رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی در آموزش و حرفه حسابداری با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره (MCRA)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
منیژه ناظمی زاده
1
,
فروغ حیرانی
2
,
محمود معین الدین
3
,
سید حسن حاتمی نسب
4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
2 - دکتری تخصصی حسابداری، استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران (نویسنده مسئول)
3 - دکتری تخصصی حسابداری، دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران.
4 - دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی-بازاریابی، استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد، ایران
کلید واژه: حسابداری, تفکر انتقادی, الگوریتم رتبهبندی چند معیاره,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، رتبه بندی مولفه های تفکر انتقادی از دیدگاه اساتید حسابداری و کارفرمایان (مدیران مالی) در آموزش و حرفه حسابداری است. برای این منظور پرسشنامه ای حاوی مولفه های تفکر انتقادی در اختیار خبرگان اساتید وکارفرما قرارگرفت و با استفاده از الگوریتم رتبه بندی چند معیاره، اولویت هریک از مولفه ها از دیدگاه دو گروه خبرگان تعیین گردید. پژوهش حاضر در سال 1399 و 1400 انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که خبرگان اساتید مولفه ی تجزیه و تحلیل را دارای بالاترین رتبه می دانند؛ در حالی که خبرگان کارفرما، این مولفه را در اولویت سوم خود قرار دادند. استدلال، صفات شخصی و خصوصیات ذهنی از اولویت های آخرکارفرمایان و از نظر اساتید هم چندان دارای رتبه بالایی نمی باشند. همچنین نتایج نشان دهنده آن است که مولفه ی ارزشیابی از نظر هر دو گروه خبره از رتبه یکسانی برخوردار است؛ و مولفه های تعبیر و تفسیر، نگرش و آمادگی ها و صفات شخصی نیز از نظر دو گروه خبرگان تقریبا جایگاه نزدیک به هم را دارا می باشند و تنها با اختلاف یک رتبه در بین دو گروه متمایز شده اند. چشمگیرترین تضاد در این مقایسه ی رتبه بندی، مربوط به مولفه ی استنتاج است که در بین خبرگان کارفرما رتبه اول و در بین خبرگان اساتید رتبه یکی مانده به آخر را دارا می باشد.
The present study aims ranking components of critical thinking from viewpoint of accounting professors and employers (financial managers) in accounting education and profession. For this reason, a questionnaire containing components of critical thinking was provided to experts, professors and employers and priority of each component from the viewpoint of two groups of experts was determined using multi-criteria ranking algorithm. The present study was conducted in 2020 and 2021. The research results show that experts of professors consider the analysis component to have the highest rank, the experts of employers, whereas, prioritized as their third inference. Reasoning, personality features and mental characteristics are not one of the last priorities of employers and from the viewpoint of professors, they do not have a high rank, and interpretation and translation components, attitude and readiness and personal characteristics are almost close to each other in viewpoints of two groups of experts and differed by only one rank difference between the two groups. The most significant contrast in this ranking comparison concerns the inference component which has the first rank among the employer experts and the rank one last left among the professors' experts.
diversity and challenge" ,Thinking Skills and Creativity, pp1-9.
_||_