بازاریابی موسیقی ایرانی در عصر دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیمحمد بیگی 1 , عباسعلی قیومی 2 , سوسن علائی 3 , نیلوفر صلح جو 4
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دستیار پژوهشی آزمایشگاه اطلاع رسانی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: محصولات موسیقیایی, آمیخته بازاریابی الکترونیک, موسیقی, بازاریابی اینترنتی, بازاریابی موسیقی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر در موفقیت بازاریابی اینترنتی محصولات موسیقیایی ایرانی از دیدگاه شرکتهای تهیه و پخش موسیقی در تهران است. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است که در آن با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل بازاریابی اینترنتی S4 به جمعآوری نظر کارشناسان دربارۀ عوامل موثر بر موفقیت بازاریابی آنلاین آلبومهای موسیقی پرداخته شده است. جامعه مورد مطالعه شرکتهای تهیه و پخش محصولات موسیقی در تهران هستند که در حال حاضر 258 شرکت است و به صورت نمونهگیری تصادفی از نوع ساده 160 شرکت در این پژوهش مشارکت کردند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد از بین عوامل موثر بازاریابی آنلاین آلبومهای موسیقی به ترتیب عامل چشمانداز، همافزایی، سایت و سیستم مهمترین عوامل تاثیرگذار هستند. همچنین ایجاد انگیزه خرید در وبسایت، رعایت مشتریمداری و بررسی نقاط قوت و ضعف وبسایتهای سایر شرکتهای موسیقی موجب موفقیت در بازاریابی فروش محصولات میشود. نتیجهگیری: در نتیجه مدل آمیختۀ بازاریابی اینترنتی S4 قابلیت به کارگیری در حوزۀ فروش محصولات موسیقایی را دارد و تمام عناصر آن برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی موسیقی مؤثر است. با توجه به رتبهبندی عوامل شناسایی شده راهکارها و پیشنهادهای در راستای فروش آنلاین آلبومهای موسیقی مطرح شد.
The development of internet technology has helped to revive of music products. The purpose of this study is to find out how an internet marketing plan can aid in the growth and the development of an Iranian music production company. Our goals were to investigate the four elements of System, Site, Scope, and Synergy in the context of online music marketing from the point of view of music production and distribution companies in Tehran. This is a survey-based study, using a designed questionnaire based on the 4S web-marketing mix model to collect the views of managers and experts in this field on the factors affecting the success of online marketing of music albums. The study population is the companies that produce and distribute music products in Tehran, which is currently 58 companies, and randomly we selected 160 companies to participate in this study. Results indicate that all four elements of internet marketing mix (scope, site, synergy, and system) are effective in improving the performance of Iranian music companies. Also, the results of this study indicate that from the perspective of music companies the elements of scope, synergy, site and system are the most important factors respectively. Also, all the indicators designed for each element of online music marketing are desirable or relatively favorable. The 4S internet marketing mix model has the potential to be used in the marketing of music products, and all its elements are effective for online music marketing success.
حجازی، یوسف؛ بازرگان، عباس؛ اسحاقی، فاخته (1387). راهنمای گام به گام ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی. تهران: نشر روان.
خلیفه، افسون، قلی پور، ماجده، میر محمد رضایی، سیده زهرا، ندرلو، سکینه (1394). بررسی میزان گرایش به مصرف انواع موسیقی در بین جوانان شهر زنجان. فصلنامه مطالعات جامعه شناختی جوانان.
رجوعی، مرتضی، عزتزاده، مستوره، سعیدی، سمیه (1394). تحلیل عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی اینترنتی در فروش کتب الکترونیک. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی.
سعیدی، سمیه؛ رجوعی، مرتضی (1391). تجزیه و تحلیل عوامل چهارگانه اثر بخش بر موفقیت بازاریابی وب در فروش کتب الکترونیک از دیدگاه ناشران، چاپ و نشر.
