نقش راهبردی آموزه های دینی بارویکرد فقهی برای پیشگیری و منع باتنبیه بدنی کودکان
محورهای موضوعی : جامع الفقهیهمحمدعلی بادامی 1 , محمد مهدی مقدادی 2 , مرضیه پیله ور 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. m.ali_badami@yahoo.com
2 - دانشیار، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه مفید قم، قم، ایران
(نویسنده مسئول) mmeghdadim@gmail.com
3 - استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
pilehvar.ma@gmail.com
کلید واژه: اسناد بین الملل, کودک, تنبیه بدنی, آموزه های دینی, آرای فقهی,
چکیده مقاله :
بررسی ها و مشاهدات نشان می هد که کودکان همواره در معرض بیشترین تهدید، آسیب و سوء استفاده بوده اند.کودکان معصوم که سرمایه جامعه انسانی تلقی می شوند به بهانه های مختلف موردخشونت،آزاروتنبیه بدنی قرار میگیرند و متاسفانه روانگاری تنبیه بدنی و خشونت علیه کودکان مستندبه موازین و ادله ای می شودکه نشان ازعمق و وسعت این معضل دارد. درنظام بین الملل هرگونه خشونت و آسیب به کودک با هرعنوان ممنوع شده است و به نظر می رسد رهایی ازمعضل تنبیه بدنی کودکان در نظام حقوقی ما نیز تنها بر پایه راهیابی به نظرگاه شایسته فقه امامیه و برگرفته از آموزه های دینی است.در این منظر کرامت کودک و مصالح عالیه وی باید به شایستگی مراعات شود و هرگونه اقدام منافی با کرامت و مصلحت کودک ممنوع می باشد.هم چنین راهکارهای مطلوب و موثر برای تربیت کودک منظور گردیده و باارایه آموزه های روش مند برای منع وکنترل رفتارخشونت بار والدین وسایرافرادنسبت به اطفال که نشان دهنده یک نظام حقوقی وتربیتی کامل وجامع برای کودکان است ،به یافته های این پژوهش دست یافت. روش گردآوری اطلاعات،کتابخانه ای بوده ودرپردازش داده ها واطلاعات گردآوری شده نیز از نوع روش توصیفی تحلیلی می باشد.
Studies and observations show that children have always been the most threatened, harmed and abused. Innocent children who are considered the capital of human society are subjected to violence, physical abuse and, unfortunately, the corporal punishment of corporal punishment and violence against children. It is documented as criteria and arguments that show the depth and breadth of this problem. In the international system, any violence and harm to children is prohibited under any title, and it seems that getting rid of the problem of corporal punishment of children in our legal system is based only on finding a proper view of Imami jurisprudence and derived from religious teachings. In this perspective, dignity The child and his / her best interests must be properly observed and any action contrary to the dignity and interests of the child is prohibited. It represents a complete and comprehensive legal and educational system for children, the findings of this study were obtained. The method of data collection is library and in processing data and information collected is a descriptive-analytical method.
_||_