تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکت ها
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: راهبرد رهبری هزینه, راهبرد تمایز, شدت رقابتی, اهرم مالی, عملکرد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکت هامی پردازد. برای این منظور، نمونهای متشکل از 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره1381 مورد بررسی قرار گرفته است. با انجام تحلیل خوشهای سلسله مراتبی، شرکتهای مورد مطالعه - زمانی 1388از نظر نوع راهبرد تجاری به دو خوشهی رهبردر هزینه و متمایز ساز محصول تفکیک شدهاند. جهت تجزیه و(GMM) تحلیل ارتباط بین متغیرهای پژوهش، از رویکرد دادههای پانلی نامتوازن و روش گشتاورهای تعمیمیافتهاستفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ارتباط منفی و معنیداری بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها وجود دارد.این یافتهها بر وجود اثرات متغیرهای تعدیلگرِ شدت رقابت در صنعت و راهبرد تجاری، بر رابطه بین اهرم مالی وعملکرد شرکت تأکید مینماید. این نتایج حاکی است، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد، برای شرک تهای پیرو راهبردرهبری هزینه، نسبت به شرکتهای متمایزساز منفیتر است. از سوی دیگر، رابطه معنیدار و مثبتی نیز بین شدترقابت و عملکرد شرکتها مشاهده گردید.
This study is concerned to investigate the influence of competitive environmentand business strategies on the relationship between firm's financial leverage andperformance.135 firms listed in TSE as samples during 1381-1388 were selected.Results corroborate not only there were negative and significant relation but alsoindustrial competitive intensity and business strategy had an influence significantly.These influences on firms with cost leadership strategy were further than firms withproduct differentiation strategy. Furthermore impact of industrial competitiveintensity on relationship between financial leverage &performance was positivelysignificant. Generally, firms with product differentiation strategy and active in highcompetitive intensity environment have the most impact on the relationship betweenfinancial leverage & performance. Meanwhile, other pair as to strategy andcompetitiveness had less impact on that relationship.