ارزیابی مدل کارت امتیازی متوازن با استفاده از شبیه سازی دینامیکی مطالعه موردی: بانک سامان
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمحمد علی افشار کاظمی 1 , فاطمه پناهی 2
1 - ندارد
2 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: شبیه سازی دینامیکی, کارت امتیازی متوازن, حلقه های علی, نمودارهای انباشت و جریان,
چکیده مقاله :
در عصر کنونی، جهان با طیف وسیعی از مسائل پویای پیچیده مواجه است. منظور ازمسائل پویا نیازمند اقدامات مدیریتی مستمر و پویا هستند. در حوزه مدیریت و سیاست گذاری، . در طول زمانمسائل پویا مسائلی هستند که از ماهیت مستمر و بازگشتی برخوردارند. در این موارد، نتایج اقدامات مدیریتیمشاهده و ارزیابی شده و بر اساس آن اقدامات جدیدی صورت خواهد پذیرفت که نتایج ، مشاهدات و اقداماتجدیدتری را به دنبال خواهند داشت. به این ترتیب، یک حلقه بسته شکل می گیرد. مسائل بازخوردی در نتیجهتعاملات پیچیده میان متغیرهای سیستم شکل می گیرند. هدف اصلی روش شناسی پویایی های سیستم، درک علل( پویایی های نامطلوب و طراحی سیاست های جدید به منظور اصلاح یاحذف آنهاست.(میرزایی ودیگران 1386این مقاله به پیاده سازی دینامیکی مدل کارت امتیازی متوازن دربانک سامان پرداخته که با توجه به شرایطرقابتی و پیچیده اقتصاد کنونی ایران، افزایش تعداد بانک های خصوصی و ارائه طرح های جدید از سوی آنها درجهت جذب و حفظ مشتریان با توجه به افزایش سطح آگاهی و انتظارات مشتریان از بانک ها که دیگر چیزی بیشاز نیازهای پایه ای طلب می کنند، مدیران ارشد سازمان را متوجه ایجاد تغییرات در سازمان نموده است. با اینهدف که سازمان بتواند به فعالیتهایش از دید مشتریان نگاه کند، به منظور افزایش کارایی به طور کامل از ظرفیتهایش استفاده نماید و در نهایت یک فرهنگ سازمانی مشتری محور که امروزه تنها مزیت رقابتی پایدار و بلندمدتسازمانها می باشد را ایجاد نماید.در مقاله حاضر پویاسازی الگو در هر یک از منظرها به صورت جداگانه صورت پذیرفته و سپس با توجه بهتاثیرات متقابل منظرها بر یکدیگر و فرمول نویسی روابط شبیه سازی توسط نرم افزار ونسیم صورت گرفته است.آزمایش رفتار مدل و تحلیل حساسیت مدل انجام پذیرفته و در نهایت تحلیل سناریوهای مختلف ارائه میگردد.
Nowadays, the world faces a wide span of dynamic complicated problems.Dynamic here means " changing in the time". Dynamic problems need continuous thrivingmanagerial measures. Dynamic subjects in managerial and policy making domain, are thoseof continued and reversible nature.In this cases, we take managerial measures, see the results, evaluate and take newmeasures with new results and again further measures. Hence, a closed circle is formed.Feedbacks are the result of complicated counter measures between system variables.The main purpose in methodology of dynamic system, is to understand the reasons forimproper dynamisms and taking new policies to amend or omit those. This thesis tends toreveal the dynamic implementation of " Balanced scorecard(BSC) " model in "Saman Bank",resulting form higher managers approach to attract and sustain customers far beyond regularexpectations considering country's competitive and complicated economic condition. In thisrespect, Saman Bank thrives to utilize the organization full capacity to increase efficiencythrough a customer – centered organizational behavior as a sustainable competitiveadvantage.In this study, the dynamic model has been taken from each aspect of BSCand then theBSC simulation has been taken considering each aspect's counter effect.In each aspect, casual loop diagrams, stock and flow diagrams, variable definition, dataaccessibility, formulating, assumptions and results from simulation has been delivered. Modelbehavior and model sensitivity analysis has been done and finally the analysis of differentscenarios came to assist top management.