بررسی و تحلیل دلایل عدم استقبال از کارت های ATM و ارایه مدلی مناسب جهت استفاده بیشتر از این نوع کارت ها
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابی
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
کلید واژه: آمیخته بازاریابی, محصول, قیمت, مکان, ترفیع, فرایندها, شواهد فیزیکی, کارکنان, کارت ATM,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از این پژوهش بررسی دلایل عدم استقبال از کارت های ATM و جذب و نگهداری وافزایش مشتریان این گونه کارت ها می باشد. چارچوب نظری تحقیق براساس آمیخته بازاریابی خدمات (7P) مطرح شده است و بر همین اساس 7 فرضیه ارایه شده که جهت تایید یا رد فرضیه ها آزمونهای لازم به عمل آمده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، استفاده کنندگان وغیر استفاده کنندگان از کارت ATMدرسال 1382 در سطح شهر تهران م یباشد که با توزیع 400پرسشنامه میان مراجعه کنندگان به بانک به دست آمده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریبآلفای کرونباخ استفاده شده است که برابر 0.84می باشد. جهت آزمون فرضی هها از آزمون میانه، شدت میانگین، آنالیز واریانس یک راهه، کروسکال والیس، فریدمن و شفه استفاده شده است. با توجه به نتیجه آزمون، متغیر فرایند عملیات رتبه اول، متغیر کانال توزیع و متغیر کارکنان رتبه دوم، متغیر محصول یا خدمت رتبه سوم، متغیر قیمت رتبه چهارم و متغیر شواهد فیزیکی و ترفیع و تشویق رتبه پنجم را بدست آورده اند که بر همین اساس الگویی ارایه شده که راهکارهای مناسب جهت استفاده سیستم بانکی کشور را در اختیار قرار م یدهد.
The main purpose of the survey is to analyze why ATM cards are not so welcomed, and also to maintain and increase the number of the users of such cards. The theoretical framework of the research is based on Marketing Mix of (7P) services and according to this, seven (7) hypotheses have been presented and appropriate statistical analyses have been conducted to confirm or reject the hypotheses. The research is a descriptive survey.The statistical population consists of the users and non-users of ATM cards in Tehran during 1382, and by distributing 400. Questionnaire between the visitors of the bank, a sample of 120 subjects of non-users and another sample of 140 subjects of users have been classified . Cronbach Alpha quotient has been used to determine the reliability of the questionnaire, which was %84 .Median test, Mean intensity, One way analysis, Cruscal-Wallis, Friedman, Scheffe have been used to test the hypotheses. According to the result of the statistics, variable of Process was graded the first, variable of Place and Personnel were graded the second, variable of Product graded the third. variable of Price graded the forth, and variable of Promotion and Physical evidence graded the fifth, and accordingly, an example has been introduced which presents the appropriate solution for the use of Iran’s Banking system.