عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیزهره دهدشتی شاهرخ 1 , محمد مهدی کوارویی 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل)، دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: تغییر, پذیرش تکنولوژی, بانکداری الکترونیک, مفید بودن, سهولت استفاده, لذت ادراکی,
چکیده مقاله :
یکی از موانع عمده بر سر راه توسعه بانکداری الکترونیک عدم پذیرش این تکنولوژی توسطمشتریان و تمایل به روی ههای بانکداری سنتی عنوان شده است، این مقاله مبتنی بر تحقیقی است که بهبررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان با استفاده از مدلپیکاراینن می پردازد طبق این مدل عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک عبارتند از: مفید بودن،سهولت استفاده، لذ تبخش بودن، اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک، امنیت و محرمانه بودن،کیفیت ارتباط اینترنتی که در قالب شش فرضیه ارائه شدند.پژوهش حاضر توصیفی بوده و به شیوه پیمایشی انجام پذیرفته است، جامعه آماری پژوهش مشتریانبانک پارسیان م یباشند که در این بانک حساب داشته و از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کرده اند،اندازه نمونه 583 نفر و روش نمون هگیری خوشه ای است، بدین ترتیب که از میان شعب بانک پارسیان درسطح شهر تهران 30 شعبه به روش خوشه ای انتخاب گردید و سپس در هر شعبه افرادی که سابقهاستفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را داشتند با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، پس از آزمون فرضیه ها مشخص شد که تمامی شش عامل بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان اثر مثبت دارند، این عوامل بر حسب میانگین رتب های اولویت بندی شدند: امنیت و محرمانه بودن، اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک، منفعت و مفید بودن سهولت استفاده، کیفیت ارتباط اینترنتی و در نهایت لذ تبخش بودن.
It is important to find out why individuals elect to use or not use a new technology when they have a choice. This information would help developers build systems that people want to use or find out why potential users avoid an existing technology.The goal of this article is to increase our current understanding of the factors that influence E-Banking acceptance by the customers of Parsian Bank, In order to achieve this goal after studying various models, the Pikkarainen model have been used to recognize the effecting factors on acceptance of Electronic Banking.This model consist of six factors (perceived usefulness, perceived ease of use, perceived enjoyment, information on online banking, security and privacy, quality of internet connection ) that we assume to have an affect on acceptance of E-Banking among customers of Parsian Bank, the research method is descriptive of survey type and the sample size was 583.Likert five point scales were used as a basis of questions. Finally the finding factors were prioritized by mean rank: Security and privacy, Information on online banking, Perceived usefulness, Perceived ease of use, Quality of Internet Connection and Perceived enjoyment.