مبانی مکاتب کلاسیک و فمینیسم در مقولهی تغییر تابعیت ناشی از نکـاح
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوق خصوصی و کیفرینجادعلی الماسـی 1 , مسعود همّت 2
1 - -
2 - -
کلید واژه: مکتب کلاسیک, مکتب فمینیسم, نکاح, تابعیت, حقوق بشر, مکتب حقوق طبیعی, مکتب اثبات گرایی حقوق,
چکیده مقاله :
در باب تغییر تابعیت ناشی از نکاح، مکاتب کلاسیک و فمینیسم، در عرصه ی حقوق بین الملل مطرح گردیده است. پژوهش حاضر با طرح این سوال که، مکاتب کلاسیک و فمینیسم، در باب تغییر تابعیت ناشی از نکاح، بر چه مبانی و استدلالاتی استوار هستند. و با این فرضیه که مبانی مکتب کلاسیک، عدم توجه به معیارهای حقوق بشری در موضوع تغییر تابعیت ناشی از نکاح، و مبانی مکتب فمینیسم، توجه به معیارهای حقوق بشری و رد هرگونه تبعیض براساس جنسیت در مورد تابعیت می باشد، به رشته نگارش در آمده است. مهمترین هدفی که این مقاله دنبال می کند، طرح و در عین حال نقد مباحث حقوق بشری در خصوص زنان در حوزه ی تابعیت است. ارتقای حقوق بشر و اجرای آن در مورد زنان، منوط به شناسایی حقوق یکسان و برابر زنان و مردان در امر تابعیت و به تبع آن رد هرگونه تبعیض بر مبنای جنسیت در مقوله ی تابعیت است. در بررسی مفاهیم و عناصر حقوقی مرتبط به بحث و هم چنین توصیف و طبقه بندی آنها، از روش توصیفی و در بیان ارزش این مفاهیم و عناصر حقوقی، از روش تحلیل علمی استفاده شده است. یافته ها نشان خواهد داد که مبانی مکتب کلاسیک، توجه به مصالح سیاسی و منافع ملی دولت متبوع زوج، و اصل وحدت تابعیت خانواده جهت تحمیل تابعیت زوج به زوجه، بدون در نظر گرفتن معیارهای حقوق بشری می باشد. مبانی مکتب فمینیسم، محور قرار دادن مبانی حقوق بشری و ارایه ی اصل تساوی حقوق زن و مرد در امر تابعیت می باشد. بر مبنای این اصل، هرگونه تبعیض براساس جنسیت در مقوله ی تابعیت، رد گردیده است.
On change of nationality, Classic and Feminist schools have their own views in international law. This study was aimed at answering the question, of what reasoning classic and feminist schools are based on as related to change of nationality due to marriage. The assumption here is that, the classic school disregards human rights as related to change of nationality due to marriage, while the feminist school emphasizes human rights and rejects any kind of discrimination on the basis of sex on the question of nationality. Specifically, the study sought to bring into focus and the some time review human rights which concern women's nationality. Elevating human rights and implementing them as related to women is contingent upon recognizing the same rights for men and women concerning their nationality and rejecting any discrimination in this regard. To investigate the legal concepts and elements related to this topic and also describing and categorizing them a descriptive method was followed. To evaluate those concepts and elements a critical analysis was done. The results revealed that in the classic school the focus is on political consideration and national interests of the country with which the man is affiliated, which means disregarding human rights. on the other hand, the feminist school emphasizes human rights and introduces the principle of the equality of men and women, on the question of nationality, thus rejecting any discrimination in this regard.