تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیعباس بابایی دارانی 1 , مهری دارایی 2 , سعید فرحبخش 3
1 - دانشجوی دکترای ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، لرستان، ایران (نویسنده مسئول).
2 - استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، لرستان، ایران.
3 - استاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران.
کلید واژه: " مدیران مدارس", " صلاحیت های علمیحرفه ای", "مدارس ابتدایی",
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریباً بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب میشوند، و بیشتر آنها فاقد صلاحیتهای لازم برای مدیریت آموزشی میباشند؛ این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش: نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت پدیدار شناسی میباشد. سؤال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفههای تشکیل دهنده صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. یافتهها: برای جمعآوری یافتههای کیفی مصاحبه هدفمند با 20 نفر از مدیران مجرب مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت. چند بار مرور متن مصاحبهها و تجزیه و تحلیل محتوایی آنها جهت کسب تصویر و درک کلی از صلاحیتهای حرفهای برای مدیریت آموزشی باعث استخراج هشت مقوله محوری در مرحلۀ کدگذاری محوری و یک مقوله محوری اصلی در مرحله کدگذاری گزینشی شد. نتیجهگیری: در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات 8 مقوله محوری، که شامل: تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیتهای علمی- حرفهای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند
Introduction & Objective: Considering that in Iranian education, educational administrators are selected without any criteria and qualifications, and most of them lack the necessary qualifications for educational management; This qualitative research was conducted to develop the scientific-professional competencies of primary school principals.Research Method: The type of qualitative research used is phenomenology. The main question raised in this study was as follows: From the participants' point of view, what are the components of the scientific-professional competencies of primary managers? In order to collect qualitative findings, a purposeful interview was conducted with 20 principals of Shahinshahr primary schools.Results: In order to collect qualitative findings, a purposeful interview was conducted with 20 experienced principals of Shahinshahr primary schools. Repeating the text of the interviews several times and analyzing their content to obtain an overview and general understanding of the professional competencies for educational management led to the extraction of eight central categories in the central coding stage and one main central category in the selective coding stage.Conclusion: In the next stage, after analyzing and coding these concepts and expressions, 8 central categories, which included: managerial expertise, teacher experience, human relations skills, artistic skills, technical skills, social ethics, motivation and appearance as scientific competencies. The professions of primary education principals were developed
الوانی، سیدمهدی و داناییفرد، حسن (1380). گفتارهایی از فلسفه تئوریهای سازمانهای دولتی، تهران: سمت.
خواجهای، سعید (1381). ارزشیابی صلاحیتها و مهارتهای حرفهای مدیران مدارس ابتدایی جهت طراحی مدل مناسب مدیریت، نشریۀ پژوهشکدۀ تعلیم و تربیت.
جهانیان، رمضان (1389). صلاحیتهای موردنیاز مدیران آموزشی، فصلنامۀ تحقیقات مدیریت آموزشی.
صافی، احمد (1388). مسائل آموزشوپرورش ایران و راههای کاهش آنها، تهران: ویرایش.
علاقهبند، علی (1392). مدیریت عمومی، تهران: روان.
فرزانه، محمد؛ پورکریمی، جواد و نوروزی، میترا (1394). ارائۀ الگوهای صلاحیت حرفهای مدیران مدارس متوسطه.
کرمی، مرتضی (1389). آموزش مدیران با الگوی شایستگی، ماهنامه تدبیر.
ملکی، حسن (1380). صلاحیتهای حرفهای معلمان، تهران: مدرسه.
محمدیان، میترا و ظاهری عبدهوند، مهناز (1393). آسیبشناسی صلاحیت حرفهای مدیران و مربیان آموزش فنی و حرفهای آزاد (موردمطالعه، مربیان و مدیران آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد خوزستان)، پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بینالملل مهارت آموزشی و اشتغال.
نیکنامی، مصطفی (1390). نظارت و راهنمایی آموزشی، تهران: سمت.
هرسی، پال و بلانچارد، کنث (1972). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمۀ علی علاقهبند، (1388). تهران: امیرکبیر.
_||_Alwani, Seyed Mehdi and Danaeifard, Hassan (1380). Discourses from the Philosophy of Theories of Governmental Organizations, Tehran: Samat.
Khajeh, Saeed (1381). Evaluating the professional competencies and skills of primary school principals to design an appropriate management model, Journal of the Education Research Institute.
Jahanian, Ramadan (1389). Requirements for Educational Managers, Educational Management Research Quarterly.
Safi, Ahmad (1388). Iranian Education Issues and Ways to Reduce Them, Tehran: Edit.
Interest, Band (1392). Public Management, Tehran: Ravan.
Farzaneh, Mohammad; Pourkarimi, Javad and Norouzi, Mitra (1394). Provide models of professional competence of high school principals.
Karami, Morteza (1389). Training managers with competency model, Tadbir monthly.
Maleki, Hassan (1380). Professional qualifications of teachers, Tehran: School.
Mohammadian, Mitra and Zaheri Abdohavand, Mahnaz (1393). Pathology of Professional Competence of Managers and Instructors of Technical and Vocational Free Education (Case Study, Instructors and Managers of Technical and Vocational Schools of Khuzestan), Fifth National Conference and Fourth International Conference on Educational Skills and Employment.
Niknami, Mustafa (1390). Educational supervision and guidance, Tehran: Samat.
Hershey, Paul and Blanchard, Kent (1972). Organizational Behavior Management, translated by Ali Alaghband, (2009). Tehran: Amirkabir.