رویکرد مدیریت کیفیت جامع و بهبود عملکرد مالی دربانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتاحمد احمدپور کاسگری 1 , امیر سودبخش 2
1 - استاد گروه حسابداری دانشگاه مازندران
2 - دانش آموخته رشته حسابداری در مقطع کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران
کلید واژه: مدیریت کیفیت جامع, عملکرد مالی, بانکها, بیمهها وشرکتهای سرمایهگذاری,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق، بررسی رابطه میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری فعال درایران است.جامعه مورد مطالعه، بانکها، بیمهها و شرکتهای سرمایهگذاری می باشند؛ که با توجه به محدودیت دسترسی به اطلاعات تمامی آنها وضرورت دستیابی به اطلاعات متقن؛۱۰ بانک،5 شرکت بیمه و16 شرکت سرمایهگذاری پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران، بهعنوان نمونه انتخاب شدند.برای بررسی و آزمون فرضیه های تحقیق،از نرم افزارهایSPSS وAmos،آزمون کولموگروف اسمیرنوف، مدل یابی معادلات ساختاری وتحلیل همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان داد که، میان هریک از ابعاد هفت گانه مدیریت کیفیت جامع(شامل: رهبری، بهبود مستمر، مشارکت داخلی وخارجی، تمرکز برمشتری، مدیریت فرآیند، دستاورد کارمندان ویادگیری) و عملکرد مالی؛ و در نتیجه، میان مدیریت کیفیت جامع و عملکرد مالی بانکها و شرکتهای بیمه و سرمایهگذاری، رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
The purpose of this research is investigating the relationship between total quality management and financial performance of banks, insurance companies, and active investment companies in Iran. The studied population is banks, insurance companies and investment companies, and due to the limitation of access to the information of all of them and the necessity of obtaining accurate data, 10 banks, 5 insurance companies and 16 investment companies which were accepted in Tehran Stock Exchange, were selected as samples. In order to investigate and test the research hypothesis, SPSS and Amos software, Kolmogorov-Smirnov test, structural equations modeling, Pearson correlation and multiple regression analysis were used. The results of this study showed that there is a significant and positive relationship between the seven dimensions of total quality management (including leadership, continuous improvement, internal and external partnerships, focus on customer, process management, staff achievements and learning) and financial performance, and thus, between total quality management and financial performance of banks and insurance companies and investment companies.