بررسی رابطه فرهنگ و کارآفرینی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) a.afifi45@yahoo.com۴
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: نظر به اهمیت رابطه فرهنگ و کارآفرینی، یافتن راهکارهایی که با کمک آنها بتوان بهترینها را برای انجام این مهم برگزید ضروری مینمود. فرهنگ مجموعه ای از رفتارهای آموختنی، باورها، عادات و سنن که میان گروهی از افراد مشترک است و کارآفرینی به معنی فعالیتی خلاق برای کسب ارزش از طریق یک شرکت یا سازمان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ و کارآفرینی آغاز شد. روش پژوهش: روش مطالعه این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. پرسشنامه محقق ساخته ای در حهت بررسی این رابطه ابزار مناسب برای تحقق این هدف است. جامعه آماری این پژوهش را کارآفرینان منطقه 4 شهر تهران تشکیل میدهد. 150 نفر از کارآفرینان منطقه 4 استان تهران به عنوان گروه نمونه با هدف هنجاریابی این پرسشنامه، به روش تصادفی ساده، انتخاب شدند. نتایج حاصله، به این شرح است: اعتبار محاسبه شده به وسیله آلفای کرنباخ 0.89 برآورد شد که نشانگر بالا بودن اعتبار تست است. روایی محتوایی آزمون نیز با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از اجرای این آزمون روی نمونه فوق نـشان داد آزمون از 6 عامل اشباع شده است. این 6 عامل عبارتند از: 1- نگرش 2- باورهای مذهبی 3- سیاست های حمایتی دولت 4- حس استقلال طلبی 5- قدرت رهبری 6- ریسک پذیری. در رابطه با متغیرهای با استفاده از روش همبستگی پیرسون کمک می گیریم. نتیجهگیری: در سطح اطمینان 99/0؛ نگرش با استقلال طلبی، قدرت رهبری، ریسکپذیری، رابطه دارد، سیاستهای دولت با قدرت رهبری، استقلال طلبی و ریسکپذیری رابطه دارد. در رابطه با خرده مقیاس مذهب؛ و مذهب با قدرت رهبری، استقلال طلبی وریسک پذیری رابطه دارد.
By consideration to importance of the relation between culture and entrepreneur, discovering somesolutions to perform this importance, seemsnecessitate. The questionnaire of this research is a proper instrument for consideration of this relation and realization of its goal. Statistical society of this research is consisted of entrepreneurial people of territory four from city ofTehran.150 people of entrepreneurs from of territory four from province of Tehran have chosen as sample group of research in random accessibility for standardization of questioner. this relation has been evaluated with consideration of marital status, age group, education and job experiences. The results through SPSS software are as below: the validity was evaluated 0.89 by Cronbach's Alphas which represents the high validity of the test. Content reliability has considered with factor analysis method. And the results represents that the test is saturated with six factors as: 1-attitude2-religouse believes 3-political protection of government 4-Independency 5- leadership power 6- risk-taking. Regarding the tested variables, after the statistical consideration and usage of Regresion method: for consideration of culture's effect on tendency of entrepreneur, we advance to consider the effect of subscales, and at confidence level of 99% , it was observed; the attitude is effected on Independency, leadership power, risk-taking. The political of government is effected on leader ship power and risk-taking. Regarding religion subscale at confidence level of 99%, it showed that religion has effected onleadership power and risk-taking. Regarding the age subscale, at confidence level of 99%, it was significant in relation of Independency, risk-taking, religious believes, and the kind of attitude and is meaningful. Regarding the marital status, it was significant in relation of Independency, risk- taking, being religious, and the kind of attitude and politics of government. Regarding education subscale, it was affected on independency, leadership power, risk- taking, being religious, the kind of attitude, and political of government at confidence level of 99%. Regarding job's experiences, it was significant in 99% confidence level, on Independency, leadership power, the kind of attitude and governmental politics.
_||_