صباغیان، علی، ابراهیمی، عبدالحمید، فرهنگی، علیاکبر (1393). طراحی مدل استراتژی آمیخته با بازاریابی در صنعت سینمای ایران، پژوهشهای مدیریت راهبردی.
مبارکی، محمدحسن؛ رضوانی، مهران؛ یداللهی فارسی، جهانگیر؛ طغرایی، محمدتقی (1395). طراحی و تبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای خلاق هنری؛ مورد مطالعه: صنایع خلاق. تحقیقات بازاریابی نوین.
مرادویسی، رزگار (1392). تأثیر تفاوتهای جنسیّتی در استفاده از کالاهای فرهنگی (فیلم، موسیقی و کتاب) و نحوه گذراندن اوقات فراغت.
مرکز آمار ایران (1395). نتایج طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفادۀ افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات سال 1394 .
موسویان، سید مرتضی (1395). عضویت ۵۳ درصد ایرانیان در شبکههای اجتماعی. روزنامه شرق.
_||_Aucouturier, Jean-Julien & Pampalk, Elias (2008). Introduction–From Genres to Tags: A Little Epistemology of Music Information Retrieval Research. Journal of New Music Research.
Baskerville, D & Baskerville, T (Eds) (2010). Music business handbook and career guide. Sage.
Brandle, L (2014). Streaming Services Make Inroads Into Piracy Down Under, Spotify’s Will Page Tells Bigsound. Retrieved from
Constantinides, E (2002). The 4S web-marketing mix model. Electronic commerce research and applications.
d'Errico, F, Henshilwood, C, Lawson, G, Vanhaeren, M, Tillier, A. M. Soressi, M & Backwell, L (2003). Archaeological evidence for the emergence of language, symbolism, and music–an alternative multidisciplinary perspective. Journal of World Prehistory.
Hagoort, G (2007). Art management: Entrepreneurial style, Eburon Academic Publishers.
Im, H, Song, H & Jung, J (2018). A survival analysis of songs on digital music platform. Telematics and Informatics.
Juslin, P.N, Persson, R.S (2002). Emotional communication, The Science and Psychology of Music Performance. Oxford UP, New York City.
Kambil, A and Nunes, P (2000). Internet Marketing: Lessons from the Field, Research Note, Accenture Institute for Strategic Change.
Klamer, A (2012). The mode of financing matters. What is the right thing to do?, Erasmus University Press.
Kusumawati, R. D, Oswari, T, Utomo, R. B & Kumar, V (2014). The Influence of 7P's of Marketing Mix on Buying Intention of Music Product in Indonesia. Procedia Engineering.
Lee, J. F (2018). Purchase, Pirate, Publicize: Private–Network Music Sharing and Market Album Sales. Information Economics and Policy.
Liao, C. N (2009). The strategic training of marketing concept model (STMCM): A conceptual framework. Human Systems Management.
Matikainen, K (2018). The use of social media in marketing musicians: focus on independent music management companies.
Murphy, S (2015). Independent music marketing in the digital age: an examination of the decision making process and key issues facing an independent singer-songwriter producing and marketing an album (LP) in the digital age (thesis) Southern Cross University.
Ogden, J. R, Ogden, D. T & Long, K (2011). Music marketing: A history and landscape. Journal of Retailing and Consumer Services.
Ogden, J. R, Ogden, D. T & Long, K (2011). Music marketing: A history and landscape. Journal of Retailing and Consumer Services.
O'Reilly, D, Larsen, G & Kubacki, K (2013). Music, Markets and Consumption: Goodfellow Publishers, Limited.
Perreault Jr, W. D., McCarthy, E. J & Cannon, J. P (2006). Basic marketing: A marketing strategy planning approach, McGraw-Hill/Irwin.
Simpson, S (2006). Music business: a musician's guide to the Australian music industry by top Australian lawyers and deal makers (3rd ed). London; Sydney: Omnibus Press.
Wikstrom, P (2014). The music industry in an age of digital distribution. Change: 19 Key Essays on How the Internet is Changing Our Lives