الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی (IQA)
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
حمید جمال لیوانی
1
(دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران)
علیرضا معطوفی
2
(استادیار گروه مدیریت، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.)
مهدی صفری گرایلی
3
(دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران)
منصور گرکز
4
(دانشیار گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران)
کلید واژه: مزیتهای رقابتی اِلمان حسابدار, واکاویی نظری از متون, محرکها و پیامدهای سیستمی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش الگوسازی مبتنی بر تحلیل پیوندیِ مزیتهای رقابتی اِلمانهای حسابداری سبز براساس تحلیل کیفی/تعاملی ( ) بود. لذا همسو با فرآیند انجام پژوهش، از طریق واکاویی محتوایی در متون پژوهش اقدام به شناسایی شاخصهای مرتبط با مزیتهای رقابتی حسابداری سبز توسط خبرگان پژوهش شد و سپس براساس تحلیل پیوندی که شامل تحلیل پیوندهای درونی و روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی پیوندها بود، اقدام به تعیین مهمترین عنصر ارتباطی بین محرکها و پیامدهای رقابتی ناشی از حسابداری سبز در سطح شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران گردید. در این پژوهش به منظور تعیین حدِ کفایت نظری پژوهش، پس از شناسایی مزیتهای رقابتی منتج از حسابداری سبز، با کمک ۱۵ نفر از متخصصان و خبرگان رشته حسابداری در سطح دانشگاهی، تلاش گردید از طریق تحلیل دلفی، شاخصهای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گیرند که طی دو مرحله از طریق میانگین، ضریب توافق و انحراف معیار مورد بررسی قرار گرفتند و از میان ۲۰ شاخص اولیه، سه شاخص حذف شد و ۱۷ شاخص وارد فاز تحلیل تعاملی با مشارکت ۲۳ نفر از مدیران شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران، شدند. در این مرحله پس از انجامِ تحلیل روابط بین پیوندها و تاثیرگذاری سیستمی، با شاخصهای تایید شده، آغاز گردیدند که نتایج در این بخش نشان داد محرک اولیه برای رسیدن به تاثیرگذاترین پیامدِ رقابتی حسابداری سبز، استانداردهای عملکردی شرکت در قبال اجتماع؛ تقویت ابعادِ فرهنگِ پاسخگویی و تطبیق قابلیتهای شرکت با استانداردهای بِروزِ حسابداری و حسابرسی است تا براین مبنا پیامدهای مهمی همچون مسئولیتپذیری اجتماعی؛ هزینههای نمایندگی و دریافت مزایای و تشویقهای مالیاتی برای شرکتهای فعال در سطح رقابتی بازار سرمایه محیا گردد.
One of the dimensions of sustainable development at the capital market level is green accounting, which is the basis for evaluating the performance of companies to protect the environment. Green accounting involves processes ranging from identification to financial reporting and waste management, which can contribute to the effectiveness of companies' sustainable development strategies. The purpose of this research is Provide a Model for Interactive/Qualitative Analysis (IQA) of Green Accounting Symbol Competitive Advantages. Therefore, in line with the research process, through content analysis in research texts, indicators related to competitive advantages of green accounting were identified by research experts and then based on link analysis, which included internal link analysis and relationships between links and systematic impact of links. An attempt was made to determine the most important element of communication between stimuli and competitive consequences of green accounting at the level of Tehran Stock Exchange companies. In this study, in order to determine the theoretical adequacy of the research, after identifying the competitive advantages resulting from green accounting, with the help of 15 accounting experts at the university level, an attempt was made to evaluate the identified indicators through Delphi analysis, which were evaluated in two stages through the mean, coefficient of agreement and standard deviation and among the first 20 indicators, three indicators were eliminated and 17 indicators entered the interactive analysis phase with the participation of 23 managers of Tehran Stock Exchange companies. at this stage, after analyzing the relationships between links and systemic effectiveness, they started with approved indicators, and the results in this section showed that the primary stimulus to achieve the most effective competitive outcome of green accounting is the company's performance standards towards the community; Strengthening the dimensions of the culture of accountability and adapting the company's capabilities to the standards of accounting and auditing today, based on which important consequences such as social responsibility; Provide agency costs and tax benefits and incentives for companies operating at a competitive level in the capital market.
_||_