بررسی نقش الگوهای ارتباطی والدین بر درک کودکان از تاثیرگذاریشان در خرید
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیکامبیز حیدرزاده 1 , نگار معتمدی 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: کودک, تأثیر, رفتار مصرف کننده, زندگی خانوادگی, روابط بین شخصی,
چکیده مقاله :
از آنجا که فرآیند اجتماعی شدن مصرف کننده اغلب در محیط اجتماعی _ فرهنگی ای تحت عنوانخانواده صورت می گیرد، الگوهای ارتباطی والدی ن در ارتباط با فرزندانشان نقشی محوری در این فرایند دارد. مفهوم گرایی و گرایش اجتماعیدو دیدگاه غالب از انواع ارتباطات والدین است که به نظر می رسد تأثیر درک شده ای را که کودکان منتقل می کنند تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق بر تأثیر درک شده کودکان متم رکز می شود که از الگوهای ارتباطی که والدین پذیرفته اند ناشی می شود . تحقیق حاضر از خلال همکاری زوج هایی مرکب از کودک و والد (پدر یا مادر ) در سطح مدارس شهر تهران انجام شده است . جالب ترین نتیجه تحقیق رابطه بین 4 گونه از خانواده هاست که تحت عنوان تئوری الگوهای ارتباطی خانوار و ادراک کودکان از تاثیرشان به خرید تعریف و شناسایی شده است . نتایج نشان می دهد که در سطح شهر تهران (جامعه آماری تحقیق ) والدین به نسبت مساوی در یکی از این چهار الگوی ارتباطی خانواده قرار م یگیرند.
Socialization by children is seen as taking place within a socio-cultural environment where family patterns of communication play a pivotal role.The socio-and concept-orientation are two predominant parental communication styles that are likely to affect the perceived influence that children believe they hold. This study focuses on the perceived influence of children resulting from the communication pattern adopted by parents. Research is conducted among a dyad consisting of parent and child . Results are reported, conclusions are drawn and recommendations for future research are made. This research that is about the role of parental communication patterns about children’s perception of their influence over purchase showed the positive relationship between a child’s perceived influence on consumption choice decision and the level of concept – orientation held by the parent and no relationship was found between level of socio- orientation held by the parent and child’s perception. It was also found that children of consensual family communication patterns exhibit the highest level of perceived influence on purchase and These will be followed by those from “Plurastic’,“Protective’ and “Laissez - Faire” families.