خصوصی | ||
P5,p8,p7 | ایجاد كنش اجتماعي برای ورزش کردن | ||
P1,p4,p7 | گسترش مشارکت نهادهای عمومی و مردمی در توسعه ورزش | ||
P2,p5,p9 | رفع چالشهای پیشروی مدیریت ورزش همگانی عراق | ||
P5,p8,p1 | يکپارچه سازي و هماهنگ نمودن دانش به عنوان يکي از راههاي دستيابي وحفظ مزيتهاي رقابتي | ||
P4, P19 | قوانین متمرکز و نهادینه شدن سیاستهای سازمان ورزش و فدراسیونها | ||
P2,p4,p18 | استفاده از ابزارهاي کنترلي و ارزيابي براي اطمينان از اثربخشي کارهاي تيمي و مشارکتی در ورزش | ||
P12,p14,p12 , p4,p1 | ایجاد سالنهای چند منظوره و برپایی مسابقات شهری | ||
P5,p4,p1 | الگو برداري از سازمانهاي موفق | ||
P7,p14,p18 | الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته غربی | ||
P5,p8,p7 | پرداختن به ورزش همگانی بخصوص در مدارس نه حرفه ای | ||
P1,p4,p7 | تربیت مدیران ورزشی کار آمد | ||
P2,p5,p9 | ارتباط دانشگاه با صنعت ورزش | ||
P5,p8,p1,P15 | ارزش آفريني از طريق به کارگيري دانش در مشارکت کنندگان | ||
P12,p14 | حمایت تمام قد دولت از مشارکت کنندگان ورزشی | ||
P2,p4,p8,P18 | استانداردسازی فعالیتهای مربوط به ورزش همگانی | ||
P2,p4,p8 | توجه مجلس به افزایش مشارکت از طریق وضع قوانین | ||
P10,p15,p15 | پایش مستمر وضعیت مشارکت ورزشی در کشور | ||
P2,p4,p8 | پایه گذاری فعالیت بدنی در مدارس | ||
P16,p14,p8 | ارتباط موثر با مراکز ورزش همگانی دنیا | ||
P12,p14,p18 | نیاز سنجی گروههای مختلف در حوزه ورزش همگانی | ||
P12,p4,p7 | نگهداری و بهبود تجهیزات مورد نیاز اختصاصی ورزش همگانی | پیوندهای زیست محیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق | پیامدها |
P2,p4,p8 | گسترش فضاهای طبیعی ورزشی(پارکها وبوستانها) | ||
P4, P19 | اصلاح ساختارها برای حمایت از فضاهای ورزشی | ||
P2,p4,p8 | ایجاد سالنهای چند منظوره و برپایی مسابقات شهری | ||
P2,p4,p8 | اغنای حس جلوه گری در محیطی سالم | ||
P10,p15,p15 | ساخت تجهیزات ورزشی مانند پیست اسکیت و جاده تندرستی | ||
P2,p4,p8 | در دسترس بودن پارکها به محل کار یا زندگی | ||
P16,p14,p8 | بالا رفتن احساس تعلق شهری |
[1] Maxqda 2020
با استناد به نتایج کدبندی محوری و مفاهیم مشترک بین کدهای باز، 6 محور به نامهای پیوندهای سیاسی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای اقتصادی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای اجتماعی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای تکنولوژی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای قانونی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق و پیوندهای زیست محیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق با دربرگیری 103 کدباز شناسایی شده در امر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق براساس توسعه پایدار نمایان شد.
