بررسی عوامل موثر بر نوآوری و اعتماد مبتنی بر دانش در پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیفریده حق شناس کاشانی 1 , افشین رهنما قره خان بیگلو 2 , علی درستی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی- بازاریابی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان
کلید واژه: بانکداری از طریق تلفن همراه, نوآوری, اعتماد مبتنی بر دانش, نگرش به پذیرش, قصد رفتاری,
چکیده مقاله :
بانکداری از طریق تلفن همراه یکی از فن آوریهای جدید در صنعت بانکداری است که می تواند منافع زیادی هم برای صنعت بانکداری و هم برای مشتریان داشته باشد. با توجه به ویژگیهای خاص این فنآوری و ریسکهایی که مشتریان ممکن است در استفاده از آن ادراک کنند، مسئله پذیرش و استفاده از این فنآوری برای مدیریت بانک مطرح میشود. بنابریان هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر نوآوری و اعتماد مبتنی بر دانش، در پذیرش بانکداری موبایلی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها جزو پژوهشهای توصیفی- همبستگی میباشد. به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز پژوهش، از پرسشنامه استفاده شد. نمونه مورد نیاز این پژوهش به طور تصادفی از میان مشتریان مراجعه کننده به شعبات مختلف بانک ملت شهرستان اردبیل انتخاب گردید. تعداد 300 عدد پرسشنامه توزیع شد و در نهایت با توجه به پرسشنامه های قابل استفاده تعداد 274 نفر حجم نمونه پژوهش را شکل دادند. به منظور تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مزیت نسبی درک شده، سهولت درک شده، سازگاری درک شده، صلاحیت درک شده و تمامیت درک شده بر نگرش نسبت به پذیرش بانکداری موبایلی تاثیر مثبت دارند. از طرفی تاثیر خیرخواهی درک شده بر نگرش نسبت به پذیرش بانکداری از طریق تلفن همراه مورد تایید قرار نگرفت. همچنین تاثیر نگرش نسبت به پذیرش استفاده از بانکداری از طریق تلفن همراه بر قصد رفتاری در خصوص استفاده از بانکداری از طریق تلفن همراه تاثیر مثبت و معنیدار داشت.
Mobile banking is a new technology in banking industry which has many benefits both for banking industry and its customers. Considering special features of this technology and risks customers may perceive when using this technology, acceptance and use of this technology is an important issue for bank management. The present research aims to investigate factors which affect innovation and knowledge-based trust in acceptance of mobile banking. In terms of objective, this is an applied research and in terms of data collection, it is considered as a descriptive correlation study. Questionnaire was used for data collection. Research sample was selected out of customers who referred to different branches of Mellat Bank in Ardebil City, Iran. Structural equations modeling method was used for data analysis. Results showed that perceived relative advantage, perceived convenience, perceived compatibility, perceived competency and perceived integrity have positive influences on attitude towards acceptance of mobile banking. On the other hand, impact of perceived good-will on attitude towards mobile banking was not supported. Further, attitude towards acceptance of use of mobile banking has a positive and significant impact on behavioral intention to use mobile banking.
_||_