خردمندی مدیریتی و گرایش سرمایهگذاریِ کارآفرینانهی شرکتهای بازار سرمایه براساس تحلیل نظریه گالاتیا
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتامید سعیدی 1 , آرش نادریان 2 , علی خوزین 3 , حسین دیده خانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد علی آبادکتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول،
3 - استادیار گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
4 - استادیار گروه صنایع، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
کلید واژه: نظریه گالاتیا, خردمندی مدیریتی, گرایش سرمایهگذاریِ کارآفرینان,
چکیده مقاله :
در محیط پویای کسب وکار، که جریانهای سود در آینده از عدم اطمینان برخوردارند، شرکتها نیاز دارند که به صورت مستمر در جستجوی فرصتهای جدید و بهرهبرداری نوآورانه از آنها باشند. حفظ حضور فعال در بازار و دستیابی به عملکرد بالاتر مستلزم توجه بیشتر این شرکتها به عوامل تأثیرگذار بر شاخصها و ظرفیتهای گرایش سرمایهگذاری کارآفرینانه میباشد. امروزه کارآفرینی و اتخاذ رویکرد کارآفرینانه به عنوان یک تدبیر مهم و خردمندانه مدیریتی برای چگونگی سازماندهی شرکتها و بهرهبرداری از فرصتهای بازار در کانون توجه صاحبنظران و مدیران در عرصه تئوری و عمل مدیریت سازمانها قرار دارد. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر خردمندی مدیریتی بر گرایش سرمایهگذاریِ کارآفرینانهی شرکتهای بازار سرمایه براساس تحلیل نظریه گالاتیا میباشد. در این پژوهش به منطور سنجش گرایش سرمایهگذاری کارآفرینانه از دو معیار گرایش کارآفرینانه براساس رویکرد تحلیل پوششی دادهها و رویکردِ تحلیل آنتروپی شنون استفاده شده است. همچنین به منظور سنجش خردمندی مدیریتی از پرسشنامه آردلت (۲۰۰۳) که مبتنی بر سه خرده مقیاس خردمندی بر مبنای شناخت؛ خردمندی بر مبنای تامل و خردمندی بر مبنای عواطف میباشد، استفاده گردید. در این پژوهش که در سال ۱۳۹۸ انجام شد، ۸۲ پرسشنامه با مشارکت مدیران شرکت بورس اوراق بهادار تهران تکمیل و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. به منظور برازش و آزمون فرضیه پژوهش، از تحلیل حداقل مربعات جزئی ( ) استفاده شد. نتایج پس از برازش مطلوبیت مدل نشان داد، خردمندی مدیریتی تاثیر مثبت و معناداری در توسعه گرایش سرمایهگذاری کارآفرینانه در تحت رویکرد اثر گالاتیا دارد. در واقع این نتیجه بیان کنندهی این واقعیت است که وجود انتظارات مثبت یک مدیر از خودش، میتواند سطح خردمندی برحسب رویکرد فرد با اثربخشی بیشتری در تصمیمگیریهای سازمانی را تقویت نماید و باعث گردد تا گرایشهای سرمایهگذاری کارآفرینانه به صورت تقویت شدهتر در جهت پویایی بیشتری حرکت کند.