بحث و نتیجهگیری:
هدف کلی از انجام این پژوهش طراحی الگوی پارادایمی ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشد. بر این اساس الگوی نهایی پژوهش مشتمل بر 6 محور اصلی ارائه شد. بر اساس نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه؛ محورهای پیوندهای سیاسی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای اقتصادی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای اجتماعی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای تکنولوژی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق، پیوندهای قانونی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق و پیوندهای زیست محیطی بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق با دربرگیری 103 کدباز در در امر شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق براساس توسعه پایدار نمایان شد، در ادامه هریک از ابعاد موثر شناسایی شده تشریح خواهند شد، نتایج همسو شد با یافتههای؛ اخگر و همکاران (1402)، احمد امین الطائی1 (2023)، یونگ2 (2022)، مازا و روسو (2022) و کامپیلو سانچز و همکاران3 (2021)، فدعم و همکاران (1401)، مندعلیزاده و همکاران (1400) همسو میباشد؛ احمد امین الطائی (2023) نیز در پژوهشی بیان داشت؛ نهضت تیم سازی با گذشت زمان در موصل تا تأسیس تیم موصل در سال 1957 و الفتوة در سال 1960 ادامه یافت. تیمهای فوقالذکر برای توسعه حرکت ورزشی در شهر به فعالیت خود ادامه دادند و توانستند نتایج خوبی در عرصه ورزشی خود در سطح عراق کسب کنند، اما در عین حال، همگی با کمبود حمایت دولت عراق و کمبود بودجه مواجه بودند. در آغاز قرن حاضر، حمایت دولت افزایش یافت و تیمها مانند سایر تیمهای عراقی کمکهای مالی سالانه
[1] Ahmed Ameen Altaee
[2] Yong, H
[3] Campillo-Sánchez et al
شکل1. شناسایی راهبردهای ارتقاء ورزش همگانی عراق براساس توسعه پایدار
دولتی دریافت کردند که رقابت بین آنها و سایر استانهای عراق، به ویژه در برخی از فعالیتها مانند بسکتبال، وزنه برداری، دوومیدانی، هندبال و والیبال را افزایش داد، اخگر و همکاران (1402) نیز در پژوهش خود اذعان نمودند پیامدهای توسعه پایدار در ورزش همگانی شامل بهبود تعاملات اجتماعی، افزایش میزان مشارکت در فعالیت بدنی، نهادینه کردن ورزش همگانی در جامعه و تغییر نگرش و رفتار افراد به ورزش همگانی بودند. براساس مدل تحقیق، یکی از راهبردهای نهادینه کردن ورزش همگانی در زندگی روزمره مردم، تدوین برنامه نظام مند برای تمامی نهادهای اجتماعی است. همچنین مازا و روسو (2022) بیان داشتند؛ شاخصهای مرتبط با دستورالعملهای بینالمللی مرتبط با پایداری باید مورد بررسی قرار گیرد، به طور خاص نتایج پژوهش بر سه رکن (هم افزایی، فرهنگ و عمل) و پنج بعد (اقتصادی-مالی، مدیریتی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی) استوار است، بنابراین نظارت بر اقدامات مربوط به رویدادهای ورزشی در ایتالیا برای ارائه اطلاعات به رویدادهای ورزشی به منظور گسترش فرهنگ پایداری و ارائه نمونههای با فضیلت از سبک زندگی سالم در سراسر کشور یکی از راهکارهای مفید است. علاوه براین مندعلیزاده و همکاران (1400) در پژوهش خود اذعان نمودند که رسیدن توسعه پایدار ورزش در راستای توجه به ابعاد اقتصادی، اجتماعی و عوامل نهادی با هدف مشارکت اجتماعی محقق میشود. از دیگر نتایج تحقیق دستهبندی موانع پایداری در توسعه ورزش به موانع مدیریتی، ساختاری، محیطی، نگرشی-رفتاری و قانونی- حقوقی بود، همچنین راهکارهای توسعه پایدار که توسط صاحبنظران مطرح شد عبارت از تدوین برنامه راهبردی متناسب با تغییرات محیطی، تصویب مصوبات برنامههای از طریق نهادهای قانونی و حقوقی از جمله مجلس شورای اسلامی، متناسب ساختن ساختار ورزش با قوانین بینالمللی و برطرف کردن خلأ قانونی در ورزش از طریق حقوقدانان بودند. کامپیلو سانچز و همکاران نیز در پژوهش خود بیان داشتند؛ ورزش ابزار ارزشمندی برای توسعه پایدار است، این در برنامه خود در دستور کار 2030 و در برنامه اقدام برای اجرای آن در اسپانیا به رسمیت شناخته شده است، به منظور گسترش دامنه اهداف توسعه پایدار، لازم است همافزایی لازم را افزایش و ناهماهنگیهای موجود را که میتواند سهم ورزش در توسعه پایدار را اتضعیف کند، به دقت در نظر گرفته شود. باتوجه به توصیههای بینالمللی در این زمینه، لازم است مفهوم «انسجام سیاست» در هر دو بعد عمودی و افقی آن مورد توجه قرار گیرد. پیشرفت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار عمدتاً مستلزم مشارکت دولتهای محلی و سایر ذینفعان میباشد. فدعم و همکاران (1401) نیز در پژوهش خود بیان داشتند که توسعه پایدار زیستمحیطی مبتنی بر ورزش از آیندهنگری، ارزشهای زیستمحیطی ورزش، الزامات زیستمحیطی ورزشی، جنبش سبز ورزشی، عوامل آموزشی و پژوهشی، ارتباطی و ترویجی، اقتصادی، ساختاری و مدیریتی تاثیر میپذیرد و همچنین میتواند منجر به بهرهوری سبز ورزشی و کیفیت زندگی و رفاه شهروندان شود. همچنین سازمانهای ورزشی بینالمللی و محلی با مسائل پایداری از نظر زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی سر و کار دارند، تمرین نوآوری در این سه رکن پایداری و پیادهسازی آنها در یک سازمان یا رویداد ورزشی، مستقیماً برای سازمان، منطقه اطراف، هواداران آن و محیطزیست ارزش ایجاد میکند علاوه براین بهرهمندی از الگوهای به روز و همافزایی مسئولین مربوطه میتواند در دستیابی به اهداف مربوطه موثر واقع شود.
