بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاه های زنجیره ای
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیمنصور صمدی 1 , حسین فارسی زاده 2 , محمد نورانی 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: ویژگی های شخصیتی مصرف کننده, رضایت ارتباطی, رفتار خرید, رفتار مصرف کننده, لیزرل,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بررفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی هایشخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید می باشد. جامعه ی تحقیق،مشتریان فروشگاههای ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 90 نفر ازمشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به بررسی قابل قبولبودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابلاستفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایجنشان داد که ویژگ یهای شخصیتی مصر فکننده (نیاز به تعلق، نیاز به احترام و لذت بردن از خرید) ارتباطمعناداری با تمایل مشتری به ارتباط دارند و بین گرایش طبق هبندی محصول (مد) و تمایل مشتری به ارتباط رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاههای خرده فروشی جهت ارتقا اثر بخشی فعالیت های بازاریابی و ارزیابی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده کمک کند.
This survey examines the effects of consumers' personality traits on buying behavior in retail stores. Research results show that consumers' personality traits can affect customer behavior. This study tests a model in the context of effects of consumers' personality traits on buying behavior. The research group (population) includes all customers of Maxim retail store in Tehran province. By the use of a random sampling method, 90 customers have been selected as the research sample. We used Lisrel software for the testing model. The results indicate that there is a positive relationship between consumers' personality traits (social affiliation, social recognition and shopping enjoyment) and customer relationship proneness, and that there is no positive relationship between product category involvement and customer relationship proneness. Also results indicate that consumers' personality traits can positively affect relationship satisfaction, trust, relationship commitment, and buying behavior. This study can contribute to retail stores promoting the efficacy of their marketing endeavors and also in their assessment of consumers' personality traits.