In a dynamic business environment, where profit flows are uncertain in the future, companies need to be constantly looking for new opportunities and innovative exploitation. Maintaining an active presence in the market and achieving higher performance requires these companies to pay more attention to the factors affecting the indicators and capacities of the entrepreneurial investment trend. Today, entrepreneurship and entrepreneurial approach as an important and prudent management strategy for how to organize companies and take advantage of market opportunities is the focus of experts and managers in the field of theory and practice of organizational management. The purpose of Managerial Wisdom and Entrepreneurial Investment Orientation of Capital market companies Based on the analysis of Galatia's theory. In this study, two measures of entrepreneurial orientation were used to measure entrepreneurial investment orientation based on the data envelopment analysis (DEA) approach and Shannon's entropy analysis approach. Also, in order to measure managerial wisdom from the Ardelt (2003) questionnaire, which is based on three cognitive subscale scales based on cognition; Wisdom is based on reflection and wisdom is based on emotions. In this study, which was conducted in 2019, 82 questionnaires were completed and analyzed with the participation of managers of the Tehran Stock Exchange. In order to fit and test the hypothesis, we used the partial least squares (PLS) analysis. The results showed that Managerial Wisdom has a positive and significant effect on the development of entrepreneurial investment orientation under the Galatia approach. In fact, this results in the fact that the existence of positive expectations of a manager from himself, can strengthen the level of wisdom in terms of the individual's approach with more effectiveness in organizational decisions and cause to move more dynamically in the direction of further dynamism of entrepreneurial capitalization trends.
* اسعدی، سمانه.، امیری، شعله.، مولوی، حسین.، باقری نوع پرست، خسرو. (1392). معرفی مفهوم خردمندی در روانشناسی و کاربردهای آموزشی آن، رویکردهای نوین آموزشی، 8(2): 1-28.
* تقوایی، سمیه.، حجازی، سیدرضا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینانه بر یادگیری راهبردی: تبیین نقش راهبرد اثرسازی، فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(2): 301-320.
* حسنزاده، ژاله.، ناصحیفر، وحید. (1397). تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی و قابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(89): 145-169.
* رضائیان، علی.، نظافتی، نوید.، اوتارخانی، علی.، المسوری، خالد. (1398). طراحی و تبیین مدل سنجش خرد سازمانی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 11(1): 117-142.
* رهنمای رودپشتی، فریدون.، بیات، علی. (1391). تعامل سازمانی حسابداری مدیریت و حاکمیت شرکتی: تبیین یک روش نوین برای تفسیر مشکل نمایندگی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 1(1): 1-18.
* فیض، داود.، شعبانی، عاطفه. (۱۳۹۷). بررسی تاثیر گرایش کارآفرینانه بر توان صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری قابلیت یادگیری سازمانی و عملکرد نوآوری، راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار سابق)، ۱۵(۱۲): ۹۳-۱۰۸
* قدمپور، عزتاله.، امیریان، لیلا.، خدایی، سجاد.، پادروند، پیمان. (۱۳۹۹). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر راهبردهای تفکر سازنده و خوداثرمندی دانشجویان، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۲(۱): ۴-۱۳
* کردنوقابی، رسول.، کرمی، نسا.، دلفان بیرانوند، آرزو.، نظری، نجمه. (۱۳۹۷). بررسی تطبیقی ویژگیهای رفتار خردمندانه در شخصیت زال براساس مدل سه بعدی خرد آردلت، پژوهشهای ادبیات تطبیقی، ۶(۱): ۱-۳۰
* Amit, R., & Schoemaker, P. J. (1993). Strategic assets and organizational rent. Strategic Management Journal, 14(1): 33–46
* Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on aging, 25(3):275-324
* Ardelt, M. (2004). Wisdom as expert knowledge system: A critical review of a contemporary operationalization of an ancient concept. Human Development, 47, 257–285
* Auvin, S., Bissler, J, J., Cottin, V. (2019). A Step-Wise Approach for Establishing a Multidisciplinary Team for the Management of Tuberous Sclerosis Complex: a Delphi Consensus report, Orphanet Journal of Rare Diseases, 91 (14): 213-255. https://doi.org/10.1186/s13023-019-1072-y
* Bachkirov, A.A. (2019). Pygmalion going international: Self-fulfilling prophecy in a non-Western multicultural expatriate context, Team Performance Management, 23(5/6): 260-272. https://doi.org/10.1108/TPM-08-2016-0037
* Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of personality. Handbook of personality. 2nd Ed. New York: Guilford Publications.