همچنین بر اساس يافتههاي پژوهش عواملی همچون دیدگاه جنسیتی در خصوص ورزش همگانی، ارتباط موثر با مراکز ورزش همگانی دنیا، تهیه برنامه راهبردی و ارائه مدل برای توسعه پایدار ورزش همگانی، لحاظ كردن علايق، سلايق و نيازهاي واقعي مردم در برنامههاو سياستگذاريهاي ورزشي، ارتقای دیدگاه ورزش همگانی در بین سیاسیون، حذف مدیران سیاسی از ورزش همگانی و هدف گذاري بلند مدت سازماني راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، اما مشخصاً سیاستهای حاکم بر ورزش همگانی بسیار نامشخص و روزمره طراحی گردیده است، تغییرات بسیار موجب ناکارآمدی ورزشهای همگانی گشته است و استفاده بهينهاي از منابع سرمايهاي موجود كشور عراق بعمل نيامده است. لذا با ارائه مدل حکمرانی در ورزش، میتوان به مهم دست یافت. همچنین براساس يافتههاي پژوهش عواملی همچون ديدگاه اقتصادى و درآمدزا به ورزش همگانی، بالا بودن هزینههای درمان، تاکید پزشکان بر نقش ورزش در پیشگیری از بیمارهای خاص، کم هزینه شدن ورزش همگانی، ارائه تسهيلات مورد نياز براي حضور اقشار كم درآمد در ورزش همگاني، پرداخت یارانههای غیرمستقیم به باشگاههای ورزشی، مقرون به صرفه شدن فعالیت ورزشی برای باشگاهها، ایجاد انگيزه ى لازم براي سرمايه گذاري بخش خصوصي، نيل به اهداف سازماني با سود دهي بالا در جامعه، استفاده بهینه از مسابقات ورزشی و کسب درآمد، توجه به حامیان ورزشی و اسپانسرها، افزایش میزان اعتبار و سرمایه گذاری در ورزش همگانی راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، لذا سیاست گذاران بر این راهبرد تمرکز بنا دهند که باتوجه به یافتههای پژوهش هزینههای توسعه ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار منجر به سرمایه گذاری بلند مدت میگردد.
علاوه براین براساس يافتههاي پژوهش عواملی همچون نشاط درجامعه عراق، بازدهی در زمان کار، توجه به هویت فردی و اجتماعی، رواج فرهنگ تحرک، دور بودن از محیط ناسالم، ایجاد روابط دوستانه ورزشی، کاهش آسیب پذیری اجتماعی، بهبود جایگاه اجتماعی واسطه ی احراز مقامهای ورزشی، رعایت هنجارهای اجتماعی در ورزش، عملکرد مناسب اوقات فراغت، مورد تمجید و شویق قرار گرفتن به عملکردهای ورزشی، شکل گیری هویت جمعی در فرد، افزایش توانایی روابط دوستانه با هم تیمیها و همسالان، دستيابي به پيشرفت و عملکرد متعالي و بهره وری، حذف دیدگاه جنسیتی در خصوص ورزش تشکيل گروههاي تعاملي در جامعه، اضافه شدن ورزش به سبد خانوار، جذبههای بصری، بهبود رفاه اجتماعی مردم، توسعه حقوق شهروندی و عدالت اجتماعی، ترغيب به تيم سازي و مشارکت مردم در کارهاي تيمي و مشارکتی در ورزش، اشاعه فرهنگ مشارکت و همبستگی، بهبود جایگاه فرد در خانواده به واسطه انجام، فعالیتهای ورزشی مستمر، چهره سازی و الگو سازی فعالان حوزه ورزش همگانی راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، با توجه به اينكه امروزه نقش مهم ورزش همگانی در سلامت به صورت یک فرهنگ بین المللی درآمده است، اکثر مصاحبهشوندگان جهت افزایش مشارکت مردم در ورزش به بازاریابی ورزشی اشاره داشتند و آن را امری بدیهی در توسعه پایدار ورزش همگانی عراق دانست. تاکید بر مشارکت نهادهای مردمی و تشویق و ترغیب شهروندان به مشارکت در فرآیند برنامه ورزشی با استفاده از مكانيزمهاي خصوصيسازي در بسياري از كشورها به وقوع پیوسته است، بنابراين این راهبرد نيازهاي گروههاي مختلفي از جامعه را برآورده سازد.
