بررسی مقایسه ای رابطه بازارگرایی توسعه یافته (EMO) با ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده (REVA) و نرخ بازده دارایی ها (ROA) در شرکت های تولیدی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیشهناز نایب زاده 1 , محمود معین الدین 2 , زهرا قیصری 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: بازارگرایی توسعه یافته, ارزش افزوده اقتصادی, ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده, نرخ بازده دارایی ها,
چکیده مقاله :
مفهوم بازاریابی بیانگر این است که فعالیت هر واحد تجاری با شناسایی مشتریان و نیازهای آن ها شروع می شود و یک سازمان مسئول جلب رضایت مشتریان است نه فقط تولید و فروش کالا یا خدمت؛ و تنها تا زمانی که قادر به برآوردن موفق نیازها و خواسته های مشتریانش باشد امکان ادامه حیات برای وی وجود خواهد داشت .بر همین اساس بسیاری از محققین به تدوین روش ها و مدل هایی جهت کاربردی نمودن این مفهوم پرداختند و از آن جایی که موفقیت سازمان ها در گرو ایجاد یک مزیت رقابتی پایدار بوده و کلید ایجاد این مزیت نیز خلق ارزش ممتاز برای مشتریان عنوان گردیده بود؛ تمرکز بر مشتریان، رقبا و سایر فاکتورهای تاثیرگذار در بازار به عنوان یک فرهنگ غالب در سازمان یا در قالب مجموعه منسجمی از فعالیت های هدف دار به سمت بازار تحت عنوان مفاهیم جامعی از قبیل بازارگرایی و مشتری مداری در عمل مورد استفاده قرار گرفت. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین بازارگرایی توسعه یافته و عملکرد کسب و کار پرداخته است؛ بدین منظور شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار که تولید کننده کالای مصرفی بودند جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادند. متغیرهای اصلی این تحقیق عبارتند از: بازارگرایی توسعه یافته (EMO)، معیار عملکرد مالی کسب و کار (نرخ بازده دارایی هاROA))) و معیارعملکرد اقتصادی کسب و کار (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده (REVA))؛ در تحقیق حاضر از استنباط آماری، روش های آماری پارامتریک و ناپارامتریک، آزمون همبستگی اسپیرمن و کندال و پیرسون استفاده شده است. برای محاسبه معیارهای عملکرد کسب و کار اطلاعات لازم از صورت های مالی شرکت های مورد بررسی استخراج شده و داده های مورد نیاز جهت بررسی میزان بازارگرایی شرکت ها نیز از طریق پرسشنامه استاندارد شده در تحقیقات بین المللی حاصلگردیده است. به منظور سنجش بازارگرایی پرسشنامه خام به همراه نامه ای از سوی دانشگاه به هر شرکت ارائه شده و پس از پیگیری های مکرر و دستیابی به 23 پرسشنامه تکمیل شده و محاسبه معیارهای عملکرد با استفاده از فرمول های مورد تایید تجزیه وتحلیل های آماری بر روی فرضیات انجام شد؛ نتایج تحقیق نشان داد که بینبازارگرایی توسعه یافته و نرخ بازده دارایی ها رابطه معناداری وجود دارد ولیکن بازارگرایی توسعه یافته با ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده همبستگی ندارد.
The concept of marketing means that the performance of each business unit starts with recognizing its customers and their needs. Every organization is responsible for not only producing and selling products and services, but also satisfying its customers; thus observing its customers’ needs and wants empower the organization t in its indented markets. In accordance to this statement, many researchers have tried their best to introduce some methods and models to make this concept more applicable. Regarding the fact that the success of many organizations depends on creating a substantive competitive privilege and the key to make such a privilege is offering superior value for costumers; concentration on customers, competitors and the other influencing factors as a determinant culture in the organization or in the form of solitary complex consisting of purposeful activities toward market under some concepts such as market-orientation and customization in practice have been used. The current research has studied the relationship between Extended Market Orientation and business performance. Therefore, the subjects of this research project were the stock exchange companies which produced consuming products and their economic and financial data of 2004 to 2008 were available. The main variables of this research project were: Extended Market Orientation (EMO), the criteria of business financial performance (Rate of Return Assets (ROA)) and the criteria of business economic performance (Refined Economic Value Added (REVA)). In this research project, statistical inference, parametric and nonparametric statistical methods, Spearman and Kendall correlation test have been used. In this research project, the data which were required for determining the business performance criteria have been extracted from financial accounts of the organizations and the required data to evaluate the extent of market orientation in the mentioned companies have been collected by use of s standardized questionnaire used in international researches. In order to assess the market orientation, the questionnaire besides a letter from the university has been sent to each company and after repeated follow-up, 23 questionnaires were returned. After collecting the required data and using them to analyze the hypotheses, the results showed there is a significance relationship between extended market-orientation and rate of return assets while extended market orientation has no correlation with adjusted value economic added.