* Birren, J. E., & Fisher, L. M. (1990). The elements of wisdom: Overview and integration. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, origins, and developmen. Cambridge: Cambridge University, 317–332.
* Chatterjee, M. and Bhattacharjee, T. (2020). Ownership concentration, innovation and firm performance: empirical study in Indian technology SME context, South Asian Journal of Business Studies, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/SAJBS-10-2019-0185
* Covin, J. G., Green, K. M., & Slevin, D. P. (2006). Strategic process effects on the entrepreneurial orientation–sales growth rate relationship. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), pp.57–81.
* Dunham, L, C. (2010). From Rational to Wise Action: Recasting Our Theories of Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 92(3): 513–530. https://doi.org/10.1007/s10551-009-0170-5
* Dzogbenuku, R.K. and Keelson, S.A. (2019). Marketing and entrepreneurial success in emerging markets: the nexus, Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(2): 168-187. https://doi.org/10.1108/APJIE-12-2018-0072
* Dutta, S., Narasimhan, O., & Rajiv, S. (2005). Conceptualizing and measuring capabilities: Methodology and empirical application. Strategic Management Journal, 26(12): 277–285.
* Galbreath, J., Lucianetti, L., Thomas, B. and Tisch, D. (2020). Entrepreneurial orientation and firm performance in Italian firms: The moderating role of competitive strategy, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 26(4): 629-646. https://doi.org/10.1108/IJEBR-07-2019-0457
* Gartner, W. B. (1988). Who is an entrepreneur” is the wrong question.American Small Business Journal, 10(3): 11−31
* Griliches, Z. (1984). R&D, patents, and productivity. Chicago, IL: University of Chicago Press.
* Hughes, M.; Morgan, R.E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth”, Industrial Market Management, 36(5): 657-661
* Jiang, X., Liu, H., Fey, C., Jiang, F. (2018). Entrepreneurial orientation, network resource acquisition, and firm performance: A network approach, Journal of Business Research, 87(5): 46-57.
* Kupers, W. M. (2007). Phenomenology and integral pheno-practice of wisdom in leadership and organization. Social Epistemology: A Journal of Knowledge, Culture, and Policy, 21(2): 169–193.
* Laursen, K. & Foss, N.J. (2003); New HRM practices, complementarities, and the impact on innovative performance, Cambridge Journal of Economics, 27(2): 243-263.
* Li, S., Shang, J., & Slaughter, S. A. (2010). Why do software firms fail? Capabilities, competitive actions, and firm survival in the software industry from 1995 to 2007. Information Systems Research, 21(3): 631–654
* Lilius, J. M., M, C. Worline, S. Maitlis, J. Kanov, J, E. Dutton, and P. Frost. (2008), “The contours and consequences of compassion at work”, Journal of Organizational Behavior, 29(2): 193-218
* Makadok, R. (2001). Toward a Synthesis of the Resource-Based and Dynamic-Capability Views of Rent Creation, Strategic Management Journal, 22(5): 387-401
* McKenna, B. (2013).Teaching forwisdom:Cross cultural perspectives on fostering wisdom. Academy ofManagement Learning and Education, 12(2), 319–320.
* Merton, R, K. (1948). The Self-fulfilling prophecy, Antioch Review Journal, 8(2): 193-210.
