ماهیت مسئولیت مدنی بانک ناشی از اسکیمینگ بر مبنای قواعد فقهی
محورهای موضوعی : دانش مالی تحلیل اوراق بهادارمحمدرضا نامجویان 1 , سیدمحمدرضا امام 2
1 - دانشجوی دکترای حقوق خصوصی، گروه حقوق خصوصی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه حقوق خصوصی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
کلید واژه: مسئولیت مدنی, بانکداری الکترونیکی, اسکیمینگ, مسئولیت تضامنی شبکه بانکی, جبران خسارت,
چکیده مقاله :
در دنیای کنونی پرداختها عمدتاً از طریق تراکنش های الکترونیکی انجام میشود. در انجام این مبادلات گاهی پیش میآید که وجوه به مقصد نمیرسد یا با سوءاستفاده از دستگاه های کارتخوان از حساب مشتریان برداشت غیرمجاز انجام میگیرد. یکی از مسائل مورد توجه بانکداری الکترونیکی، پدیده رو به افزایش حملات اینترنتی در فضای سایبری است. آنچه مسلم است ایجاد شبکه امن و محافظت از زیر ساخت های فناوری اطلاعات مستلزم تلاش ملی است. با در نظر گرفتن آسیب های ناشی از این گونه حملات، لزوم آشنایی با مفهوم حملات سایبری و مسئولیت مدنی ناشی از آن و راهکارها، سطوح و ابزارهای مطرح در آن امری حیاتی می باشد. بانکها و موسسات اعتباری در صورتیکه مرتکب تقصیر شدهباشند، مسئول جبران در برابر زیاندیده (صاحب کارت) میباشند. این مسئولیت ناشی از تعهد ضمنی بانک در اینگونه موارد و در مواردی است که ناشی از تقصیر است. لذا بانک در برابر مشتری مکلف به جبران خسارت و بار اثبات بر عهده آن می باشد. در این مقاله ضمن بیان موضوع و اصطلاحات تخصصی، به شناخت ماهیت مسئولیت مدنی بانکها بر مبنای قواعد فقهی پرداخته شده است. با توجه به نسبت بین این تجارت و عمل حرفهای پیشنهاد شدهاست که قانونگذار حدود مسئولیت بانک و ضمانت اجرای آن را بیان کند.
In today's world, payments are mostly made through electronic transactions. In these exchanges, it sometimes happens that the funds do not reach the destination, or unauthorized withdrawals are made from the customers' accounts through abuse of card readers. One of the issues considered in electronic banking is the growing phenomenon of cyber-attacks in cyberspace. What is certain is that building a secure network and protecting Information Technology infrastructure requires a nationwide effort. Considering the harms caused by such attacks, it is vital to be familiar with the concept of cyber-attacks and the resulting civil liabilities, and the related solutions, levels and tools involved. Banks and credit institutions, if at fault, are liable for damages incurred by the party involved (cardholder). This liability arises from the implicit obligation of the bank in such cases, and in cases resulting from negligence. Thus, the bank is obligated to compensate the customer for the losses and damages, and the burden of proof lies with the bank. In this article, while explaining the subject and specialized terminology, the nature of civil liability of banks based on jurisprudential guidelines has been dealt with. Considering the relationship between this business and professional practice it has been suggested that the legislature defines the limits of the bank's liability and the guarantee of its implementation
_||_