همچنین براساس يافتههاي پژوهش عواملی همچون تفکر زیرساختی به ورزش همگانی، تبلیغات گسترده در رسانهها برای ورزش همگانی، بهره گیری از فناوری به روز برای آموزش مربوط به ورزش همگانی، سامانه ى ارتباطى با ادارات آموزش پرورش، شهرداری و دانشگاه، سامانه ى ارتباطى قوی بین سازمان و فدراسیونها، دنبال کردن بهترين راهکارها و رويهها به منظور سازگاري با تغييرات، ایجاد روحیه ورزشکاری در بین مردم از طریق رسانه و نهادهای ورزشی، انجام کارهاي خلاقانه توسط مشارکت کنندگان، ارزش آفريني از طريق به کارگيري دانش در مشارکت کنندگان، بهره گیری از فناوريهاي نو درآموزش و ترويج ورزش همگانی، به روز شدن تجهیزات و زیرساختها در اماکن عمومی، برگزاري کارگاههاي آموزشي دانش افزايي از طریق رسانه، آموزشهاي رسانه ای در زمينه دسترسي به اطلاعات مشارکت کنندگان، پوشش خبری و پخش برنامههایی از ورزش همگانی حتی در دورترین نقاط کشور که اتفاق میافتد، ساخت برنامهها باتوجه به نیاز مخاطبان، توجه به ورزش بانوان، راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، لذا باعث ایجاد مقوله راهبرد در الگوی پژوهش میگردد و با توجه به اينكه قلمرو پژوهش حیطه ورزش همگانی میباشد و بزرگترین و مثمرثمرترین ابزار جهت توسعه پایدار ورزش همگانی عراق به کارگیری فناوریها و رسانهها در ارزش آفرینی برای آحاد جامعه میباشد.
همچنین براساس يافتههاي پژوهش در عواملی همچون بهبود سرعت و کيفيت ارتباطات مشارکت کنندگان، دسترسی ارزان همگان به فضاهای ورزشی، پایه گذاری فعالیت بدنی در مدارس، برگزاری برخی مسابقات همگانی به مناسبتهای مختلف، امکان زمینه سازی فعالیتهای سرمایه گذاری بخشهای غیردولتی ارائه برنامههای تشویقی برای کارکنان دولت برای انجام ورزش همگانی، برنامه ریزی برای ورزش افراد دارای، محدودیت، شرایط و بیماریهای خاص، ارتقای مهارتهای زندگی در کانونهای ورزش همگانی بهره گرفتن از نیروهای متخصص و کارشناس، انتصاب مدیران شایسته و متخصص در مناسب ورزش در سازمان، مدیریت واحد و سیاست یکسان در ورزش همگانی، ایجاد پایگاههای ورزش صبحگاهی در فضاهای سبز و اماکن ورزشی، اعطاي موافقت اصولی بصورت سهل و آسان براي احداث اماکن ورزشی بخش خصوصی، ایجاد كنش اجتماعي برای ورزش کردن، گسترش مشارکت نهادهای عمومی و مردمی در توسعه ورزش، رفع چالشهای پیشروی مدیریت ورزش همگانی عراق، يکپارچه سازي و هماهنگ نمودن دانش به عنوان يکي از راههاي دستيابي وحفظ مزيتهاي رقابتي، قوانین متمرکز و نهادینه شدن سیاستهای سازمان ورزش و فدراسیونها، استفاده از ابزارهاي کنترلي و ارزيابي براي اطمينان از اثربخشي کارهاي تيمي و مشارکتی در ورزش، ایجاد سالنهای چند منظوره و برپایی مسابقات شهری، الگو برداري از سازمانهاي موفق، الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته غربی، پرداختن به ورزش همگانی بخصوص در مدارس نه حرفه ای، تربیت مدیران ورزشی کار آمد، ارتباط دانشگاه با صنعت ورزش، ارزش آفريني از طريق به کارگيري دانش در مشارکت کنندگان، حمایت تمام قد دولت از مشارکت کنندگان ورزشی، استانداردسازی