بررسی عوامل موثر بر قصد خرید محصولات لوکس
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
کلید واژه: نگرش, کیفیت خدمات, ادراک, اثر اجتماعی, خودبینی, تصویر ذهنی, قصد خرید, محصولات لوکس,
چکیده مقاله :
مدیران بازاریابی علاقمند به آگاهی از قصد خرید مشتریان برای افزایش فروش محصولات یا خدمات کنونی یا جدید خودمی باشند. بنابراین اطلاعات مربوط به قصد خرید میتواند در تصمیم گیری های بازاریابی که مرتبط با تقاضای یک محصول (محصولات کنونی و جدید)، تقسیم بازار و استراتژی های پیشرفت و ارتقاء است به مدیران کمک نماید. کالاهای برند لوکس و انگیزه برای خرید برندهای لوکس برای مصرف کنندگان آسیایی بسیار زیاد شده است. انگیزه خرید لوکس کاملا بر اساس تفکر غربی و بازارهاست. ارزش های فرهنگی برای تاثیر بر رفتار مشتری در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است. ایجاد روابطموجود بین ارزش های فرهنگی و انگیزه برای مصرف کالاهای لوکس برای بازاریاب های کالاهای لوکس مفید میباشد. پژوهش حاضر به بررسی عوامل موثر بر قصد خریدمحصولات لوکس می پردازد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه با مقیاس پنج رتبه ای لیکرت بوده است. جامعه آماری مشتریان مراجعه کننده به رستوران های لوکس منتخب در تهران می باشد. با توجه به این که تعداد جامعه مورد نظر نامحدود می باشد با استفاده از جدول کرجسی مورگان، حجم نمونه 385 نفر تعیین شد و از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی و از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و lisrel استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از جهت شیوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی محسوب می شود. نتایج این تحقیق مشخص کرد که نگرش مصرف کننده نسبت به محصولات لوکس، کیفیت خدمات رستوران های لوکس، ادراک از برند لوکس و اثر اجتماعی بر قصد خرید تاثیر دارند در حالی که تصویر ذهنی (رستوران) و خودبینی تاثیری بر قصد خرید ندارند. علاوه بر این خودبینی تاثیر تعدیل گرانه ای بر رابطه ادراک از برند لوکس و اثر اجتماعی با قصد خرید ندارد.
Marketing managers are interested in consumer purchase intentions so as to prognosticate sales of existing and/or new products and services. Purchase intentions data can help managers in their marketing decisions related to product demand (new and existing products), market segmentation and promotional strategies. Luxury brand products and the motivation to buy luxury brands are becoming increasingly relevant to consumers in Asia. Luxury-purchase motivation predominantly based on Western thoughts and markets .Cultural values have been shown to influence consumer behavior in many studies. Establishing whether relationships exist between cultural values and motivation for consuming luxury products would be advantageous for the marketers of luxury products . The present study focuses on factors affecting the purchase intention of luxury products. Primary Tools for Data Collection was Likert's 5-scale questionnaire. Statistical Population is composed of all customers attending selected fancy and luxurious restaurants in Tehran. Since the statistical sample is infinite (over 100000 subjects), the sample size was determined to include 385 subjects by means of Kergesi Morgan's Table (1970), and simple random sampling method was applied. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics and the structural equation modeling were employed with SPSS and Lisrel software programs. The research, in terms of purpose, is practical and the method of data collection is survey. Research results suggest that the variables of consumer attitude toward luxurious products, quality of the service provided by fancy and luxurious restaurants, perception of brand and social effect affect the purchase intention, while the variables of store image (restaurant) and vanity bring about no impact on the purchase intention. In addition, the variable of vanity does not exert any moderating effect on the relation between perception of luxurious brand and purchase intention and between the social effect and purchase intention.