بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با کیفیت زندگی کاری معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیحمید شفیع زاده 1 , فرشته اسلامی 2
1 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران، (نویسنده مسئول)
shafizadeh11@gmail.com
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و دبیر آموزش و پرورش
کلید واژه: معلمان آموزش و پرورش, کیفیت زندگی کاری, رهبری اخلاقی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با کیفیت زندگی کاری از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95 - 94 میباشد که شامل 625 نفر بوده است. بر طبق جدول مورگان، حجم نمونه بدست آمده 235 نفر بوده است که تمامی این افراد به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. از روش تصادفی ساده برای نمونهگیری استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988) و رهبری اخلاقی عمادیفر (1388) استفاده شده است که برای تأیید پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای کرونباخ برای کیفیت زندگی کاری و رهبری اخلاقی مدیران به ترتیب 921/0 و 879/0 بدست آمده است. در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از دیدگاه معلمان، رهبری اخلاقی مدیران کمی از حد متوسط بالاتر است اما کیفیت زندگی کاری از حد متوسط کمتر میباشد. علاوه بر این، نگرش معلمان نسبت به اخلاقی بودن سبک رهبری مدیرشان رابطه مثبت و معناداری با کیفیت زندگی کاری آنان دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که از میان متغیرهایی که وارد معادله رگرسیونی شدهاند، فقط متغیر اعتماد در مدل نهایی باقی مانده است که این متغیر در کل 5/31 درصد از تغییرات متغیر وابسته (کیفیت زندگی کاری) را تبیین میکند. نتیجهگیری: مدیران به عنوان رهبران آموزشی باید با برنامهریزی مناسب و مستمر و رفتار ترغیبی سعی نمایند تواناییها و استعدادهای نهفته کارکنان را کشف نمایند. این رهبران میتوانند با ارتقای کیفیت زندگی کاری در بین معلمان موجب خلق ایدههای نو، یادگیری مشارکتی، افزایش جو تفاهم، ارتقای سطح دانش حرفهای، به روز شدن علم و در نهایت پیشرفت مدرسه شوند
Introduction and Purpose of the Research: This study aimed to investigate the relationship between between administrators' ethical leadership with quality of working life from the perspective of teachers district 10 in Tehran. Research method: Research into methods of data collection is descriptive and correlational. The population included all male and female teachers Region 10 Education in Tehran in 95-94 school year that includes 625 people. According to Morgan table, a sample of 235 people found that all these people responded to the questionnaire. Simple random sampling method is used. To collect the data, quality of life questionnaire Walton (1988) and ethical leadership Emadi oven (1388) is used that Cronbach's alpha was used for the validation of the quality of working life and Cronbach's alpha for 0/921 and 0/879 respectively administrator of ethical leadership has been achieved. In inferential statistics using Pearson correlation coefficient, t-sample and regression to the survey questions have been answered. Findings: The results showed that from the perspective of teachers, administrators ethical leadership style is a little higher than average but the quality of working life is less than average. In addition, teachers' attitudes towards the morality of his administrators' leadership style has significant positive correlation with the quality of their working life. The results of regression analysis also revealed that among the variables entered into regression model, only the variables in the final model remains reliable, the variable in 31/5 percent of the total variability (QWL) is explained. Conclusion: Managers as educational leaders should be able to discover the abilities and talents of employees through proper and continuous planning and encouraging behavior. These leaders can create new ideas, collaborate learning, increase the atmosphere of understanding, enhance the level of professional knowledge, update the science and ultimately the progress of the school by enhancing the quality of work life among teachers.
_||_