فعالیتهای مربوط به ورزش همگانی، توجه مجلس به افزایش مشارکت از طریق وضع قوانین، پایش مستمر وضعیت مشارکت ورزشی در کشور، پایه گذاری فعالیت بدنی در مدارس، ارتباط موثر با مراکز ورزش همگانی دنیا، نیاز سنجی گروههای مختلف در حوزه ورزش همگانی راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، لذا باعث ایجاد مقوله راهبرد در الگوی پژوهش میگردد، لذا قانون گذاران جهت توسعه پایدار ورزش همگانی اقدام به وضع قوانینی نمایند که عوامل ذکر شده را در بر گرفته و تدوين برنامه استراتژيک برای توسعه پایدار ورزش همگانی عراق نمایند و و با استفاده از ابزارهاي کنترلي و ارزيابي آن، اطمينان از اثربخشي حاصل کنند.
علاوه براین براساس يافتههاي پژوهش عواملی همچون نگهداری و بهبود تجهیزات مورد نیاز اختصاصی ورزش همگانی، گسترش فضاهای طبیعی ورزشی(پارکها وبوستانها)، اصلاح ساختارها برای حمایت از فضاهای ورزشی، ایجاد سالنهای چند منظوره و برپایی مسابقات شهری، اغنای حس جلوه گری در محیطی سالم، ساخت تجهیزات ورزشی مانند پیست اسکیت و جاده تندرستی، در دسترس بودن پارکها به محل کار یا زندگی و بالا رفتن احساس تعلق شهری، راهبردهای موثر بر ارتقاء ورزش همگانی بر اساس توسعه پایدار عراق میباشند، لذا باعث ایجاد مقوله پیامدها در الگوی پژوهش میگردد، لذا اگر نگاه کلان به ورزش همگانی در جامعه داشته باشیم و الگوی ارائه شده را چراغ راه نماییم، روندها سرعت خواهد گرفت و در جهت توسعه پایدار عراق خواهد رفت. از این رو وقتی مدیران سطوح بالای عراق به سلامت و ورزش همگانی مردم خود اهمیت دهند و این نکته که سلامتی عمومیدر نهایت به نفع جامعه است و کارآیی افزایش پیدا میکند؛ در نتیجه برنامه مناسبی برای این مهم طرحریزی خواهند کرد.
پیشنهادهای کاربردی توسعه پایدار ورزش حرفهای عراق:
- تدوین قانون اجبار رعایت استاندادها در زیر ساخت ورزش همگانی
- تدوین قانون اختصاص درصد مالیات شرکتها بصورت مستقیم به ورزش همگانی
- تدوین قانون سهم ورزش همگانی از فروش عواید نفتی
- کارآفرینی بر اساس ذات مالکیت فکری در ورزش همگانی
- برگزاری دورههای آموزشی بینالمللی ورزش همگانی بصورت آنلاین
منابع
1- Adib roshan, F., Talebpour, M., & peymanizad, H. (2018). Drawing the scenario of elite sports of Khorasan Razavi province in 1404 horizon. Sport Management and Development, 6(3), 168-186. (in persian)
2- Ahmed Ameen Altaee, R. (2023). Al-Mustaqbal Al mushriq Clubs rule in development the sports movement in Mosul (2003–2014). Dirasat Mosiliya, 16(67), 43-65.
3- Akhgar, A., Khodamoradpoor, M., Yektayar, M., & soltanpanah, H. (2023). Presentation a Paradigm Pattern for the Sustainable Development of Sport for All with a Socio-Cultural Approach. Strategic Studies on Youth and Sports, 22(59), 287-308. (in persian)
4- Auty, R. M., & Brown, K. (2021). An overview of approaches to sustainable development. Approaches to sustainable development, 3-17.
