بررسی اثر بخشی تبلیغات شرکت ملی گاز ایران در راستای بهینه سازی مصرف
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , محمود فیروزیان 2 , اکرم سادات موسویان 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: تبلیغات, تبلیغات تلویزیونی, اثربخشی تبلیغات, بهینه سازی, شرکت ملی گاز ایران,
چکیده مقاله :
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی در تلاش است تا بین نیازهای مصر فکنندگان واهداف شرکت ها رابطه ای منطقی ایجاد نماید. در این راستا هماهنگی بین عرضه و تقاضا یکی ازکارکردهای مهم تبلیغات می باشد.شرکت ملی گاز ایران در طی سالیان متمادی تلاش نموده است تا با فرهنگ سازی مناسب رفتاردرست را در بین مصرف کنندگان شکل دهد. یکی از اهداف شرکت ملی گاز ایران بهینه نمودن مصرفمی باشد که در این راستا از تبلیغات تلویزیونی بیشترین استفاده را نموده است. اما این که تا چه حدتوانسته است اهداف خود را تحقق بخشد و در این راستا به اثربخشی دست یابد، موضوع اصلی این مقالهرا تشکیل می دهد.در این تحقیق با انتخاب یکی از الگوهای بررسی اثربخشی تبلیغات سعی شده تا ضمن بررسیموفقیت آمیز بودن هر کدام از برنامه های تبلیغات تلویزیونی اجرا شده این شرکت در زمستان 1386 ، اثر بخشی کلی این برنامه ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور نمونه مورد نظر از بین مصرف کنندگان گاز خانگی در شهر تهران انتخاب و داده های مورد نظر تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه میان آنان گردآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت. آنچه از این تحقیق بر می آید این است که اگرچه برخی از برنام ههای تبلیغ تلویزیونی شرکت ملی گاز توانسته نتایج موفقیت آمیزی در بر داشته باشد، اما کلیت این برنامه ها نتوانسته موجبات تغییر در الگوی مصرف را به نحو مطلوبی فراهم آورد.
Nowadays, advertisements as marketing tools try to create a logical relationship between customers’ needs and corporations’ goals. Therefore, the coordination between demand and supply is one of the most important functions of advertisements. Iran’s national gas company has tried to form the right consumption behavior among consumers through creating an appropriate culture. One of the goals of Iran’s national gas company is to optimize consumption; therefore, it has used television advertisements widely. How much it has fulfilled its goals is the main subject of this article. In this study, we have tried to investigate the overall effectiveness of these programs, and the success of each advertisement presented through winter of 2008 through one advertisement’s effectiveness model. To do this, we chose the research sample among house gas consumers in Tehran and gathered the data through questionnaires. The findings show that although some TV advertisements succeeded, they have not changed the consumption models as desired.