طراحی مدل ارزیابی عوامل موثربررفتار نوستالژیک ونتایج حاصل از آن با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری
محورهای موضوعی : آمارثریا فتح اللهی 1 , الهام فریدچهر 2 , نادر غریب نواز 3 , وحیدرضا میرابی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی،واحد شهرقدس،تهران،ایران
2 - استادیاروعضوهیئت علمی واحدمدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی واحدشهرقدس،تهران،ایران
3 - استادیاروعضوهیئت علمی واحدمدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی واحدشهرقدس ، تهران،ایران
4 - دانشیاروعضوهیئت علمی واحدمدیریت بازرگانی ،دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران مرکزی،تهران،ایران
کلید واژه: brand heritage, . Exploratory Factor Analysis (EFA)& Structural Equation Modeling (SEM), Life style, nostalgia behavior,
چکیده مقاله :
از آنجایی که رفتارهای نوستالژیک مصرف کنندگان میتوانند موجب شناخت و درک واقعی رفتار مصرف کننده و برآورده کردن خواسته های مصرف کننده به بهترین شیوه ممکن شود، لذا تأثیر فتارهای نوستالژیک بررفتارمصرف -کننده نقش به سزایی بر خرید واقعی دارد.درپژوهش حاضرابتدابه بررسی وشناسایی عوامل فردی-روانشناختی پرداخته شده وبرای هر یک ازاین عوامل،مولفههای زیرشامل:خصیصه های شخصیتی،سبک زندگی،انگیزش ،یادگیر ی،مقاومت در برابر تغییر، ارزش های سودگرایانه و لذت گرایانه،خودانگاره وخوداصالتی در نظر گرفته شده وتأثیر این عوامل بر بررفتارهای نوستالژیک شامل تمایلات نوستالژیک،احساسات نوستالژیک وشدت نوستالژیک بررسی می شود.سپس تاثیر متغییرهای نیازبه تعلق،شرایط مصرف،میراث برند،نگرش برند وسطوح احساسات وهیجانات بررفتارهای نوستالژیک بررسی می شود.درمرحله بعد تأثیر این عوامل ورفتارهای نوستالژیک بر نیت خرید بررسی شده و در نهایت تأثیر نیت خرید بر روی خرید واقعی سنجیده میشود.روششناسی این پژوهش که نکته شاخص وبرجسته پژوهش حاضرمی باشد،این است که تجزیه وتحلیل در دو مرحله انجام شده است: مرحله اول: با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی بررسی شده و مرحله دوم با استفاده از معادلات ساختاری، مدلیابی انجام شد. یافته ها و نتایج حاصل از این پژوهش بیانگراین است که عوامل فردی-روانشناختی بر روی رفتارهای نوستالژیک تاثیرمعناداری دارد و نیز نیازبه تعلق،شرایط مصرف، نگرش برند، میراث برند، سطوح احساسات و هیجانات برروی رفتارهای نوستالزیک تاثیر معناداری دارند و در نهایت رفتارهای نوستالژیک و متغییرهای مذکور به غیر از میراث برند بر روی نیت خرید تاثیر داشته ونیت خرید بر رفتار خرید تاثیر دارد.
In the present study, we first examined and identified the psychological-individual factors and considered the following components for each: psychological-individual factors included personality traits, lifestyle, motivation, learning, resistance against change; values included hedonic and utilitarianism values, self-concept and authenticity; Then, the effect of these factors on nostalgic behaviors, like tendencies, sentiments and nostalgic intensity were examined. Later on, the effect of nostalgic behaviors on need for belonging, consumption conditions, brand heritage, brand attitudes ,levels of feeling and emotions is examined, and the effects of these factors and nostalgic behaviors on purchase intention (PI) were investigated, and finally, the effect of PI on actual purchases were measured. Conceptual model that extraction of literature and testing the sample size of participants.The methodology of had two stages: stage one was examined using Exploratory Factor Analysis and the second stage using structural equations.Highlights to finding this research and present articles aims to provide managerial implications for customer nostalgia behavior via Exploratory Factor Analysis (EFA)& Structural Equation Modeling (SEM).The analytical results showed the psychological-individual factors affect Nostalgia behaviors. Nostalgia behaviors, need for belonging, consumption conditions,levels of feeling and emotions brand attitudes, affect purchase intention,but brand heritage is not significantly related purchase intentions.Finally purchase intentions are significantly related purchase behavior.
[1] هاوکینز، دل (1385)، رفتار مصرف کننده، احمد روستا، عطیه بطحایی، انتشارات بازاریابی، تهران، اول، اول، 4803. نویان.
[2] سولومون، مایکل آر ( 1392)، رفتار مصرف کننده؛ کامبیز حیدرزاده، انتشارات سارگل، تهران، اول، اول، 5362.
[3] بازاریابی، تهران،اول، اول، 4803. نویان. محمد نوید (1391)، ارتباط بین شخصیت و روابط درک شده با رفتار تغییر برند مورد: شرکتهای بیمه ایران، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، علوم وتحقیقات.
