تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارامید پورحیدری 1 , امیر سروستانی 2 , رحمت اله هوشمند 3
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
3 - ندارد
کلید واژه: رقابتی بودن بازار محصول, هزینه های نمایندگی, جریان نقد آزاد, نسبت گردش دارایی ها,
چکیده مقاله :
چکیدهدر این مقاله، تاثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینه های نمایندگی شرکت های پذیرفته شده در بورساوراق بهادار تهران بررسی می شود. در این راستا، تأثیر اندازه شرکت ها نیز کنترل شده است. برای سنجشرقابتی بودن بازار محصول از شاخص هرفیندال- هیرشمن و موانع ورود استفاده شد. هزینه های نمایندگی نیزبا استفاده از دو معیار سنجیده شد. معیار اول، تعامل بین فرصت های رشد و جریان های نقد آزاد می باشد.توبین استفاده شد. نسبت گردش دارایی ها، معیار دیگر Q جهت اندازه گیری فرصت های رشد از نسبتاستفاده شده می باشد. برای آزمون فرضیات و داده های آماری نیز از رگرسیون خطی چندگانه، بهره گیریشده است. یافته های بررسی 62 شرکت در دوره زمانی 1381 الی 1389 نشان داد که هرچه قدرت رقابتشرکت بیشتر باشد و از طرف دیگر رقابتی بودن بازار محصول کاهش پیدا کند، هزینه های نمایندگی افزایشمی یابد . افزون بر این، استحکام نتایج پژوهش با استفاده از داده های سالانه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
In this paper , the effect of Product Market Competition on Agency Cost isinvestigated. In this regard, the effect of size is controlled. For measuring the ProductMarket Competition, the Herfindahl-Hirschman Index of sales and entry barriers is used.For measuring agency cost ,two criterion is used. The first criterion is the interaction ofthe firm’s growth prospects and its free cash flows. We used Tobin’s Q as a proxy for thefirm’s growth prospects. The other criterion is the assets turnover ratio.To test thehypotheses and data,multiple linear regression was used. findings of investigating 62firms in the 2003 to 2011 show that as the firm competition power increases and on theother hand the degree of the product market competition decreases, the agency cost wouldsignificantly increase. Moreover, the strength of the research results using annual datawere also exmined.