حسابگری ذهنی و ارزیابی متوازن (تحلیل تعاملی و رفتاری)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتدکتر فریدون رهنمای رودپشتی 1 , آرزو جلیلی 2
1 - (نویسنده مسئول و طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: حسابگری ذهنی, ارزیابی متوازن, تابع ارزش, قالب بندی, حساب های ذهنی, تئوری چشم انداز,
چکیده مقاله :
در مقاله حاضر با مروری بر مبانی و مفروضات سیستم ارزیابی متوازن و چارچوب های کلی حسابگری ذهنیبه ارتباط و چالش این دو مفهوم نوین بر یکدیگر در مح یط های رقابتی پرداخته شده است . در این بحث ابتدا ضمنتشریح معیارهای چندگانه سیستم ارزیابی متوازن، بر پردازش متقارن این معیارها و ارائه یک ارزیابی نهایی تاکیدشده است . در ادامه نیز به مفاهیم ناظر بر حسابگری ذهنی مانند قالب بندی، تابع ارزش و حساب ها ی ذهنیجداگانه اشاره شد . تحقیقات مختلف بر مفاهیم حسابگری ذهنی حاکی از آن است که که افراد هنگام ارزیابیعملکرد با استفاده از سیستم ارزیابی متوازن نسبت به موفقیت (سود) یا شکست(زیان) نتایج، ارزیابی ها ی متفاوتیدارند. همچنین نسبت به نوع معیارهای عملکرد اعم از پولی (مالی) و غیرپولی (غیرمالی) نیز طبقه بندی های متفاوتو برخورد های مختلفی دارند . حسابگری ذهنی افراد هنگام ارزیابی عملکرد با استفاده از سیستم ارزیابی متوازنمی تواند منافع این سیستم را به چالش بکشاند، بگونه ای که هزینه ارائه تفکیک معیارهای چندگانه سیستم ارزیابیمتوازن بیشتر از منافع ارزیابی اصلاح شده عملکرد نباشد . نتایج مطالعه نشان می دهد که حسابگری ذهنی افرادهنگام ارزیابی عملکرد با استفاده از سیستم ارزیابی متوازن می تواند منافع این سیستم را به چالش بکشاند. بگونه ایکه هزینه ارائه تفکیک معیارهای چندگانه بیشتر از م نافع ارزیابی اصلاح شده عملکرد نباشد . اگرچه اثبات این مسالهبطور قطعی نیاز به تحقیقات بیشتری دارد . امید است در آینده محققان در این زمینه تلاش بیشتری نمایند ولییافته های تحقیق حاضر نیز در تبیین تعامل دو موضوع حسابگری ذهنی و ارزیابی متوازن با رویکرد رفتاری س ودمنداست
In this article, the relevant assumptions and principles of BSC, the overalldeterminants of mental accounting, the relationship and potential challenges betweenthese two new concepts were studied in a given competitive and dynamicenvironment. First, the various criteria of BSC were reviewed, while the symmetricalaspect of such criteria has been emphasized. In continuation, the key concepts ofmental accounting such as: Framing, Value Function, and the Separate MentalAccounts were explained and detailed.Different researches show that type of measure (financial or non financial) andoutcome relative o target (success or failure) interact significantly to affectperformance evaluations. Our results suggest that the assumed benefits of a balancescorecard may challenge by mental accounting. Also, cost of providing multiplemeasures does not outweigh the benefits of improved performance evaluations.