بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعادله سمیعی زفرقندی 1 , شهناز نایب زاده 2 , حسن دهقان دهنوی 3
1 - دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات یزد
2 - گروه مدیریت-عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی یزد
3 - گروه مدیریت-عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی یزد
کلید واژه: بازاریابی سبز, رفتار آگاهانه مصرف کننده در خرید, ریسک درک شده سبز, قصد خرید, اثربخشی ادراک شده توسط مصرف کننده نگرانی زیست محیطی, ارزش درک شده سبز,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ارزش، اثربخشی و ریسک درک شده از سوی مصرفکننده بر قصد وی برای خرید محصولات سبز در بین مصرفکنندگان جوان میباشد. . با استفاده از متغیر های رفتار آگاهانه ی مصرف کننده در خرید، اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده،نگرانی زیست محیطی ،ارزش درک شده ی سبز،ریسک درک شده ی سبز، به عنوان متغیر مستقل، و مقاصد خرید سبزبه عنوان متغیرهای وابسته، مدل تحقیق شکل گرفته است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش تحقیق، توصیفی است که با بکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران می باشد و از روش نمونه گیری به روش تصادفی استفاده گردیده و تعداد400 نمونه قابل قبول جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL انجام شده و نتایج پژوهش نشان می دهد که تاثیر متغیرهای رفتارآگاهانه ، ارزش درک شده و همچنین اثربخشی درک شده از سوی مصرف کننده برروی قصد خرید سبز مورد تایید قرارگرفت و نیز ریسک درک شده و نگرانی زیست محیطی متغیرهایی هستند که تاثیرشان بر قصد خرید سبز در نمونه مورد بررسی به تایید نرسید.
The aim of this study was to examine the factors influencing consumer intention to buy green products ( organic products) among young people. Using variables conscious consumer buying behavior, perceived effectiveness of consumer, environmental concerns, green perceived value, green perceived risk, as the independent variable and the dependent variable intention to buy green ( organic), The research model is formed. The present research, the purpose, according to the methodology applied, descriptive survey using questionnaires and required data is collected. The population study are student of Sciences and Research Islamic Azad University of Tehran and random sampling method was used and collected a total of 400 samples accepted . Data analysis was performed using software SPSS , LISREL and The results show that Variables, perceived value conscious behavior Perceived by the consumer as well as the effectiveness have a positive impact on the intention to buy green( organic) And perceived risk and environmental concerns are factors that have a negative impact on the intention to buy green.
_||_