تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی شهر اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-QSPM
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیلعیا جلیلیان 1 , ایمان چقاجردی 2 , زیبا فتوحی 3 , سلما اعتباری گوهرریزی 4
1 - کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان (نویسنده مسئول)
3 - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مدل ترکیبی SWOT_QSPM, گردشگری, گردشگری فرهنگی, راهبرد, شهر اصفهان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: گردشگری فرهنگی یکی از مهم ترین وسایل مبادلات. فرهنگی ملتها و در زمرة مهمترین ابزارهای گفتگوی بین فرهنگی است. هدف از این پژوهش تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی شهر اصفهان با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-QSPM می باشد. روش پژوهش: روش پژوهش انجام شده توصیفی- تحلیلی می باشد جهت جمعآوری اطلاعات از پرسش نامه استفاده شده است یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده از جدول شماره 2 استراتژی های so دارای بیشترین وزن میباشد و همچنین از بین 4 استراتژی انتخاب شده، موقعیت جغرافیایی مناسب شهر در برگزاری مسابقات فرهنگی کشوری و بینالمللی با نمرهی جذابیت 6915/5، ایجاد شرایط و اتخاذ مواضع اصولی جهت جلب و جذب سرمایههای خارجی با نمره ی جذابیت 61/5، ممنوع کردن بازدید بیش از حد اماکن فرهنگی با نمره ی جذابیت 493/5 و تشویق سرمایه گذاران بخش خصوصی برای همراهی دولت در ساماندهی صنعت گردشگری فرهنگی شهر اصفهان با نمره ی جذابیت 352/5 به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند نتیجهگیری: با توجه به یافتههای بدستآمده از جداول شماره 2 و5 شهر اصفهان دارای توانمندی برای توسعه گردشگری فرهنگی میباشد.
Introduction & Objective: Cultural tourism is one of the most important means of exchanges. Cultural nations are among the most important tools for intercultural dialogue. The purpose of this research is to analyze the strategies of Cultural Tourism development in Isfahan using the SWOT_QSPM hybrid model. Methodology: The research method was descriptive-analytic. A questionnaire was used to collect information Findings: According to the results of Table 2, so (aggressive) strategies have the highest weight, and among the four selected strategies, the city's appropriate geographical location in holding national and international cultural competitions with a score of The attraction of 5.6915, the creation of conditions and the adoption of principles for attraction of foreign investments with a score of 5.61, the prohibition of over visiting cultural sites with an attraction score of 5.493 and encouraging private sector investors to accompany the government In organizing the cultural tourism industry of Isfahan with a score of 5.352, they are ranked first to fourth respectively. Conclusion: According to the findings of tables 2 and 5, the city of Isfahan has the potential for developing cultural tourism.
_||_