بررسی تأثیر آمادگی الکترونیکی بر توسعه منابع انسانی
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگی
1 - دکتری مدیریت منابع انسانی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران. (نویسنده مسئول): Ebrahimrajabpour@yahoo.com
کلید واژه: توسعه منابع انسانی, توسعه فردی, توسعه اجتماعی, توسعه حرفهای, آمادگی الکترونیکی, توسعه سازمانی, توسعه آموزشی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: با ظهور و گسترش فناوریهای مدرن اطلاعاتی، سازمانها برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود نیازمند داشتن نیروهای متخصص، توانمند و شایسته هستند. هدف این پژوهش بررسی نقش آمادگی الکترونیکی در توسعه منابع انسانی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها؛ توصیفی از نوع پیمایشی است. روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش (شرکتهای فعال در حوزه نفت و گاز شهرستان عسلویه) حدود 400 نفر بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری شامل 196 نفر میباشد. برای تعمیمپذیری بیشتر حدود 270 پرسشنامه در بین پاسخدهندگان توزیع شده که با نرخ برگشت 92 درصد؛ تعداد 236 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه و روش نمونهگیری هدفمند و غیرتصادفی است. همچنین، روایی صوری، محتوای و سازه پرسشنامه با کمک اساتید و خبرگان صاحبنظر و تحلیلهای آماری مورد تأیید قرار گرفت. پایایی هر دو پرسشنامه پژوهش از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه آمادگی الکترونیکی و توسعه منابع انسانی 87/0 و 79/0 محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که میزان آمادگی الکترونیکی روی توسعه منابع انسانی دارای تأثیر مثبت و معنادرای است. همچنین مشخص گردید که آمادگی الکترونیکی بیشترین تأثیر را روی بعد توسعه اجتماعی منابع انسانی و کمترین تأثیر را روی بعد توسعه آموزشی منابع انسانی دارد.
With the emergence and development of modern information technology, organizations to achieve their strategic goals are needed of specialists and qualified. The purpose of this study was to investigate the role of e-readiness on the development of human resource. The research based on objective is implicated and based on Data collection methods is survey. The statistical population of the research (active companies in the field of oil and gas in Assalouyeh) is about 400 people. Using the Morgan table, a sample of 196 people is included. For generalizability, around 270 questionnaires were distributed among respondents with a return rate of 92%; 236 questionnaires were analyzed. The data gathering tool was a questionnaire and a purposeful and non-random sampling method. Also, face validity, content and structure of the questionnaire were confirmed with the help of professors and expert experts and statistical analyzes. The results show a positive and significant correlation between the level of e-readiness and human resource development. It was also found that e-readiness has the greatest effect on the social development of human resources.
_||_