* Mgeni, T, O. (2015). Impact of Entrepreneurial Leadership Style on Business Performance of SMEs in Tanzania, Journal of Entrepreneurial Organization Management, 4(2): 121-148. https://10.4172/ 2169-026X.1000142
* Ortakarpuz, M., Alagoz, A. (2017). The Conceptual Review of Interaction between Corporate Wisdom and Corporate Entrepreneurship", Management Dynamics in the Knowledge Economy, 5(4): 533-558; https://10.25019/MDKE/5.4.05
* Ortakarpuz, M., Alagoz, A. (2017). The Relationship between Corporate Wisdom and Corporate Entrepreneurship, https://www.researchgate.net/publication/317345851
* Pauleen, D, J., Intezari, A. (2018). Conceptualizing Wise Management Decision-Making: A Grounded Theory Approach, Decision Sciences, 49(2): 335-400. https://doi.org/10.1111/deci.12267
* Putnins, T, J., Sauka, A. (2019). Why does entrepreneurial orientation affect company performance? Strategic Entrepreneurship Journal, https://doi.org/10.1002/sej.1325
* Putnins, T, J., Sauka, A. (2019). Why does entrepreneurial orientation affect company performance? Strategic Entrepreneurship Journal, https://doi.org/10.1002/sej.1325
* Rahman, N, A., Ramli, A. (2015). Entrepreneurial Orientation, Strategic Management Accounting Practices, Innovation, and Firm Performance: Craft Industry Perspective, Proceedings of the ASEAN Entrepreneurship Conference, Singapore, 179-191. https://doi.org/10.1007/978-981-10-0036-2_17
* Richardson, M. J.,& Pasupathi, M. (2005).Young and growing wiser:Wisdom during adolescence and young adulthood. In R. J. Sternberg, & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom. Psycho-logical perspectives. New York: Cambridge University, 139–159
* Rosenthal, R. (2012). Self-fulfilling prophecy. Encyclopedia of Human Behavior (Second Edition): 328–335.
* Schraagen, J. M., Klein, G., & Hoffman, R. R. (2008). The macrocognition framework of naturalistic decision making. In J. M. Schraagen, L. G. Militello, T. Ormerod, & R. Lipshitz (Eds.), Naturalistic decision making and macrocognition. Aldershot: Ashgate Publishing Limited, 3–25.
* Schwartz, B. (2013). Practical wisdom and organizations. Research in Organizational Behavior, 31(2): 3-23.
* Sellappan, P., Shanmugam, K. (2020). Delineating entrepreneurial orientation efficacy on retailer’s business performance, Management Decision. https://doi.org/10.1108/MD-01-2019-0062
* Shepherd D, A., Patzelt, H. (2018). Emotion and Entrepreneurial Cognition, Entrepreneurial Cognition, Palgrave Macmillan, Cham, 201-258. https://doi.org/10.1007/978-3-319-71782-1_6
* Staudinger, M. U., Gluck, J. (2011). Psychological wisdom research: Commonalities and differences in a growing field, Annual Review of Psychology, 62(2): 215-241
* Sternberg, R. J. (2004a). What is wisdom and how can we develop it? Annals of the American Academy of Political and Social Science, 591, 164–174.
* Stevenson, H, H., Jarillo, J, C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11(3): 17-27.
* Taylor, P. (2013). The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries. African Journal of Business Management, 7(19): 1927- 1937.
* Troise, C., Tani, M. (2020). Exploring entrepreneurial characteristics, motivations and behaviours in equity crowdfunding: some evidence from Italy, Management Decision, https://doi.org/10.1108/MD-10-2019-1431
* Van Maurik, J. (1997). Beyond management competencies: pointers for future leadership development. Leadership & Organization Development Journal, 18(6/7): 312-315.
* Wang, T., Guo, R. (2007). An empirical study on brand strategy decisions in Chinese companies based on environmental uncertainties and entrepreneurial orientation, Frontiers of Business Research in China, 1(3): 401–421. https://doi.org/10.1007/s11782-007-0024-x
* Wang, T., Thornhill, S., De Castro, J, O. (2017). Entrepreneurial Orientation, Legitimation, and New Venture Performance, Strategic Entrepreneurship Journal, 11(4): 373-392. https://doi.org/10.1002/sej.1246
* Watzlawick, P. (1984). Self-Fulfilling Prophecies, In the Production of Reality: Essays and Readings on Social Interaction by O’Brien, J., 5th Edition, California: Pine Forge Press
_||_