تدوین چارچوب گزارشگری اجتماعی با تاکید بر ذینفعان اجتماعی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتپرستو مصطفایی 1 , سید علی حسینی 2 , رضوان حجازی 3 , قاسم بولو 4
1 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
2 - دانشیار حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - استاد حسابداری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
4 - دانشیار حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
کلید واژه: پایداری, ذینفعان اجتماعی, گزارشگری اجتماعی, روش دلفی فازی,
چکیده مقاله :
داشتن روابط متقابل و توجه به خواست و منافع کلیه ذینفعان، نیازمند گزارشگری اجتماعی شرکت است. ساختار ناهمگون و بدون چارچوب گزارشگری فعلی شرکت ها در خصوص مسائل پایداری مرتبط با ذینفعان اجتماعی، ضرورت ایجاد چارچوبی مبتنی بر عناصر اطلاعاتی خاص گزارشگری پایداری را نشان می دهد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تدوین و ارائه چارچوب گزارشگری با تاکید بر گروه های مختلف ذینفع اجتماعی با عنوان گزارشگری اجتماعی است. با طراحی پرسش نامه ای حاوی 45 گویه، نظرات خبرگان در رابطه با ضرورت، مفاهیم زیرینایی، عناصر اطلاعاتی و محتوای گزارشگری اجتماعی اخذ و با استفاده از روش دلفی فازی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به موافقت خبرگان با کلیه گویه های مرتبط با عناصر مرتبط با چارچوب گزارشگری اجتماعی، نتیجه گیری می شود که چارچوب مطلوب و مناسب از نظر آنان مشابه با عناصر اطلاعاتی چارچوب گزارشگری مالی است، اما این عناصر باید در بستر پایداری از منظر اجتماعی تعریف شوند. از میان 16 مقوله پیشنهادی جهت تعریف و ارائه محتوای گزارشگری اجتماعی نیز 12 مقوله در رابطه با کارکنان، مشتریان، محصول، جوامع محلی و حاکمیت مورد پذیرش خبرگان قرار گرفت.
Having a mutual relationship and considering the stakeholder’s interests, require corporate social reporting. Heterogeneous structure and lack of framework about current reporting of companies on sustainability issues related to social stakeholders, demonstrates the necessity to create a framework based on specific information elements of sustainability. The main purpose of the present study is to design and present a reporting framework with emphasis on different social stakeholder’s groups called “social reporting”. By designing a questionnaire containing 45 statements, experts’ comments on necessity, underlying concepts, information elements and social reporting content received and analyzed using Fuzzy Delphi method. According to the consensus of experts on all statements related to elements of social reporting framework, it is concluded that the appropriate framework is similar to the elements of the financial reporting frameworks in their views but, these elements must be defined in context of the sustainability from a social perspective. Among 16 themes suggested for defining and presenting social reporting content, 12 themes about personnel, customers, product/service, local communities and governance were accepted by experts.
ابوحمزه، مینا. (1396). پذیرش زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر(XBRL) در سازمان امور مالیاتی کشور. رساله دکتری حسابداری، دانشگاه الزهراء (س).
اخترشناس، داریوش؛ خدامیپور، احمد؛ پورحیدری، امید. (1400). تدوین و ارزیابی مدل موانع اجرا، افشا و استانداردگذاری پایداری شرکتی در ایران. حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(11)، 217-249.
امیربیکی لنگرودی، حبیب؛ کردستانی، غلامرضا؛ رضایی، فرزین. (1399). الگوی یکپارچه حسابداری مدیریت توسعه پایدار. حسابداری مدیریت، 16(65)، 175-201.
بنیمهد، بهمن؛ عربی، مهدی؛ حسنپور، شیوا. (1395). پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری. تهران: انتشارات ترمه.
پورخانی ذاکلهبری، مظفر؛ جهانشاد، آزیتا؛ حیدرپور، فرزانه. (1399). ارائه الگویی برای افشاء اطلاعات پایداری شرکتی و ارزیابی اثر عوامل مرتبط با تئوری علامتدهی و ذینفعان بر گزارشگری این اطلاعات. حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(10)، 385-421.
حاجیاننژاد، امین؛ پورحیدری، امید؛ بهارمقدم، مهدی. (1394). تدوین چارچوبی برای گزارشگری غیرمالی شرکتها بر مبنای چارچوب مفهومی حسابداری. دانش حسابداری مالی، 2(5)، 7-31.
_||_