بررسی تأثیر منحنی یادگیری بر سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت عملگرا(PFABC)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتمحمد نمازی 1 , کاظم شمسالدینی 2
1 - استاد حسابداری دانشگاه شیراز
2 - عضو هیأت علمی گروه حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه شیراز
کلید واژه: منحنی یادگیری, هزینهیابی بر مبنای فعالیت عمل, هزینههای تعهد شده, هزینههای قابل انعطاف,
چکیده مقاله :
این مقاله به بررسی تاثیر یادگیری بر مبنای روش های "مدل میانگین زمان انباشته" و مدل" نهایی هزینه تجمعی" بر سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت عملگرا(PFABC) می پردازد. با استفاده از 40 عدد بتای( ) متفاوت، انواع انحرافات مربوط به هزینه های قابل انعطاف و تعهد شده محاسبه شد. سپس با استفاده از آزمون t استیودنت میانگین های بدست آمده انحرافات مورد آزمون قرارگرفتند. نتایج حاصل از آزمون سه فرضیه اصلی نشان داد که بین انحرافات حاصل از دو مدل میانیگن زمان انباشته و مدل نهایی تولید انباشته و هم چنین بین انحرافات حاصل از این دو مدل با انحرافات محاسبه شده قبل از در نظر گرفتن اثر منحنی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. این انحرافات شامل چهار انحراف مقدار، اثربخشی، کارایی و بهره وری مربوط به هزینه های قابل انعطاف و سه انحراف بودجه، ظرفیت و کارایی مربوط به هزینه های تعهد شده است. این یافته ها نشان می دهد که منحنی یادگیری و روش محاسبه آن تاثیر بااهمیتی روی قیمت تمام شده و انحرافات هزینه و بودجه حاصل از PFABC دارد.
This study is about the two basic learning effect (include cumulative average model and incremental model) on Performance Focused Activity Based Costing )PFABC ( system. By using 40, we calculated variety of variance in flexible costs and committed costs (Include budget variance, efficiency variance, capacity variance, quantity variance and effectiveness capacity variance). Also we used t-test to examine the mean of variances in flexible costs and committed costs. The Findings of the study showed that there are a relation between learning curve (cumulative average model and incremental model models) and Performance Focused Activity Based Costing )PFABC (system. The study also indicate that learning curve has an important effect in budget variance, efficiency variance, capacity variance, quantity variance and effectiveness capacity, but no has effect in price variance. This finding shows that learning curve and the method of calculated learning, has an important effect in costing and variance of Performance Focused Activity Based Costing.
* نمازی، محمد (1387). "معرفی نسل دوم هزینه یابی بر مبنای فعالیت(TDABC)". مجله حسابدار، سال22، شماره 192، صص 16-5.
* نمازی، محمد و سعید مهدوی (1387)." هزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگرا (TDABC)". تهران، انتشارات زر.
* Cooper, R. Kaplan, R. (1991). “Profit Priorities From Activity-Based Costing”, Har-vard Business Review, Vol. 69 No. 3, pp. 130-5.
* Cooper, R. Kaplan, R. (1992). “Activity-Based Systems: Measuring the Costs of Resource usage”, Accounting Horizons, Vol. 6 No. 3, pp. 1-11.
* Dalci, I., Tanis, V. & Kosan, L. (2010). “Customer Profitability Analysis with Time-Driven Activity-Basedcosting: A Case Study in a Hotel”. International Journal of Contemp-orary Hospitality Management, Vol. 22 No. 5, pp. 609-637.
* Giannetti, R., Venneri, C. & Miolo, p. (2011). “Time-Driven Activity-Based Costing and Capacity Cost management: The Case of Pisa Airport”. Cost Management, PP,6-16.
* Magee, R. P. (1986). “Advanced Managerial Accounting”. Haper & Row, Publishers, New York.
* Namazi, Mohammad (2009).”Performance-Focused ABC: A Third Generation of Activity-Based Costing Systwm”. Cost Management, PP. 34-46.
* Ngwenyama, O., Guergachi, A. T. (2007). “Using the Learning Curve to Maximize IT Productivity: A Decision Analysis Model for Timing Software Upgrades”.International Journal Produc-tion Economics, Vol. 105, No. 2, PP. 524-535
* Raab, C. Mayer, K. (2003). “Exploring the Use of Activity-Based Costing in the Restaurant Industry”, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, Vol. 4 No. 2, pp. 79-96.
* Raab, C. Mayer, K. (2007). “Menu Engineering and Activity-Based Costing: Can They Work Together in Restaurants?” International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 19 No. 1, pp. 43-52.
* Raab, C., Mayer, K., Ramdeen, C. and Ng, S. (2005), “The application of activity-based costing in a Hong Kong buffet restaurant”, International Journal of Hospitality & Tourism Administration, Vol. 6 No. 3, pp. 11-26.
* Stouthuysen, k., Swiggers, M., Reheul, A. & Roodhooft, F. (2010).” Time-Driven Activity-Based Costing for a Library Acquisition Process: A Case Study in a Belgian University”. Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, PP, 83–91.
* Togo, T. F. (2001). “A curvilinear Approach to Teaching Learning Effects for Cost Estimation”. Journal of Accounting Education, Vol.19, No. 3, PP. 211-223