آسیب شناسی تربیت اسلامی در مدارس راهنمایی استان قم و راهکارهای مدیریتی درمان آن
محورهای موضوعی : مدیریت فرهنگیدکتر حمید نگارش 1 , ناهید دامن پاک مقدم 2
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
2 - ندارد
کلید واژه: تربیت اسلامی, تربیت دینی, مدارس راهنمایی, استان قم,
چکیده مقاله :
این پژوهش با اهداف ارزیابی و شناسایی وضعیت برنام ههای تربیت دینی دانش آ اسلامی در مدارس راهنمایی استان قم اجرا شده است. برای رسیدن به بهترین نتایج، جامعه آماری چهار گروه؛ مدیران، معلمان دینی و قرآن و مربیان پرورشی مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه استان قم به عنوان مدیران فرهنگی مدارس و دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در این مدارس درنظر گرفته شد. سپس بر اساس فرمول مربوطه، حجم نمونه آماری از تعداد مدیران فرهنگی در سطح نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرها و روستاهای استان قم به تفکیک پایه تحصیلی، جنس مشخص شد. مجموع مدیران، معلّمان دینی و قرآن و مربیان پرورشی دراستان قم 329 نفر، و مجموع دانش آموزان 1047 نفر در نظر گرفته شد. روش جمع آوری اطلاعات، براساس توزیع و تکمیل پرسشنامه محقق ساخته در حجم نمونه آماری انجام مورد تجزیه و تحلیل آمار توصیفی و استنباطی قرار SPSS گرفت و اطلاعات موزان و آسیب شناسی تربیت پرسشنامه ها دربرنامه نرم افزاری گرفت. تحلیل اطلاعات نشان می دهد مدارس در ارائه شناخت صحیح و ایجاد گرایشات دینی موفق بود هاند. لیکن به زعم هر دو گروه مورد آزمون، مدارس کمتر توانست هاند آموزه های دینی را در زندگی دانش آموزان کاربردی نمایند. برنامه های پرورشی مدارس با توجه و تنوعی که در مدارس دارند خوب ارزیابی شده اند، لیکن برخی از آنها تأثیرگذاری مورد انتظار را نداشته اند.
This study aims to evaluate and identify the status of religious education programsof students and pathology of Islamic education in schools of Qom province. Toachieve the best results, four groups of principals, theology, Quran and trainingteachers in girls and boys schools of Qom were selected as the statistical population.Then based on the formula, the statistical sample size was determined from thenumber of principals of the four areas of the education in cities and villages of Qomprovince according to education level and gender.Method of data collection was distribution and completion of the questionnairesbased on the statistical sample size and the information from the questionnaires wasanalyzed in SPSS software.The analysis of the information shows that schools have been successful inproviding the right cognition and creating religious tendencies. However, schoolshave been less able to make students apply the religious lessons in their lives.Training programs of schools have been evaluated suitable enough as they are wellvarious, but some of them have not been effective as they were expected.