[4] علیخان، فاطمه (1390)، بررسی تاثیر نیازهای مبتنی براقدام و هیجان مصرف کننده و آگاهی از عرضه محصولات جدید بر رفتار خرید تفننی (بدون برنامه).
Reference
[1] Bagozzi, R.P. & Yi, Y (1988). On the Evaluation of Structural Equation Models. Journal of the Academy of Marketing Science.
[2] Baldwin Matthew and Landau J. Mark. (2013) Exploring Nostalgia’s Influence on Psychological Growth.
[3] Baker, S. M., & Kennedy, P. F. (1994). Death by Nostalgia: A Diagnosis of Context-Speci"c Cases. Advances in Consumer Research.
[4] Batcho Irene Krystine, Shikh Simran. (2016). Anticipatory nostalgia: Missing the present before it's gone.
[5] Batcho, K. I. (1995). Nostalgia: A Psychological Perspective. Perceptual and Motor Skills, 80(1) 131–143.
[6] Belk, R. W. (1990). The Role of Possessions In Constructing and Maintaining A Sense of Past. Advances in Consumer Research, 17, 669-676.
[7] Bentler, P.M.&Chou, C.P .(1987). Practical issues in structural modeling. Sociological Methods and Research, 16 (1), 78–117.
[8] Borges, A & BoulbryG. (2003). Measuring French Nostalgia :The Validation of The Holbrook´s Nostalgia Proneness Scale in France. Ninth Cross-Cultural Research Conference. December 10-14.
[9] Brown, S., Kozinets, R. V., & Sherry Jr., J. F. (2003a). Sell Me the Old, Old Story: Retromarketing-Management and the Art of Brand Revival. Journal of Customer Behaviour, 2 (2), 133-147.
[10] Chen Bin Hung. (2014). Nostalgic emotion, experiential value, brand image, and consumption intentions of customers of nostalgic-themed restaurants.
[11] Clay Routledge etal. (2008). A blast from the past: The terror management function of nostalgia effects of close consumer–brand connections.
[12] Davis, F. (1979). Yearning for Yesterday: A Sociology of Nostalgia. New York: Free Press.
[13] Edwards, J. R., & Bagozzi, R. P. (2000). On the Nature and Direction of Relationships Between Constructs and Measures. Psychological Methods, 95(2), 155-74.
[14] Ford, J.B., & Merchant A. (2010). Nostalgia Drives Donations: The Power of Charitable Appeals Based on Emotions and Intentions. Journal of Advertising Research, 50(4), 450-459.
[15] Gineikiene Justina.(2013). Consumer nostalgia literature review and an alternative measurement perspective.
[16] Goulding, C. (2001). Romancing the Past: Heritage Visiting and the Nostalgic Consumer. Psychology and Marketing, 18 (6), 565–592.
[17] Holak, L.Susan, Havlena j.William. (1998). Feeling fantasies , and memories: An examination of the emotional components of nostalgia.
[18] Holak, L.Susan, Matveev, V. Alexei, Havlena, J. William. (2008). Erratum to “Nostalgia in post-socialist Russia: Exploring applications to advertising strategy”.
[19] Hwanga Jinsoo, Hyu Sean Sunghyup (2013). The impact of nostalgia triggers on emotional responses and revisit intentions in luxury restaurants: The moderating role of hiatus.
[20] Inalhan ksenin and Finch Edward. (2004). Place attachment and sense of belonging.
[21] Johannes Seehusen etal (2013). Individual differences in nostalgia proneness: The integrating role Of The need to belong.
[22] Loveland, K. E., Smeesters, D & Mandel, N. (2010). Still Preoccupied with 1995: The Need to Belong and Preference for Nostalgic Products. Journal of Consumer Research, 37 (3), 393 - 408.
[23] Merchant Altaf etal (2011). How personal nostalgia influences giving to charity.
[24] Rousseau, G.G., & Venter, D.J.L (2000). The Relationship Between Nostalgia and Consumer Preference: Replication and Extension. Journal of Industrial Psychology, 26 (2), 32-36.
[25] Rousseau, G.G., & Venter, D.J.L (1999). The Influence of Nostalgia on Consumer Preference. Journal of Industrial Psychology, 25 (2), 2-10.
[26] Russell, D. (2008). Nostalgic tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 25 (2), 103-116.
[27] Wildschut, T., Sedikides, C,Arndt, J., & Routledge ,C. (2006). Nostalgia: Content, Triggers, Functions. Journal of Personality and Social Psychology, 91 (5), 975–993.
[28] Wu Ing-Long etal. (2016).Defining key drivers of online impulse purchasing: A perspective of both impulse shoppers and system users.
[29] Zhou Ling, Zhang Qin Wang Tao, MouYupeng. (2013) .Consumer insecurity and preference for nostalgic products: Evidence from china.