بررسی شکاف بین دیدگاه های دانشگاهیان و شاغلین اجرائی حسابداری مدیریت در اولویت بندی مفاهیم و تکنیک های آن
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتعلی اکبر نونهال نهر 1 , منوچهر رحمتی قورولو 2
1 - مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: حسابداری مدیریت, آموزش نظری, محیط های اجرایی, شکاف,
چکیده مقاله :
در جوامع پیشرفته، ایجاد و گسترش رشته های تحصیلی، حاصل تعامل عرصه های تجربی و محیط هایآموزشی بوده و این امر موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است. یکی از این زمینه ها حسابداری مدیریتی میباشد که به عنوان بازوی اصلی مدیریت سازمان ها یاد می شود. در ارتباط با وجود تعامل مابین دانش حسابداریمدیریت و عرصه های تجربی آن در ایران شواهد چندانی در اختیار نبوده ولی نوعی نگرانی در بین فعالین ذیربطاحساس می شود. پژوهش حاضر به صورتی تجربی به بررسی تعامل بین دانش حسابداری مدیریت و عرصه هایتجربی آن در ایران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت های (تولیدی) پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران می باشند که اطلاعات از طریق ارسال پرسش نامه به دانشگاهیان وشاغلین حرفه جمع آوری شده و بااستفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس ، تحلیل واریانس و دانکن تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکیاز آن بوده که درمورد اهمیت 60 درصد از مفاهیم حسابداری مدیریت بررسی شده بین گروه های آزمودنی تفاوتمعنی داری وجود دارد و به نوعی فرضیه تحقیق که بیانگر وجود فاصله بین تئوری و عمل در حسابداری مدیریتدر سطح شرکت های پذیرفته شده بورس تهران می باشد مورد تایید واقع می شود.
In advanced society the intraction of experimental development and learningenvironment and the success it has experienced activities. On of the most importantorganizational management areas is accounting management. In relation with theintraction between knowdlege of accounting management and experimental areas,there is no data in Iran, but feeled some concerned. This study is discussing theintraction between accounting management and experimental areas in Iran.The accepted production firms in stock exchange were the statistical society of thisresearch. Data gathering by questioner from student and employees with the us ofKruskal wallis statistical test and analysed by variance and Danken test. The resultindicate that between tested groups with the 60% of importance indicate thesignificant diffence so the hypotysis of the research that indicate the gapsbetweenteory and act in accounting management is typically accepted.