تفاوت عقود اذنی با نهاد حقوقی اذن
محورهای موضوعی : جامع الفقهیه
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، گروه فقه و حقوق، نجف آباد، ایران
کلید واژه: اذن, انشا, تعهد, عقد, لزوم,
چکیده مقاله :
عقود اذنی بخش مهمی از اعمال حقوقی هستند که در سطح گستردهای از روابط اجتماعی مورداستفاده قرار میگیرند. شناخت ماهیت این عقود و بررسی اختلاف نظرهای موجود در مورد ماهیتآنها، با توجه به استفاده وسیع از این عقود ضروری به نظر میرسد؛ زیرا احکام و آثار حقوقی ایناعمال ارتباط مستقیم با ماهیت آنها دارد. اختلاف نظر در مورد ماهیت عقود اذنیه ناشی از وجوددیدگاههای مختلف در مورد ماهیت عقد است و از سوی دیگر، شباهت این عقود به اذن است. برخیلزوم را از اجزای ماهیت عقد دانستهاند و بر این اساس عقود اذنی که التزامی در پی ندارند را عقدندانسته و ماهیت آنها را به نهاد حقوقی اذن شبیهتر میدانند. در مقابل، کسانی که لزوم را درماهیت عقد معتبر نمیدانند و عقد را عهد انشایی برگشتپذیر میدانند، برای عقود اذنی ماهیتعقدی قائلند. از سوی دیگر در منابع فقهی و حقوقی کمتر دربارهی اذن و مفهوم آن بحث شده وبیشتر، آثار این نهاد حقوقی بیان گردیده است. بنابراین لازم است ماهیت اذن نیز مورد بررسی قرارگیرد. در نوشتار حاضر تعریفهای مختلف عقد و اذن را در فقه و حقوق بیان نموده و با توجه بهتعریفهای ارائه شده، ماهیت عقود اذنی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. در بررسی ماهیت عقوداذنی، تعاریف فقهی وحقوقی تعدادی از این عقود وتفاوت آنها با نهاد حقوقی اذن بیان خواهد شد.
Permission (Eznieh) contracts are important parts of legal deeds thatare used in a vast level of social relations.Familiarity with these contracts’ nature and the investigation ofexisting disagreement about their nature are necessary with regardto extensive use of these contracts. Because legal effects andcommandments of these deeds have direct relationship with theirnature. Disagreement about the nature of permission (eznieh)contracts results from different attitudes about the nature of thecontracts and similarity of these contracts to permission. Somebelieve necessity is one of contracts’ components. Accordingly,permission (eznieh) contracts are not followed by necessity so theyare not considered as contracts and their nature are more sililar tolegal quality of permission. In contrast, some believe necessity isnot a valid component of the contract and the contract is a reversiblewritten promise. These people believe permission (eznieh) contractshave contract nature.On the other hand, there is not enough discussion about legal andreligious sources of permission and its meaning. The effects of thislegal quality has been emphasized. In this writing, we offer differentdefinitions of contract and permission in religion and law. Then, weinvestigate the nature of permission (eznieh) contracts with regardto the definitions. In the investigation of permission (eznieh)contracts’ nature, legal and religious definitions of these contractsand their differences with legal quality of permission areconsidered