آسیب شناسی تحقق بودجه عمرانی استان تهران طی چهار سال اول برنامه چهارم توسعه
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتکرم اله دانش فرد 1 , حاجیه رجبی فرجاد 2
1 - ندارد
2 - طرف مکاتبه
کلید واژه: بودجه عمرانی, اعتبار تملک داراییهای سرمایه ا, بودجه, بودجه ریزی, برنامه چهارم توسعه,
چکیده مقاله :
سیاست ها و برنامه های عمرانی و زیربنایی دولت ، از طریق بودجه عمرانی به عنوان سندی مهم و جامع اعمالگردیده و به اجرا در می آید . بودجه عمرانی در توسعه امور زیربنایی و زیر ساخت های اقتصادی ، اجتماعی نقشمهمی ایفا می کند و اهمیت آن تا حدی است که در قانون برنامه و بودجه مصوب سال 1351 به طور ویژه در بندهای 5و 7 این امر بیان شده است . بنابراین مطالعه عوامل مؤثر بر کیفیت و نحوه اجر ای بودجه عمرانی و آسیبشناسی اجر ا، کمک شایانی به تحقق برنامه ها و سیاست های دولت خواهد نمود . در این پژوهش نیز محقق بهآسیب شناسی تحقق بودجه عمرانی استان تهران طی چهار سال اول برنامه چهارم توسعه پرداخته است .هدفاصلی این پژوهش ، شناخت مشکلات موجود در راه عدم تحقق بودجه عمرانی دستگاههای اجرایی عمرانی دراستانتهران می باشد . تحقیق در یک دوره زمانی چهار ساله 1384 تا 1387 و با استفاده از آزمون ضریب همبستگیاسپیرمن انجام شده است . روش تحقیق توصیفی - پیمایشی بوده و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفادهنموده است . جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان بخش مالی ، سازمان مسکن وشهرسازی استان تهران ، سازمانصنایع ومعادن استان تهران، اداره کل راه وترابری استان تهران و اداره کل نوسازی مدارس استان تهران می باشد ونمونه گیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری می باشد.یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل ( تأخیر در تخصیص اعتبار ، بوروکراسی ، زمان پیشبینی برنامه ها ، مسائل ساختاری درون سازمانی ، مراحل خرج، برآورد نادرست بودجه عمرانی )و متغییر وابسته(عدم تحقق بودجه عمرانی و یا تاخیر در اجرای بودجه عمرانی) نشان د اد به ترتیب عامل مراحل خرج و تأخیر درتخصیص اعتبار بیشترین تأثیر در عدم تحقق بودجه عمرانی و یا تأخیر در اجرای بودجه عمرانی دارد.
Policies and programs, infrastructure construction and government, through theconstruction budget as an important and comprehensive Sindhi been applied and isimplemented. Civil Affairs in the development of infrastructure funding and economicinfrastructure, social, plays an important role and its importance is such that in theBudget and Planning Act 1351 specifically Section 5 and 7 of this is expressed. Sostudy the factors affecting the quality and execution of budget construction andimplementation of Pathology, greatly contributed to the realization of programs andgovernment policies will be. In this study, the researcher realized Pathologyconstruction budget in Tehran during the first four years of the fourth developmentplan has paid. The main goal of this study, the lack of recognition of existingproblems in the way of achieving development executive budget development is inTehran province. Research on a four-year period 1384 to 1387 using the Spearmancorrelation coefficient test was performed. Descriptive research methods - Aquestionnaire survey and data collection has used. The study of all staff, financial,housing Vshhrsazy Tehran province, Mines Industries Organization, Tehran Province,Tehran Province Road and Transportation Department is renovating schools in Tehranand sampling all the organizational conditions is considered.Review research findings on the relationship between independent variable (delay incredit allocation, bureaucracy, time prediction programs, structural problems withinthe organization, process cost, estimated improper construction budget) and thedependent variable (civil or non-realization of the budget delay in the implementationconstruction budget) showed, respectively, operating expense and delay in theallocation process credit most effective in achieving non- construction budget anddevelopment budget is the delay in implementation