5- Campillo-Sánchez, J., Segarra-Vicens, E., Morales-Baños, V., & Díaz-Suárez, A. (2021). Sport and sustainable development goals in Spain. Sustainability, 13(6), 3505.
6- De Bock, T., Scheerder, J., Theeboom, M., De Clerck, T., Constandt, B., & Willem, A. (2023). Sport-for-All policies in sport federations: an institutional theory perspective. European Sport Management Quarterly, 23(5), 1328-1350.
7- Edrisi, H., Amirhosseini, E., & Hamidi, M. (2019). Designing a Participation Model for Disabled Athletes Involving Preventive and Preventing Factors. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 6(4), 11-26. (in persian)
8- Fadaam, A., Afroozeh, M. S., mohammadzadeh, Y., & Dastbarhagh, H. (2022). The role of sport in sustainable environmental development. Sport Management and Development, (), -. doi: 10.22124/jsmd.2022.21038.2632 (in persian)
9- Ghorbani, M. H., & Safari Jafarloo, H. R. (2021). The functions of Sport and Physical Education for Iran's Sustainable Development (A Grounded Theory model). Sport Management and Development, 10(1), 32-46. (in persian)
10- Hughes, D., Saw, R., Perera, N. K. P., Mooney, M., Wallett, A., Cooke, J., ... & Broderick, C. (2020). The Australian Institute of Sport framework for rebooting sport in a COVID-19 environment. Journal of science and medicine in sport, 23(7), 639-663.
11- Hussein, M. Z. (2022). The importance of strategic planning for sports clubs in the development of sports investment in Iraq. Sciences Journal Of Physical Education, 15(3).
12- Jalili, A., & Jafari, M. (2021). "Success or failure in wealth creation" This is the main story.\Strategic Goal Setting in Climate Change. Iran Nature, 6(3), 142-142. (in persian)
13- jorkesh, S., & nazari, R. (2020). Codification of Influential Factor Scenarios for Iranian Elderly Sport Implementing Scenario Wizard. Sport Management and Development, 9(3), 2-15. (in persian)
14- Khodadadi, M. R., Badri Azarin, Y., & Djahangiri, M. (2021). Providing a Model for convergence of organizational behavior human resource of Sports organizations in the service supply chain in sport for all with fuzzy cognitive maps (FCM’s). Organizational Behavior Management in Sport Studies, 8(2), 11-26. (in persian)
15- Lindsey, I., & Chapman, T. (2017). Enhancing the contribution of sport to the sustainable development goals. Commonwealth Secretariat.
16- Mazza, B., & Russo, G. (2022). Italian Sport Policies for the Sustainable Development. In International Perspectives on Sport for Sustainable Development (pp. 205-224). Cham: Springer International Publishing.
17- Mohammadi, M. M., & Ghofrani, M. (2017). Designing and formulation of Baluchestan’s indigenous traditional sports development strategies. Sport Management and Development, 6(2), 189-204. (in persian)
18- Mondalizadeh, Z., Ehsani, M., Kozechian, H., & Honari, H. (2021). Sport Sustainable Development; Concepts, Barriers, and Proposals. Sport Management and Development, 10(1), 1-10.Ahmed Ameen Altaee, R. (2023). Al-Mustaqbal Al mushriq Clubs rule in development the sports movement in Mosul (2003–2014). Dirasat Mosiliya, 16(67), 43-65. (in persian)
19- Motameni, A., Hemati, A., & Moradi, H. (2014). Identifying and prioritizing the barriers for women's sports activities. Sport Management Studies, 6(24), 111-130. (in persian)
20- Razavi, S. M. H., Ghare, M. A., Hosseini, S. E., & Talaie, R. (2018). Analysis of Behavioral Factors of Strategic and Operational Plans of Public Sports in Iran. Organizational Behavior Management in Sport Studies, 5(2), 91-100. (in persian)
21- Sapkota, J. B., & Neupane, P. (2021). Sport for development and peace (SDP) organisations and the sustainable development goals (SDGs) of Nepal. Global Social Welfare, 8, 47-58.
22- Sherry, E., Osborne, A., & Nicholson, M. (2016). Images of sports women: A review. Sex Roles, 74(7-8), 299-309.
23- Young, H. (2022). Using Sport as a Tool for Sustainable Development: International Organizations and Sustainability.
24- Zorba, E. (2012). The perception of sport for all in the world and in Turkey. The Online Journal of Recreation and Sport, 1(4), 21.